خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه املاک استان تهران:

خانه گران نمی‌شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت ندارد گفت: هر چند که پیش‌بینی می‌شد خیز خروج از رکود در بازار در نیمه دوم سال هم ادامه داشته باشد اما روند انجام معاملات مسکن کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسام‌الدین عقبایی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات با اشاره به وضعیت بازار مسکن تا پایان سال گفت: مسکن تا پایان سال 94 گران نمی‌شود اما نمی‌توان شرایط بازار را برای سال 95 پیش‌بینی کرد.

ارائه تسهیلات، فروش ویژه و تهاتر مسکن در نمایشگاه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران از ارائه بسته‌های تسهیلاتی ویژه در سومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات خبر داد و گفت: ارائه تسهیلات ویژه، فروش مسکن با شرایط خاص و همچنین تهاتر املاک سه برنامه حمایتی در حوزه خرید و فروش در نمایشگاه است.

وی ادامه داد: 400 مجتمع در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که واحدهای مسکونی خود را با ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه در نمایشگاه به متقاضیان عرضه کنند.

عقبایی با اشاره به اهداف این نمایشگاه گفت: رویکرد دانش‌محور و تکنیکال، شناساندن اهمیت مسکن در اقتصاد کلان، ایجاد و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری د رحوزه ساخت و ساز، جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی به صنعت ساختمان  و معرفی توانمندی انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی از مهمترین اهداف این دوره از نمایشگاه‌ها است.

وی با اشاره به حضور 130 شرکت داخلی و 40شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه‌های املاک و مستغلات اظهار کرد: هدف ما از دعوت از شرکت‌های خارجی خروج ارز از کشور نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه به دنبال بازاریابی شرکت‌های خارجی برای جذب سرمایه‌های ایرانی و فروش املاک در خارج از کشور نیستیم گفت: مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه توجه به بازار مسکن در شرایط رکود و شرایط اقتصادی کشور است.

عقبایی ادامه داد: درحال حاضر 120 هزار مشاور املاک در کل کشور و 12 هزار مشاور املاک در تهران مشغول به کار هستند که برای این بازار پرجمعیت از لحاظ صنفی و شغلی و مورد توجه از لحاظ تقاضا در شرایط رکود باید راهکارهای محکمی ارائه داد.

رکود بی‌سایقه مسکن در سی سال اخیر

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با تاکید براینکه  این رکود ایجاد شده در بازار مسکن در سی سال گذشته بی‌سابقه بوده گفت: مسکن در حال سپری کردن سومین سال رکود است و باید برای این صنعت و بازار به عنوان صنعت مادر کشور راهکار اساسی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات بانکی فعلی نتوانست تحریک تقاضا در بازار مسکن ایجاد کند ادامه داد: مهمترین علل وجود رکود در مسکن عدم گردش مالی است و صاحبان این صنعت هم با این مشکل مواجهند.

عقبایی اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان در دو بخش تسهیلات ارائه داد و در بازار تقاضا ایجاد کرد در یک بخش خود سازندگان می‌توانند وام‌هایی را با ساز و کار قانونی در اختیار متقاضیان قرار دهند و در بخش دیگر بانک‌های عامل هستند که می‌توانند به متقاضیان تسهیلات دهند.

وی افزود: در نمایشگاه املاک و مستغلات شرایطی را فراهم آورده‌ایم که بانک‌ها بتوانند تسهیلات ویژه به متقاضیان ارائه دهند.

روند افزایش حجم معاملات متوقف شد

عقبایی با بیان اینکه برخلاف پیش‌بینی‌ها روند افزایش معاملات مسکن در حوزه خرید وفروش و حوزه اجاره در نیمه دوم سال متوقف شد گفت: در حالی که در 6 ماهه اول سال جاری میزان معاملات افزایش یافته بود اما این روند افزایشی در 6 ماه دوم سال ادامه پیدا نکرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: البته افزایش درصد حجم معاملات در نیمه اول سال هم به مفهوم ورود به دوره رونق نبود اما امیدوار بودیم این روند در نیمه دوم سال ادامه داشته باشد.

وی با اعلام آمار معاملات خرید وفروش و اجاره مسکن گفت: میزان حجم معاملات در بازار مسکن در مهرماه نسبت به شهریور ماه سال جاری کاهش یافته به طوری که تعداد قرار دادهای خرید و فروش در شهر تهران طی مهرماه سال جاری 13هزار و 133 قرارداد بوده این تعداد قرارداد در شهریور ماه 14 هزار و 726 بوده است.

وی افزود: در حوزه اجاره هم همین روند کاهشی را داشتیم.

عقبایی با اشاره به تعداد قراردادهای منعقد شده در سطح کشور در بخش خرید و فروش مسکن گفت: در حالی که در مهرماه سال جاری تعداد قراردادهای خرید و فروش 77هزار و 153 عدد بوده در شهریور ماه تعداد قرار دادهای منعقد شده 88هزار و 16 مورد ثبت شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: همچنین در بازار اجاره هم در حالی که میزان قراردادها در شهریورماه 71 هزار و 75 مورد بوده در مهرماه به 57 هزار و 731 مورد کاهش یافته است.

مسکن گران نمی‌شود

عقبایی با بیان اینکه در بازارهای اقتصادی کلان مانند مسکن موارد و عوامل زیادی دخیل هستند گفت: رویدادهای سیاسی بزرگی از جمله انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم که این عوامل در اقتصاد کشور دخیل هستند وبه طور قطع نمی‌توان اقتصاد مسکن در سال‌های 95 و 96 را از حالا پیش‌بینی کرد.

عقبایی تاکیدکرد: اما آمار و ارقام و وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد بازار مسکن تا پایان سال جاری وضعیت افزایش قیمت را ندارد و مسکن تا پایان سال گران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به بخش مسکن بر روی ریل خود نیست گفت: سیاست‌های پولی و بانکی باید با کنترل دقیق‌تری انجام شود و معتقدم در ارائه تسهیلات مسکن اولویت بالاتری از کالا و خودرو داشت چرا که مسکن بازار وصنعت مادر است و به عنوان اقتصاد پیشران تلقی می‌شود.

عقبایی تاکیدکرد: به طور قطع اگر تسهیلات به مسکن می‌رسید اقتصاد زودتر از رکود خارج می‌شد و مردم هم قدرت خرید بیشتری برای تامین نیازهای خود در حوزه کالا و خودرو پیدا می‌کردند. از سوی دیگر دولت می‌توانست با یک تیر چند نشان را بزند.

قیمت متوسط مسکن در کشور

عقبایی با اشاره به قیمت متوسط مسکن در اقصی نقاط کشور گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در شهر تهران چیزی حدود 4 میلیون و 100 هزار است که این قیمت متوسط در استان تهران به 3 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت متوسط مسکن در سطح کشور هم برای هر متر یک میلیون و 400 هزار تومان است بنابراین ارائه تسهیلات با این ارقام فعلی نمی‌تواند قدرت خرید در حوزه مسکن ایجادکند.

وی با اشاره به کاهش صدور پروانه ساخت در شش ماه سال 94 گفت: طبق گزارش‌های رسمی پروانه ساخت در شهر تهران 46 درصد و در کل کشور 52 درصد کاهش یافته است همچنین طبق گزارش رسمی وزارت راه وشهرسازی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن 12 سال زمان نیاز داریم بنابراین این تسهیلات نمی‌تواند رونق ایجاد کند.

کد خبر : ۳۲۲۷۱۱