خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت و دانشگاه باید به دنبال دستیابی به منافع مشترک باشند

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۷۶۷

معاون آموزش پژوهش وفناوری وزیر صنعت ،معدن وتجارت با تاکید بر اینکه علم و صنعت باید دست به دست هم دهند، گفت: دانشگاه و صنعت باید در یک چرخه و به دنبال منافعی مشترک با هم شریک باشند و به دنبال این منافع با هم حرکت کنند.

به گزارش ایلنا، علی اصغر توفیق  در نخستین گردهمایی شرکت های فنی مهندسی، تحقیق و توسعه و مراکز پژوهشی صنعتی و معدنی و شرکت های دانش بنیان و صنایع پیشرفته استان البرز اظهار کرد: علم و صنعت برای دستیابی به یک هدف دست به دست هم دهند و علم تولید ثروت کرده و ثروت تولید علم کند.

وی با بیان اینکه قبل از این گفته می شد که صنعت و دانشگاه باید با هم مرتبط باشند که در این صورت هرکدام راه خود را می رفتند ولی در ادبیات جدید صحبت از شراکت این دو بخش است.ادامه داد: قبلا ضرورتی برای شراکت این دو نبود و تا 20 سال پیش دانشگاه بایستی نیرو تربیت می کرد و صنعت تولید می کرد ولی اکنون دانشگاه ها فقط دانشجو تربیت نمی کنند بلکه باید تولید علمی کند که در خدمت تولید ثروت باشد.

توفیق با اشاره به اینکه هم اکنون بخش صنعت و کارخانجات با مشکلات فراوانی همچون نقدینگی و مشکلات کارگران مواجه هستند، گفت: با وجود این مشکلات از بخش صنعت نمی توان توقع تحقیق و پژوهش داشت ولی باید فرصتی برای آن ها فراهم شود تا با تحقیق و پژوهش تولیداتی مناسب داشته باشند.

وی اشاره ای  به برنامه های تشویقی جدید در بخش صنعت برای تشویق به امر تحقیق کرد و افزود: تمامی معادن از 10 درصد حقوق دولتی شان معاف می شوند و می توانند اسناد آن را به بخش دولتی ارائه دهند و همچنین برای واحدهای تولیدی در ماده دیگری از قوانین رفع موانع مقرر شد از 10 درصد مالیات ابرازی شان معاف شوند.

توفیق اظهار داشت: این واحدها نیز می توانند هزینه کرده و بعد مدارک را به اداره مالیات برای معافیت های مالیاتی ارائه دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد کارگروهی با عنوان کارگروه توسعه تولید بازار و صادرات کالاهای دانش بنیان خبرداد و گفت: این کارگروه بر اساس ماده 43 قانون رفع موانع تولید با ریاست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده که دبیرخانه آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر است.

وی افزود: این کارگروه برای توسعه تولیدات و بازار و توسعه صادرات کالاهای دانش بنیان برنامه ریزی و حمایت می کند که منابع خوبی در اختیار این کارگروه قرار گرفته و بیشترین منتفع از این آئین نامه شرکت های دانش بنیان و رشد و پارک های علم و فناوری هستند.

 دکترتوفیق فعال سازی این کارگروه و حمایت های آن از شرکت های دانش بنیان را نشان از توجه دولت به این بخش دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان نوپا و واحدهای صنعتی بزرگ دارای دانش نیز حمایت می شوند.

وی افزود: شرکت هایی همچون مپنا در البرز فعال هستند که در آن دانش، تکنولوژی و سرمایه وجود دارد ولی اسم دانش بنیانی ندارند ولی نباید از مزایای این شرکت ها بی بهره باشند اگر چه تعداد این شرکت ها کم است ولی گردش مالی خوبی دارند.

توفیق با اشاره به اینکه صنایع ما باید دانش بنیان شوند چه آن ها که هستند و چه آن ها که خواهند آمد، بیان داشت: کشور ما در تولید مقالات علمی رشد خوبی داشته ولی بایستی دید که آیا کیفیت این مقالات نیز به اندازه کمیت آن بالا رفته یا نه که یکی از معیارهای سنجش کیفیت مقالات میزان رجوع به این مقالات است.

وی گفت: متاسفانه بیش از 50 درصد مقالات علمی تولید شده حتی یکبار هم چه از طرف نویسنده و چه از طرف دیگران مراجعه نداشته اند که این امر تلنگری به بخش علمی و صنعتی کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رفع این معضل بایستی مکانیزم های ارزیابی در دانشگاه ها عوض شده و با ایجاد وفاق و شراکت بین صنایع و دانشگاه ها تلاش کرد تا پویا و سالم باشند.

در پایان این گردهمایی از 22 واحد نمونه شرکت کننده در این نشست تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز