خبرگزاری کار ایران

آمار تکان دهنده رئیس مرکز ملی آمار از وضعیت ایران در جهان

رئیس مرکز ملی آمار گفت: شاخص جذب استعدادها در ایران نسبت به جهان 139 از 143 است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس مرکز ملی آمار در پنجمین کنفرانس مدیریت اجرایی گفت: من باور دارم که مدیران اجرایی ما در بخش خصوصی بسیار متاثر از بخش دولتی هستند، من قصد دارم در این سخنرانی با بیان آمار تصویری از وضعیت مدیریت در کشور را ارائه بدهم، در این خصوص به ارائه چند شاخص آماری می‌پردازم، وضع کشور ما از نظر میانگین ساعات مصرف شده در کار در 24 ساعت، نسبت به جهان بسیار پایین است، آلمانی‌ها در روز 5 ساعت و 58 دقیقه کار مفید می‌کنند. این در حالی است که ایرانی‌ها به طور مفید دو ساعت و 45 دقیقه کار می‌کنند.

عادل آذر ادامه داد: شاخص جذب استعدادها در ایران نسبت به جهان 139 از 143 است. این شاخص در منطقه نیز برای کشور ما 8 از 8 است. ما در تولید ناخالص داخلی رتبه نهم را از میان 10 کشور منطقه داریم و در جهان نیز از میان 185 کشور رتبه 99 را داریم. از نظر میزان هدر روی منابع دولتی از میان 10 کشور منطقه رتبه پنجم را داریم و از میان 143 کشور جهان رتبه 82 را دارا هستیم.

وی افزود: از نظر شاخص مالکیت معنوی در میان 10 کشور منطقه رتبه هشتم را داریم و در جهان از بین 143 کشور در رتبه 127 ایستاده‌ایم. از نظر دست و پا گیر بودن قوانین در میان 10 کشور منطقه رتبه نهم را داریم. از نظر دسترسی به فناوری‌های نوین از بین 8 کشور منطقه رتبه هشتم و از میان 143 کشور جهان در رتبه 122 قرار داریم.

عادل آذر تاکید کرد: از نظر شاخص مصرف سوخت فسیلی از میان 9 کشور منطقه رتبه ششم و ازمیان 132 کشور جهان در رتبه 126 قرار گرفته‌ایم. از نظر حاکمیت قانون در حل اختلافات از میان 10 کشور منطقه در رده هشتم و از میان 175 کشور جهان در رتبه 94 قرار داریم. در شاخص انحراف از بودجه عمومی از میان 10 کشور منطقه در رتبه هشتم و در میان 143 کشور جهان در رده 83 قرار گرفته‌ایم.

عادل‌ آذر داد: شاخص اثربخشی دولت نشان می‌دهد که اثربخشی بخش دولتی در اقتصاد کشور بسیار اندک است. در ضمن دولت در کشور به سرعت در حال بزرگ شدن است.

رئیس مرکز ملی آمار عنوان داشت: برای حل مشکلات مدیریتی در کشور باید نهادسازی کرد. به اعتقاد بنده باید در کشور سازمان نظام مدیریت ایجاد شود. در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که مدیرانی که به فکر آبروی حرفه‌ای خود هستند فعالیت را کنار گذاشتند. شاید یکی از دلایل رکود کنونی همین باشد. سازمان نظام مدیریت باید شبیه سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام پزشکی ممیزی و نظارت حرفه‌ای بر مدیران کشور را اجرایی کند. در حال حاضر اساسنامه سازمان نظام مدیریت ایران تدوین شده است و برای تبدیل شدن به لایحه به دولت رفته است اما متاسفانه در دولت در این خصوص مقاومت‌هایی وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.

کد خبر : ۳۲۲۶۵۱