خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

طرح پرداخت وام 25 ملیونی برای کمک به فروش خودرو بود

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۹۹۳

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: طرح وام 25 میلیونی برای کمک به فروش خودرو بوده است.

در حاشیه ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در خصوص طرح فروش اقساطی خودرو گفت: این طرح برای کمک به فروش خودرو و خارج شدن این صنعت از رکود بود اما از همان ابتدا بین بانک مرکزی و خودروسازها اختلاف وجود داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا سقف واگذاری خودروها را اعلام نکردید گفت: قرار بود این سقف مشخص نشود و جلوی هر گونه سوءاستفاده از سوی نمایندگی‌ها گرفته شود ولی خودروسازها نباید بیشتر از یک ماه مهلت فروش اعلام می‌کردند اما متاسفانه برخی خودروسازها خلف وعده کرده و مدت آن را بیشت را اعلام کردند.

خسروتاج افزود: تا به امروز 120 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند در صورتی که سقف تعهد ما 110 هزار خودرو بوده است که مابقی را باید خود خودروسازی تقبل کند.

وی با اشاره به زمان طرح خرید کالا با وام دولت گفت: دومین طرحی که برای رشد اقتصادی و فروش داخلی ایجاد شده بود همین طرح است  و به همین منظور کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده است تا مصرف‌کننده‌ها بتوانند کالای ایرانی بخرند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر اساس اعتبارسنجی که بانک مرکزی انجام داده است افراد می‌توانند با توجه به میزان حقوق دریافتی خود از 4 میلیون تا 10 میلیون تومان جنس خریداری کنند.

خسروتاج تصریح کرد: 10 هزار و 500 کد کالا در طرح خرید کالای ایرانی مشخص شده و 71 شرکت تولیدی در طرح خرید کالای ایرانی ثبت‌نام کرده‌اند که بعد از توزیع کارت اعتباری در شبکه بانکی  مردم می‌توانند اقدام به خرید کالا کنند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است که مردم هزینه خرید کالا را در اقساط 18 ماهه پرداخت کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چه مشوقی برای خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شده است گفت: سیستم بانکی باید در این خصوص پاسخگو باشد و من اطلاعی در این زمینه ندارم و بر اساس سیستم اعتبارسنجی کارمندان دولت و حقوق‌بگیران با عنوان اولین گروه برای دریافت کارت اعتباری مشخص شده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چرا اقشار ضعیف جامعه در این طرح دیده نشده است گفت: این اعتبارسنجی توسط بانک مرکزی صورت گرفته است و در بین حقوق‌بگیران اقشار ضعیف نیز وجود دارند.

این مقام مسئول که در خصوص تغییر وام 7 ساله خودرو به 4 ساله گفت: با توجه به استقبال مردم از این طرح خودروسازان دلیل بر افزایش سال‌های بازپرداخت وام ندیدند.

وی در خصوص مالیات ارزش افزوده و مبلغ 40 هزار تومانی که توسط برخی از نمایندگی‌ها از مشتریان دریافت می‌شد گفت: مالیات بر ارزش افزوده در تمام کالاها وجود دارد و خودروسازها نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما اگر خودروسازی  تخلف کرد و پول بیشتری دریافت کرده نباید پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای سوءاستفاده از این کارت اعتباری اندیشیده شده است گفت: در هر حال هر طرح علاوه بر محاسنی که دارد معایبی نیز خواهد داشت اما ما سعی کردیم در این سیستم برای جلوگیری از تخلف طوری عمل نماییم که پولی که از بابت کارت کشیدن مصرف کننده می‌پردازد بر اساس کد اعلامی مستقیم به حساب تولیدکننده واریز شود و مغازه‌داران صرفا کارمزد خود را دریافت می‌کنند بر این اساس امکان تبانی بین فروشنده و مصرف کننده وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز