خبرگزاری کار ایران

کاهش 31 درصدی صادرات کرومیت/نگرانی در بازار فرو کروم

باوجود ادامه روند نزولی تقاضا و قیمت ها در بازارهای جهانی کروم، بازار ایران در ثبات نسبی به سر می برد.

به گزارش ایلنا، بهای کرومیت در طول هفته گذشته در ایران روند ثابتی را دنبال کرده و قیمت ها تغییر خاصی را به ثبت نرسانده اند البته همچنان تقاضا برای کروم پر عیار از سوی خریدار عمده پایین است.

در بازار کرومیت ایران همچنین شاهد افت قابل توجهی در میزان صادرات بودیم بگونه ای که در مهر ماه امسال تنها 13 هزار و 900 تن کروم به ارزش 2.1 میلیون دلار از ایران صادر شد درحالی که در مهر ماه سال 93 حدود 19 هزار و 600 تن کرومیت به ارزش 2.8 میلیون دلار از کشور صادر شده بود.

البته صادرات کرومیت در مهر ماه نسبت به شهریور ماه افزایش نسبی داشته است چراکه در شهریور ماه 10.9 هزار تن کروم به ارزش 1.7 میلیون دلار از کشور صادر شده بود.

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، تجار ایرانی در 7 ماهه اول سال 199 هزار و 300 تن کرومیت به ارزش 28.5 میلیون دلار صادر کردنددرحالی که این رقم سال گذشته 288 هزار و 800 تن به ارزش 48.2 میلیون دلار بوده است.

به عبارت دیگر در بخش صادرات کروم شاهد افت حدود 31 درصدی در حجم و حدود 41 درصدی در ارزش بودیم.

اخبار بازارهای جهانی حاکی از ان است که بهای کرومیت در بازارهای جهانی همچنان به روند کاهشی خود ادامه می دهد. تضعیف بازار فولاد سبب شده کرومیت در چین و بعضا سایر کشورها به شدت با نوسانات کاهشی همراه باشد.

این موضوع سبب شده خریداران تمایل زیادی به خرید نداشته باشند و قطعا تامین کنندگان مجبور به کاهش قیمت های پیشنهادی خواهند شد.

در بازارهای آتی نیز قیمت ها نزولی است و معاملات محدودی صورت می گیرد. دلیل محدود شدن معاملات کرومیت و فشار بیشتر بر روی نرخ ها، خبرهای منفی از کاهش قیمت های خرید در مناقصات شرکت های فروکروم است که سبب شده بازار آتی فروکروم وارداتی نزولی شده و قیمت های فروش فوری نیز کاهشی باشد.

قیمت فروکروم پر کربن وارداتی هند و آفریقای جنوبی به چین کاهش داشته است.

نگرانی شرکت های فروکروم از قیمت ها فروش سبب شده بسیاری از شرکت های فرو کروم در قیمت مناقصات خرید مواد اولیه خود تجدید نظر کنند. از بازار فولاد نیز اینگونه خبر می رسد که برخی کارخانه ها قیمت مناقصات فروکروم را برای ماه نوامبر تغییر نداده اند اما همچنان نگرانی در میان تولیدکنندگان فروکروم از کاهش نرخ وجود دارد.

واردات فروکروم چین از ژانویه تا سپتامبر 2 میلیون و 80 هزار تن اعلام شده که 33.17 درصد نسبت به مدت مشاابه سال قبل کاهش داشته است.

اگر واردات فروکروم چین در سه ماهه پایانی نیز کاهش یابد می توان انتظار داشت میزان واردات این محصول در سال جاری به رقمی معادل 2.6 میلیون تن برسد که این موضوع شدت گرفتن رقابت فروکروم وارداتی و داخلی چین خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۲۰۹۴