خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران:

تامین مالی پتروشیمی سیراف از محل صندوق توسعه ملی

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از باز شدن ال سی پتروشیمی سیراف از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرضیه شاهدایی گفت:  ۱۸ طرح پتروشیمی برای تامین منابع مالی به کشور چین معرفی شده اند که از میان این طرحها فاینانس پتروشیمی های سبلان، لردگان، بوشهر و مسجدسلیمان فعال شده و مابقی در دست پیگیری است.

وی افزود: ۱۸ طرح پتروشیمی دیگر نیز برای تامین منابع مالی به صندوق توسعه ملی، معرفی شده اند، پتروشیمی های اندیمشک، صدف، ایلام، سلمان فارسی، پتروکیمیا، فسا، جهرم، داراب، فیروزآباد، میاندوآب، گچساران، گلستان، اردبیل، سیراف انرژی، زنجان و متانول کاوه از جمله این طرحها هستند.

در میان طرحهای نیمه کاره پتروشیمی، کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده متانول جهان با استفاده از منابع داخلی سهامداران خود به پیشرفت خوبی دست یافته و امید است با تلاش صورت گرفته، سال آینده به بهره برداری برسد.

در ایران و بخصوص در صنعت نفت و پتروشیمی، دانش و تجربه مناسبی در استفاده از منابع مالی بین المللی در قالب قراردادهای فاینانس موجود است و این صنعت از عملکرد موفقی در بومی سازی ساختارهای تأمین مالی برخوردار است.

در این فرایند بخصوص عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ایجاد و افزایش اعتبار خود بسیار قابل توجه و چشم افسا بوده است. چنانچه این شرکت در دهه های گذشته توانست مبالغ قابل توجهی را تنها برمبنای اعتبار خود و بدون پشتوانه دولت و شرکت نفت از بازارهای مالی بین المللی جذب کند.

هم اکنون ال سی فاینانس ۶ طرح پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۱۳,۷ میلیون دلار از محل کشور چین فعال شده و این طرحها از روند اجرایی مناسبی برخوردار هستند؛ با بهره برداری از این طرحها ۱۰.۲ میلیون تن به میزان فروش محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود. تاکنون بیش از ۲,۵ میلیارد یورو از اعتبار اسنادی طرحهای مربوط به فاینانس چین گشایش یافته است.

هم اکنون از محل صندوق توسعه ملی نیز بیش از یک میلیارد دلار برای چهار طرح پتروشیمی تامین اعتبار شده است؛ با بهره برداری از این طرحها نیز ظرفیت اسمی تولید و میزان قابل فروش محصولات پتروشیمی کشور به ترتیب به ۳,۵ و ۲.۶ میلیون تن خواهد رسید.

تخصیص زمین برای طرح تبدیل متانول به پروپیلن

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که طبق اصل ٤٤ قانون اساسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران حق سرمایه گذاری در زمینه دانشهای نوین را در صنعت پتروشیمی دارد، گفت: بزودی NPC در زمینه دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن با مجوز وزیر نفت سرمایه گذاری خواهد کرد.

شاهدایی افزود: هم اکنون در حال تخصیص زمین برای طرح تبدیل متانول به پروپیلن در منطقه ماهشهر هستیم، روند اجرایی این طرح در مراحل ابتدایی قرار دارد.

بر اساس گزارش شانا، تا پایان سال آینده با تکیه بر افزایش تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی بیش از ٥,٥ میلیون تن افزایش تولید انواع پلی اتیلن سنگین، سبک، سبک خطی و انواع پلیمرهای ترکیبی که به نحوی به اتیلن وصل می شود مثل پی وی سی و پلی استایرن را خواهیم داشت، از این رو شاهد توسعه صنایع پایین دستی مرتبط با این مواد هستیم و خواهیم بود.

تولید این حجم متانول طی ٥ سال آینده نتیجه تحریمها بوده و نه نتیجه یک برنامه ریزی. هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد دارد از این چالش یک فرصت طلایی بسازد، به عبارت دیگر ما دو سال است که روی فناوری تولید پروپیلن از متانول (PVM) تمرکز کرده ایم؛ در این میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان تنها شرکتی که از فرآیند خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی باقی مانده، توانست با حمایت NPC به فناوری PVM دست یابد؛ وانگهی این شرکت توانسته است در سایت ماهشهر خود یک دمو پلنت از این فناوری را با موفقیت راه اندازی کند، هم اکنون در این دمو پلنت پروپیلن پلیمر گرید از متانول تولید می شود.

فرآیند مهندسی یک بسته ١٢٠ هزار تنی تولید پروپیلن از متانول تدوین شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از ماهها پیگیری و برگزاری جلسات مختلف توانست مجوز سرمایه گذاری مستقیم را در این واحد براساس اصول اجرایی اصل ٤٤ که اجازه می دهد در فناوریهای نو و تکنولوژی پیشرفته سرمایه گذاری کنیم با تأیید وزیر نفت اخذ کند، با اجرایی شدن موفق این پروژه راه ورود بخش خصوصی در این حوزه باز خواهد شد. اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی است و احداث واحد تولید پروپیلن با فناوری صد در صد ایرانی PVM یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور به شمار می آید.

٢١ درصد سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس به NPC متعلق است، با استفاده از درآمد حاصل از این سهم و همچنین استفاده از فاینانس خارجی تلاش می شود کار مهندسی تفصیلی و اجرای واحد تولید پروپیلن را با فناوری صد در صد ایرانی PVM  با کسب مجوز شورای اقتصاد آغاز کنیم.

ماموریت NPC در توسعه فناوریهای روز صنعت پتروشیمی جهت دار خواهد شد، در این زمینه از توان شرکت پژوهش و فناوری در کنار دانشگاههای کشور استفاده خواهیم کرد. در حالی که تا سال آینده حدود ٥,٥ میلیون تن اتیلن تولید می کنیم، کمتر از یک میلیون تن پروپیلن تولید می کنیم در حالی که صنایع پایین دستی ما تشنه این ماده هستند، وانگهی چون نیاز به پلی پروپیلن در صنایع پایین دستی بالاست، بلافاصله همین تولید ناچیز پروپیلن به پلی پروپیلن بدل می شود.

حجم مواد حد واسط زیادی همچون آکریلاتها، پلی اورتان، ایزوسیاناتها، پلی اول، پروپیلن اوکساید، آمینها و گلایکولها به پروپیلن وابسته اند، این مواد پس از تولید می توانند خوراک دیگر واحدهای پایین دستی را تامین کنند.

هم اکنون تمایل شرکتهای اروپایی برای ورود مجدد به صنعت پتروشیمی ایران بیش از انتظار است؛ طی سالهای گذشته این شرکتها به دلیل قطع همکاری با این صنعت منافع زیادی را از دست داده اند، از سوی دیگر با توجه به تحولات منطقه ای که هم اکنون نیز در جریان است، به نظر می رسد سرمایه گذاران خارجی نیز به این نتیجه رسیده اند که کشورهای اطراف ما به دلیل وجود ناامنی، محیطهای خوبی برای سرمایه گذاری نیستند، مهمترین اصل برای سرمایه گذاران امنیت است.

کد خبر : ۳۲۱۵۴۸