خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توانیر:

با روند کنونی مصرف تا سال 1404 صادرات انرژی متوقف خواهد شد/ برای تولید یک کیلووات ساعت برق 5 میلیون تومان هزینه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۸۰۶

در حال حاضر ما به ازای هر کیلو وات ظرفیت در نقطه مصرف 5 میلیون تومان هزینه می‌کنیم که اگر مدیریت مصرف داشته باشیم این میزان هزینه‌کرد صرفه‌جویی ذخیره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق که با موضوع اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی برگزار شد با بیان اینکه هر روز وابستگی به صنعت برق بیشتر شده و حضور برق در حیات بشر  خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد  اظهار داشت: برق نوع دیگر انرژی نیست بلکه انرژی برتر است و جایگزین ندارد.

وی در ادامه گفت:ما در حال حاضر با صنعتی مواجه‌ایم که با وجود کمبود نقدینگی 24 تا 25 هزار میلیارد تومان ترنور مالی دارد تصریح کرد: زندگی بیشتر مردم به صنعت برق وابسته است.

وی در ادامه با بیان اینکه شبکه برق کشورمان جزو شبکه‌های بزرگ دنیاست ادامه داد: 73 هزار و 700 مگاوات ظرفیت نصب‌شده، 124 هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال ، 735 هزار کیلومتر مدار خطوط توزیع داریم.

کردی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 50 هزار مگاوات بار تولید برق کشور بوده است ادامه داد: ما طی سال جاری  16 تا 17 روز روزانه یک میلیارد کیلووات ساعت تولید و مصرف برق نیروگاهی داشته‌ایم که این حجم بیانگر  گستردگی اهمیت این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی یکی از شاخص‌های توسعه کشور است اظهار داشت: اعداد و ارقام تولید و رشد بار وضعیت مطلوبی دارد ولی وضعیت مصرف، شدت انرژی و بازسازی تجهیزات جای کار دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف  و بهینه‌سازی مصرف انرژی از چند جهت باید  مورد بررسی قرار گیرد اظهار داشت:  در سال 93 نیروگاه‌های کشور  بیش از 94.6 درصد کل انرژی کشور را از سوخت فسیلی استفاده کردند که این میزان 68 میلیارد لیتر سوخت معادل  در کشور بوده یعنی معادل یک لیتر گازوئیل و مازوت بوده است.

وی با بیان اینکه ما برای رشد مصرف انرژی رقم 5 درصد را متصوریم تصریح کرد:در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در دنیا 58 تا 62 درصد است که ما با این رقم فاصله داریم لذا باید نسبت به افزایش راندمان نیروگاه‌ها اقدام کنیم بر همین اساس سال گذشته قراردادی جهت افزایش 17 تا 18 هزار مگاوات نیروگاه گازی از طریق بیع متقابل بسته شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آنچه که در برنامه ششم توسعه آمده باید 3 تا 4 درصد به راندمان فعلی نیروگاه‌ها (39 درصد) اضافه شود اظهار داشت:افزایش راندمان نیروگاه‌ها ، کمک به اقتصاد کشور و همچنین کاهش شدت مصرف انرژی است.

وی با بیان اینکه برای استفاده از انرژی‌های نو نیز هزار مگاوات پیش‌بینی شده  ابراز امیدواری کرد طی مراحل یاد شده  صرفه‌جویی و اصلاح مصرف سوخت در نیروگاه‌ها را  شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای سال 1400 پیش‌بینی کرده‌ایم که ظرفیت نصب شده نیروگاهی را به صد هزار مگاوات برسانیم ادامه داد: از 100 هزار مگاوات نیروگاه قابل نصب در افق 1400 پیش‌بینی شده که 5 درصد  از آن انرژی‌های نو باشد.

وی همچنین گفت: در نظر داریم که سالانه هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های قدیمی را از طریق بازسازی و ریکاورینگ افزایش دهیم و به این ترتیب اگر یک مگاوات ظرفیت نیروگاهی اضافه شود 3 تا 4 مگاوات جهت توزیع اضافه خواهد شد.

