خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بودجه تعمیرات و نگهداری در راه‌آهن کمتر از نصف مبلغ مورد نیاز است/تمام‌دارایی‌های راه‌آهن 60 هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۳۱۹۷۶۸

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تمام دارایی‌های راه آهن 60 هزار میلیارد تومان است و 1800 میلیارد تومان از این رقم به بخش تعمیرات و نگهداری اختصاص یابد گفت: توان راه‌آهن پرداخت سالیانه 800 میلیارد تومان است و این کمتر از نصف مبلغ مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات (نت) با بیان اینکه موضوع تعمیرات و نگهداری و توجه به آن نکته بسیار مهمی است اظهار کرد: علی‌رغم این اهمیت، بودجه‌ای که به این بخش چه برای شرکت‌های دولتی و چه شرکت‌های خصوصی اختصاص می‌دهند بسیار کم است.

وی با تاکید بر اینکه آثار عدم توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری خود را در بلندمدت نشان می‌دهد گفت: قطعاً زیان‌ها و پرداخت‌های عدم توجه به این موضوع بسیار بیشتر از پرداخت‌های اضطراری و آنی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه این مزیت را دارند که بتوانند از تجربه کشورهای توسعه یافته استفاده کنند اظهار کرد: مدل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که باید پرداخت‌های مربوط به بخش نگهداری و تعمیرات بیشتر از پرداخت‌های آنی باشد چرا که در غیر این صورت به مرور زمان امکانات موجود را از دست خواهیم داد.

پورسیدآقایی ادامه داد: موضوعی که بیشتر از اختصاص بودجه و پرداخت‌ها اهمیت دارد بحث قابلیت اعتماد به راه‌آهن و استفاده از خطوط ریلی است چرا که حتی یک خرابی و حتی 10 دقیقه تاخیر هم می‌تواند باعث کاهش استفاده از خطوط ریلی شود.

وی تاکید کرد: در صورت تکرار خرابی‌ها مسافران ترجیح می دهند این ریسک را تکرار نکنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه قابلیت اعتماد باید به 99/99درصد برسد گفت: هرچند افزایش قابلیت اعتماد هزینه‌های زیادی رابه دنبال خواهد داشت اما می‌توانیم از تجربه‌های کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه استفاده کنیم چرا که صرفه اقتصادی آن بسیار بیشتر خواهد بود.

پورسید آقایی با اشاره به میزان دارایی مجموعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر مجموع دارایی‌های راه‌آهن حدود 60 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز است که از این رقم باید سالی 3 درصد به بخش تعمیرات و نگهداری اختصاص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بودجه اختصاص یافته به این حوزه بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد گفت: سالانه باید چیزی حدود 1800 میلیارد تومان صرف نگهداری وضعیت موجود شود این در حالی است که درآمدهای راه‌آهن و بودجه آن برای حوزه تعمیر و نگهداری چیزی حدود 800 میلیارد تومان است یعنی چیزی کمتر از نصف مبلغ مورد نیاز.

پورسید آقایی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تعمیرو نگهداری راه‌آهن بسیار ابتدایی و اقدامات اضطراری است گفت: رویکرد راه‌آهن ازسال 92 به بعد در این حوزه تغییر کرده است و به دنبال حفظ امکانات موجود هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته توانستیم با رایزنی‌هایی که داشتیم بودجه‌های بخش تعمیر و نگهداری را افزایش دهیم ادامه داد: علی‌رغم افزایش بودجه بخش تعمیرات و نگهداری بودجه توسعه خطوط جدید تغییر چندانی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد راه‌آهن در دولت جدید بهبود وضعیت، عملکرد موجود است ادامه داد: هرچند تمایلات بخش‌های سیاسی و اجتماعی دولت‌ها به سمت افتتاح‌های جدید و بیان عملکرد در ساخت و سازها و بیان آمار و ارقام از اقدامات انجام شده است اما رویکرد راه‌آهن، افتتاح‌های جدید نیست بلکه به دنبال ارتقای وضعیت موجود هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته به صورت افراطی شرکت‌ها برون‌سپاری شده‌اند گفت: باید توجه داشته‌باشیم که برون سپاری‌ها و واگذاری‌ها یک روند غیر قابل بازگشت هستند و شیب یکطرفه‌ای دارند.

وی با تاکید براینکه برون‌سپاری اقدام مقدس و مبارکی نیست گفت: برون سپاری و واگذاری‌ها نباید عمومی باشند و تنها زمانی باید برون‌سپاری انجام شود که راندمان و بهره‌وری سیستم افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: پس از این حجم واگذاری ها باید سیستم نظارت بر پیمانکاران به شدت افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز