خبرگزاری کار ایران

همزمان با برگزاری سومین همایش بزرگداشت روز نان:

طرحی جامع برای ارتقاء زنجیره نان در کشور

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۸۱۸

نان یکی از مهم‌ترین منابع غذائی مردم ایران محسوب میشود،که بعنوان تامین‌کننده بخشی از کالری، پروتئین، ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ،کاوه زرگران  دبیر کل انجمن های صنایع غذایی ایران در همایش بزرگداشت روز نان  با تکیه بر طرح ارتقاء زنجیره نان در کشور اظهار کرد : چرخه تولید نان در ایران را  می توان یکى از معیوب‌ترین بخش‌هاى اقتصادى کشور معرفى کرد که علیرغم اختصاص حجم قابل توجهى از یارانه‌هاى دولتى، هیچ یک از طرفین دخیل در آن، از کشاورز گندمکار گرفته تا مصرف کننده نان و دولت نسبت به عملکرد آن رضایت ندارند .گرچه در سبد مصرف خانوار، دولت با اختصاص » نان « طى سال‌هاى گذشته به دلیل حساسیت و اهمیت یارانه‌هاى سنگین این بازار را کنترل کرده است اما مکانیزم‌هاى نادرست متعددى کارایى این چرخه را تنزل داده است.

دبیر انجمن صنایع غذایی ایران سهم نان در سبد هزینه خانوار را اینگونه توصیف کرد و گفت :هزینه نان خانوار از سال 1388از رقم3616 هزار ریال به رقم 3915 هزار ریال در سال 1392 رسیده است.  این در حالی است که گوشت با 22 درصد و بعد از آن آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با 21 درصد بیشترین سهم از هزینه خانوار را به خود اختصاص داده اند.  در این میان نان به تنهایی بین 1.2 تا 1.7 درصد از هزینه خانوار را دربر می گیرد.وی افزود:پس‌از‌اجرای‌قانون‌هدفمندی‌یارانه‌ها‌سهم‌نان‌در‌کل‌سبد‌هزینه‌ا‌قالم خوراکی،افزایش یافته ‌و‌از‌5.7 درصد‌در‌سال‌1389 به‌11.1 درصد‌در‌ سال‌1390 و‌حدود‌10 درصد‌در‌سال‌1392رسیده‌است.

زرگران در ارتباط با سرانه مصرف نان  اظهار کرد : تا قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها، سرانه مصرف نان در ایران حدود 162 کیلوگرم در سال می باشد که نسبت به متوسط مصرف کشورهای دیگر بسیار بالاتر است. با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مقدار مصرف خانوارها تا حدی کاهش یافته است و مصرف کنندگان در کشور به طور متوسط 8.98 درصد از مصرف نان خود را کاهش داده اند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، از سال 1383 تا 1392 سرانه مصرف نان هر فرد در خانوار شهری در کشور کاهش 18 درصدی داشته است.

بر این اساس ، وی میزان نیاز سالانه کشور به نان را با توجه به سرانه مصرف، جمعیت و ضایعات کشور بین 9.5 تا 12 میلیون تن اعلام کرد .

 وی در ارتباط با اهداف کمی توسعه نان صنعتی و سنتی در برنامه پنجم بیان کرد : عدم تناسب برنامه پنجم با نیاز واقعی جامعه، حمایت دولت و توان بخش خصوصی عاملی برای عدم موفقیت برنامه به شمار می رود که برطرف شدن آنها گامی اساسی در جهت رشد زنجیره نان اعم از صنعتی و سنتی در کشور است.

 وی افزود :  نان صنعتی در حال حاضر کمتر از 2 درصد از نیاز به نان کشور را تأمین می‌کند که با توجه به مزایای این نوع نان ، در پایان برنامه پنجم نان صنعتی می‌بایستی 40 درصد از نیاز جمعیت کشور را تأمین می‌نمود.که توجه به این امر  می تواند راهگشای رفع موانع تولید نان صنعتی نیز باشد .

 وی در ادامه در رابطه با ظرفیت تولید انواع نان صنعتی بیان کرد : تعداد واحدهای نان صنعتی موجود در کشور 58 واحد به ظرفیت حدود 400 تن است که اکثر واحدهای فوق بدلیل فرهنگ استفاده مردم مایل به استفاده از نان گرم و تازه و بدلایل اقتصادی که ناشی از یکسان نبودن حمایت‌های دولت در تولید نان به روش‌های سنتی و صنعتی می‌باشد در حال حاضر تعطیل می‌باشند.

دبیر انجمن صنایع غذایی ایران با توجه به اهمیت زنجیره نان عواملی مانند ؛پخت نامناسب نان، نحوه قیمت گذاری و توزیع آرد ، عدم رقابت در تولید نان، در دسترس نبودن و صرف وقت زیاد برای خرید نان و در نتیجه خرید بیش از نیاز و تنوع کم نان را جزو چالش های تولید نان دانست و توجه به این چالش ها و رفع آنها را در پیشبرد اهداف زنجیره نان و ارتقای آن موثر و مفید اعلام کرد .

وی در نهایت ؛شناخت ذائقه و سلیقه مصرف‌کنندگان در زنجیره و برآورد تغییرات آن ، شناخت پتانسیل‌های تولید و نیازهای فعلی و آتی کشور به تفکیک استان‌ها و گروه‌های سنی،  تدوین استراتژی زنجیره تامین نان با مشارکت تمامی ذی‌نفعان،  بازنگری و بهبود بسترهای قانونی خرید تضمینی گندم، قیمت‌گذاری نان و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر نظام توزیع نان و استانداردهای مورد نیاز برای ایجاد تنوع در تولید مطابق نیاز مصرف‌کننده را راهکارهایی دانست که کمک به ارتقاء زنجیره نان در کشور می کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز