خبرگزاری کار ایران

رئیس اچ اس ایی شرکت ملی گاز ایران خبرداد:

کاهش ٣٦ درصدی «مرگ خاموش» با فرهنگ سازی مصرف گاز

تعداد مرگ خاموش در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ با فرهنگ سازی مصرف گاز و رعایت فرهنگ ایمنی شاهد کاهش ٣٦ درصدی بوده است.

به گزارش ایلنا، رئیس اچ اس ایی شرکت ملی گاز ایران، در نشست خبری گفت: تعداد حوادث ناشی از آتش سوزی نیز در سال ٩٣ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ١٠ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا یوسفی پور با اشاره به عوامل ایجاد حوادث در بخش خانگی، افزود: نصب نامناسب دودکش، نداشتن تهویه مناسب و استفاده از وسایل گرماساز نامناسب به ترتیب ٧٣، ١٣ و پنج درصد حوادث را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که تعداد خانوار تحت پوشش شبکه سراسری گاز در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ بیش از ٤,٣ درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: برنامه های فرهنگ سازی شرکت ملی گاز ایران در بازه زمانی یادشده بیش از ٢٣٣ درصد افزایش یافته است.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در ادامه از تهیه کتابچه حاوی اطلاعات، اتفاقات و تجزیه و تحلیل حوادث مرتبط با گاز خبر داد و گفت: این کتابچه از سوی وزیر نفت به وزرای بهداشت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان صدا و سیما ارسال شده است.

وی افزود: از سوی دیگر این کتابچه توسط مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به روسای سازمانهای هلال احمر، نظام مهندسی و اداره بیمه ارسال شده است.

یوسفی پور یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران اطلاعات تمام استانها را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را هر ساله به مبادی مسئول منعکس می‌کند.

به گفته وی، بر اساس قانون، از ١٢ سال پیش تاکنون وظیفه فرهنگ سازی در زمینه کاهش حوادث مرتبط با گاز بر عهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نیز قرار گرفته و این در حالی است که در طول این سالها، شرکت ملی گاز ایران این وظیفه را انجام می دهد.

وی با تاکید بر لزوم وجود تهویه مناسب وسایل گازسوز در منازل، اظهار کرد: اگر در مجتمعهای مسکونی سیستم گرمایش مرکزی (شوفاژ) وجود داشته باشد موضوع تهویه خیلی نگران کننده نیست، اما در صورتی که در واحدهای مسکونی کوچک از بخاری، پکیج یا آبگرمکن استفاده شود باید به مساله تهویه توجه ویژه شود.

به گفته یوسفی پور، در واحدهای کوچکی که از بخاری، پکیج یا آبگرمکن استفاده می کنند، نباید به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی دریچه های تهویه بسته شود.

وی ادامه داد: چنانچه در واحدهای مسکونی کوچک مشترکان بخواهند از تجهیزات گرمایشی کوچک استفاده کنند باید به لحاظ تایید ایمنی با سازمان نظام مهندسی هماهنگ شوند.

کد خبر : ۳۲۲۰۶۲