کردی ارقام مصرف انرژی در کشور را  نگران‌کننده خواند و افزود:در سال 84 کل انرژی عرضه شده  که سوخت فسیلی و یا برق 1.2 میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این رقم در سال 92 به 1.7 میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده اگر با این روند حرکت کنیم در سال 1404 کل انرژی استحصال شده در داخل کشور مصرف می‌شود که زنگ خطری برای ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید به سمت کاهش مصرف  از طریق افزایش راندمان، توسعه انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف سوخت برویم ادامه داد: مصرف‌کنندگان نیز باید کاهش تلفات برق را در برنامه خود قرار دهند همچنین ما باید در شبکه توزیع اصلاحاتی را انجام دهیم. مثلا تلفات توزیع که در سال گذشته 17 تا 18 و حتی تا 21 درصد بوده است  با طرحی جهادی به رقم پایین‌تری رسیده  به طوری که از رقم 15.5 درصد مهر ماه گذشته میزان تلفات نقطه به نقطه به رقم 10.5 درصد رسیده‌ایم. البته پیش‌بینی‌ها این بود که در سال 94 میزان تلفات  تک رقمی شود که البته رسیدن به این هدف نیز غیرممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه اعداد مصرف انرژی زیبنده کشور ما نیست  تصریح کرد: شدت مصرف انرژی در بخش کشاورزی کشور ما 3.2 برابر دنیا ، بخش خانگی 1.8 برابر و بخش عمومی 1.6 برابر  و بخش تجاری 1.5 برابر متوسط جهانی است یعنی به ازای تولید یک محصول واحد  به همین میزان انرژی اضافه‌تر مصرف می‌شود لذا جا دارد که در این خصوص کار جدی صورت گیرد.

وی یکی از راهکارهای بخش بهره‌وری انرژی را واقعی شدن قیمت‌های حامل‌های انرژی دانست و اظهار داشت: در صورت واقعی شدن قیمت‌ها از لوازم کاهنده استفاده می‌شود به طور مثال در سال 89 که هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد  و به دنبال ‌آن افزایش قیمت‌های حامل انرژی را داشتیم رشد مصرف برق به کمترین میزان خود رسید لذا می‌بینیم که قیمت در کنترل مصرف موثر است. البته معتقدیم که افزایش قیمت برق باید متناسب با سایر پارامترهای اقتصادی باشد. ضمن اینکه باید گفت یگانه راه حل کاهش مصرف انرژی قیمت نیست.

وی در ادامه به راهکارهایی که جهت کاهش شدت انرژی قابل انجام است اشاره و تصریح کرد: به طور مثال توانیر با همکاری وزارت صنعت دنبال این بود که میزان مصرف 38 صنعت را با معیاری خاص بهینه کند که از این 38 معیار 34 معیار مشخص شده  و به شرکت‌های توزیع ابلاغ شده که چگونه باید رفتار کنند.

کردی همچنین گفت:بعد دیگر میزان مصرف انرژی مربوط به ساختمان‌هاست و برنامه‌ای که در این خصوص داریم این است که میزان مصرف انرژی را به ازای هر متر مربع ساختمان کاهش دهیم و در این راستا طرح آن در مرحله ابلاغ به موسسه استاندارد است و در صورت ابلاغ نظام مهندسی الزام دارد که آن را رعایت کند و به این ترتیب 80 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل توانیر همچنین گفت: ما در بخش بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری قانونی به عنوان رفع موانع تولید داشتیم که ماده 12 ‌آن ظرفیت بالایی را پیش‌روی بخش خصوصی و دولتی گذاشته که ظرفیت مصرف انرژی بهینه خواهد شد و باعث  کاهش تلفات به زیر 10  درصد می‌شود و چنانچه سرمایه‌گذاران در این بخش وجود پیدا کنند بازگشت سرمایه  توسط وزارت نفت و دولت از محل سوخت صرفه‌جویی شده تامین خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در بخش انتقال نیز پیش‌بینی این است که هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود.

کردی با بیان اینکه اگر مسئولین فقط به دنبال این باشند که به دنبال افزایش مصرف ظرفیت تولید را اضافه کنند توجهی به بهینه‌سازی مصرف نداشته باشند هیچ اتفاقی در اصلاح مصرف انرژی در کشور رخ نخواهد داد افزود: در حال حاضر  ما به ازای هر کیلو وات ظرفیت در نقطه مصرف 5 میلیون تومان هزینه می‌کنیم که اگر مدیریت مصرف داشته باشیم  این میزان هزینه‌کرد صرفه‌جویی ذخیره خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز