خبرگزاری کار ایران

خسروتاج با حضور درغرفه ایلنا اعلام کرد:

پیگیر رفع موانع عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا هستیم / در بسیاری از کشورها، حضور در بورس اجباری نیست

ورود در بورس نباید انحصاری باشد بورس کالا باید به نحوی عمل کند تا این مشکلات برطرف شود بورس در فضای غیررقابتی نمی تواند روی پای خود بایستد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، مجتبی خسروتاج در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور درغرفه ایلنا در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اظهار داشت : همه دست اندرکاران در حوزه پتروشیمی برای رفع مشکلاتشان به ما مراجعه و مسائل خود را مطرح می کنند و ما هم آن موضوعات را پیگیری می کنیم تا به عنوان مسئول بتوانیم پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه از انحصار در بورس کالا انتقاد داریم گفت: ما وظیفه داریم خواست مصرف کننده و واحدهای تولیدی را در جایگاه تصمیم گیری اعلام کنیم آنچه اعلام شده طرح مشکلات بنگاههای تولیدی در بازارهای پتروشیمی بوده که هر روز با آن روبرو هستند.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: البته این نقش و وظیفه ستاد هدفمندی یارانه‌هاست تا در مورد این موضوعات تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به تیتر روزنامه ها در مورد 12 دلیل وزارت صنعت در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس کالا گفت: ما نمی‌گوییم پتروشیمی‌ها از بورس کالا خارج شوند بلکه می گوییم باید موانعی که نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع مصرف کننده برطرف شود.

خسروتاج ادامه داد: ورود در بورس نباید انحصاری باشد. بورس کالا باید به نحوی عمل کند تا این مشکلات برطرف شود بورس زیرا در فضای غیررقابتی نمی تواند روی پای خود بایستد.

وی گفت: این گونه صحبت ها شاید خوشایند برخی از شرکت ها و نهادها نباشد اما ما باید این حرف ها را بزنیم.

وی با بیان اینکه در کارگروه صنعت و معدن مرتبا در مورد صنعت پتروشیمی و موضوعات انها مسائل مختلف مطرح می‌شود افزود: کدام بورس در دنیا انحصاری است؟ ما خود جزئی از شورای بورس هستیم و معتقدیم بورس در فضای غیررقابتی نمی تواند روی پای خود بایستد.

وی ادامه داد: ما از دوستان خود خواسته‌ایم تا بورس‌های جهانی را که در این زمینه تجربه دارند مورد بررسی قرار دهند البته مطالعاتی در زمینه کشورهای چین و امریکا داشته ایم و دریافتیم که در این کشورها نیز عرضه‌ها اختیاری است و اجباری وجود ندارد.

خسروتاج در پاسخ به این پرسش که آیا خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا منجر به افزایش رانت نخواهد شد ؟ افزود: رانت تا قبل از بخش نامه تیرماه سال 93 بود اما از تیرماه 93 که اعلام کردیم قیمت پتروشیمی بر اساس ارز متقاضی باشد دیگر رانتی نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که قیمت ها در بازار خارج از بورس ارزان ترباشد که به نفع مصرف کننده است و همانطور هم که اعلام کردیم قیمتها باید بر اساس بهای تعیین شده در بورس باشد و در خارج از بورس هم که نمی توانند با بهای بالاتر بفروشند پس دیگر مشکلی وجود ندارد.

کد خبر : ۳۲۰۵۵۰