خبرگزاری کار ایران

سورنا ستاری:

پنجمین تولیدکننده مهندس درجهان هستیم

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور در صبحانه کاری اتاق ایران، گفت:ما یک فرهنگ 105 ساله نفتی داریم که این فرهنگ سبب شده همیشه پول در جیب ما باشد اما چیزی در ذهن ما بوجود نیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سورنا ستاری با اشاره به رشدجمعیت کشور گفت: یک اتفاق نادری که در طول چند سال اخیر در ایران اتفاق افتاده رشد عجیب جمیعت است به طوری که امروزه ما دارای 32 میلیون جمعیت 30 تا 40 ساله هستیم.

وی ادامه داد: امروزه دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری بر روی نفت وگاز و مواد هیدروکربوی مطرح نیست و دیگر دوران شرکت‌های شل  و توتال به سرآمده بلکه شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت مطرح هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به سطح تحصیلات جامعه جوان کشور گفت: 80درصد دانش‌جویان اعزامی ما به آمریکا در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند. و تعداد مهندسین فارغ‌التحصیل ما با آمریکا که دارای جمعیتی سه برابر ما است برابر است. به طورکلی ما پنجمین تولیدکننده مهندس درجهان هستیم.

ستاری تصریح کرد: یکی از جاذبه‌هایی که کشور ما برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند نیروی انسانی است که ما داریم.

وی افزود: ما باید این را قبول کنیم که این فارغ‌التحصیلان را نمی توانیم به کارخانه سیمان بفرستیم تا کار کنند بلکه آنها افرادی هستند که باید با تکنولوژی و علم برای خود وکشور درآمدزایی کنند.

وی با بیان اینکه امروز همه صحبت‌ها مبنی بر خرید تکنولوژی است این حرف را غلط دانست و گفت: علم و تکنولوژی خریدنی نیست بلکه آموختنی است ما باید با تکیه بر جوانان خودمان و باهمراهی کشورهای خارجی تکنولوژی را فرابگیریم.

ستاری با اشاره به تاسیس صندوق نوآوری وشکوفایی گفت: ما به دلیل اینکه بانک‌هایمان فقط به ظاهر و ساختمان نگاه می‌کنند و مبنای وام‌دهی آنها بر این اساس است این صندوق را تاسیس کردیم که خوشبختانه یکی از صندوق‌های پرپول دراین دوران است و اخیرا نیز مبلغ 300 میلیون دلار به آن واریز شده است.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با اشاره به فعالیت‌های این معاونت برای تسهیل در روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:ما تاکنون سعی کردیم با حذف مالیات‌ها و حذف عوارض گمرک از مواد اولیه شرایط کار این بنگاه‌ها را تسهیل کنیم و اخیرا نیز طرح پرواز کارآفرین را اجرا کردیم که کمک بزرگی به جوانان فعال در این حوزه است.

ستاری در پایان ضمن استقبال از تشکیل کمیته مشترک با اتاق بازرگانی ایران ورود بخش‌خصوصی را در این حوزه امری ضروری دانست.

کد خبر : ۳۱۸۵۲۷