خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سهم ناچیز راه‌آهن در جابجایی‌ها علی‌رغم سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی / شهرسازی بر مبنای ریل

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه علی‌رغم سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی در راه‌آهن، سهم قطار در جابجایی‌ها هنوز کمتر از 10 درصد است گفت: راه‌آهن باید مبنای شهرسازی جدید قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در چند دهه اخیر دو مفهوم روانی و سهولت حرکت و ارتباط برقرار کردن با مردم مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: باید به بخش ریلی نگاه فراتری داشت هرچند پروژه‌های زیادی در این بخش تعریف شد اما تاکنن نتوانسته‌ایم مفهوم موبیلیتی (سهولت حرکت) را ایجاد کنیم و به معنای واقعی مفهوم حرکت را در پروژه‌ها پیاده‌سازی کنیم.

وی با تاکید بر عدم بهره وری پروژه‌ها ادامه داد: 80 سال است که صنعت ریلی به ایران آمده و تاکنون هزاران میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده اما هنوز سهم راه‌آهن در جابجایی‌ها کمتر از 10 درصد است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جاده ابریشم هنوز نماد تمدن شرق و نماد حرکت است گفت: هنوز هم دنیا به دنبال بازآفرینی جاده ابریشم و راه‌اندازی شقوق مختلف حمل و نقل از این مسیر هستند.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی در آستانه تحول جدید و پوست‌اندازی است گفت: صنعت ریلی با راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر به رقابت صنایع هوایی و جاده‌ای آمده است.

وی با اشاره به ترکیب صنعت حمل و نقل ریلی در حوزه‌های قطارهای سریع‌السیر بین شهری، قطارهای شهری و مترو و قطارهای حومه‌ای گفت: این ترکیب جدید نظام شهرسازی را تغییر داده است.

آخوندی با بیان اینکه در گران‌ترین نقطه کره خاکی یعنی شهر لندن هم از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده می‌شود گفت: در لندن زندگی خصوصی مدیران ارشد در 60 کیلومتری شهرها است و تمام مدل شهرسازی لندن براساس قطار حومه‌ای تعریف شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید به مزیت امنیت در ایران گفت: اکثر همسایه‌های ما دچار بحران امنیتی هستند و قطعاً اگر آتش همسایه‌ها خاموش نشود احتمال سرایت این آتش به کشور ما وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین موقعیت جغرافیایی ایران و امنیت در ایران باعث می‌شود حمل و نقل به ویژه ریلی در کشورمان اهمیت پیدا کند.

آخوندی با بیان اینکه یک‌سوم جمعیت شهری ایران یعنی 18 میلیون نفر در وضعیت بد زندگی می کنند گفت: 11 میلیون از جمعیت شهری ایران در حاشیه شهرها بدون امکانات شهری و 7 میلیون نفر هم در بافت فرسوده با نازل‌ترین کیفیت زندگی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شهرسازی جدیدی را تعریف کنیم گفت: در شهرسازی جدید مبنای ساخت و سازها و برنامه‌ریزی‌ها حمل و نقل ریلی چه در حوزه حومه و چه در داخل شهر باید مبنا قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به بازنگری موقعیت ایستگاه‌های راه‌آهن در شهرهای مختلف گفت: تمام ایستگاه‌های راه‌آهن مورد تجدید نظر قرار گرفته‌اند چرا که معتقدیم وقتی ایستگاهی از شهر 5 تا 20 کیلومتر فاصله دارد مفهوم یکپارچگی حرکت رعایت نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم صرفه‌جویی در مصرف سوخت عامل بسیار مهم‌تری نسبت به تولید سوخت در خروج از رکود است گفت: به طور قطع هزینه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت از تولید آن ارزان‌تر است و اشتغالزایی، ایمنی، رفاه و بهره‌وری بیشتری را خواهد داشت.

کد خبر : ۳۲۱۵۸۵