خبرگزاری کار ایران

با توسعه ذخایر گاز و دستیابی به تولید روزانه ١,٣ میلیارد مترمکعب

ایران بازیگر اصلی تجارت جهانی گاز می‌شود

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: ایران در آینده نزدیک به عنوان بازیگر اصلی در تجارت گاز در جهان مطرح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، امیرحسین زمانی نیا درباره این که ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان چه نقشی می تواند در تامین آینده مصرف گاز در منطقه و جهان داشته باشد، گفت: طبیعتا ایران با داشتن بیش از ٣٣ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی بازیگر عمده تجارت گاز در جهان خواهد بود و کسی نمی تواند با این حرف در تئوری مخالفت کند.

وی با بیان این که از سوی دیگر محیط زیست هم اکنون چالش بزرگ جهان است که استفاده از سوخت گاز و جایگزینی آن با سوختهای فسیلی می تواند به این چالش پاسخ دهد، افزود: بنابراین با توجه به پاک بودن گاز، سوخت منتخب آینده خواهد بود؛ هم اکنون در ایران بیش از ٥٠ میلیارد متر مکعب گاز به جای سوخت مایع در اختیار نیروگاهها قرار می گیرد که این موضوع کمک شایانی به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کرده است.

زمانی نیا درباره این که آیا تاکنون محاسباتی درباره میزان کاهش آلودگی هوا به دلیل جایگزینی سوخت مایع با گاز انجام شده است، تصریح کرد: قرار است بزودی محاسباتی در این زمینه انجام شود. البته سیاست استفاده از گاز بیشتر در نیروگاهها ادامه خواهد داشت.

وی درباره دلایل غیبت ایران در بازارهای گاز، اظهار کرد: میدانهای گازی ما در سالهای گذشته توسعه لازم را پیدا نکرده است؛ هرچند با همین ارقام فعلی تولید، ایران جز تولید کنندگان بزرگ گاز دنیا است ولی مصرف گاز در ایران نیز به صورت بی رویه و بسیار زیاد است. بنابراین باید  تعادلی بین مصرف، بهینه مصرف کردن و توسعه میادین گازی ایجاد شود تا ایران فرصت حضور در بازارهای جهانی گاز را به دست بیاورد.

وی با شاره به این که افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی در سال گذشته و وارد مدار شدن برخی دیگر از فازهای این میدان به مدار تولید این فرصت را به ایران می دهد که بخشی از گاز تولیدی خود را صادر کند، افزود: طبق برنامه وزارت نفت باید تولید گاز را تا پایان برنامه ششم به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب برساند که در این صورت ایران در ردیف عرضه کنندگان مهم گاز در دنیا قرار می گیرد.

معاون امور بین الملل وبازرگانی وزیر نفت درباره این که گاز شیل تا چه حدی رقیب جدی برای کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود، تصریح کرد: شیل گس به عنوان عاملی روی قیمت گاز تاثیر گذار خواهد بود و قطعا در ٤٠ الی ٥٠ سال آینده به عنوان یک عامل تعیین کننده در بازار مطرح خواهد بود. اما فعلا گاز شیل فعلا فقط در آمریکا تولید می‌شود. البته در چین هم مقداری گاز شیل تولید می‌شود که مقدارش در تولید آزمایشی و بسیار ناچیز است.

وی افزود: البته گاز شیل آمریکا در تحولات بازار جهانی گاز اثر گذاشته است. چون تولید گاز شیل، آمریکا را از واردکننده خالص به صادرکننده خالص تبدیل کرده است. با این اوصاف، پیش‌بینی نمی شود که گاز شیل بتواند در سایر کشورها به سرعت گسترش پیدا کند. بنابراین این موضوع محدود به خود آمریکاست اما یک اثر مثبت دارد. وجود گاز شیل در آمریکا سبب خواهد شد که میزان مصرف گاز در آمریکا بالا برود و این برای کشورهای صادرکننده گاز خیلی مفید است. چون اگر سهم گاز در ترکیب انرژی جهانی بالا برود بازار این کشورها هم گسترش پیدا می‌کند.

کد خبر : ۳۲۲۴۰۸