خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه علامه:

بورس ارز دکان دلالان را تخته می کند

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۹۴۳

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، رسیدن به قیمت واحد ارز و اطمینان بیشتر به سرمایه گذاری خارجی در کشور را از بزرگترین مزایای راه اندازی بورس ارز دانست و گفت: این بورس، قیمت ها را شبیه بازار سهام، شفاف و دکان دلالان ارز را تخته خواهد کرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، مهدی تقوی اظهار داشت: اگر بورس ارز در سال های قبل در کشور راه اندازی و قیمت ها متشکل شده بود، دستفروشان و دلارفروشان، چهارراه ها را به محلی برای تاخت و تاز و بهم ریختگی ارزی تبدیل نمی کردند.

وی با بیان اینکه به لحاظ عملکرد، بورس ارز نیز بورسی شبیه به بورس کالا و دیگر بورس ها خواهد بود، افزود: با راه اندازی بورس ارز می توانیم از ایجاد فساد در بازار و رانتی که به جیب دلالان ارز سرازیر می شد، جلوگیری کنیم و آن را به اقتصاد کشور و جیب مردم برگردانیم.

تقوی، دو نرخی بودن نرخ ارز را از مهمترین موانع راه اندازی بورس ارز تاکنون دانست و با اشاره به سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی درخصوص تک نرخی شدن ارز از اوایل سال 95، گفت: به نظر می رسد زیرساخت های لازم برای راه اندازی بورس ارز آماده شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بورس ارز در کشور ما حتما موفق خواهد شد، اظهار داشت: مسئولان بازار سرمایه با راه اندازی بورس ارز، از طرفی بازار ارز را به تعادل می رسانند و از طرف دیگر با ایجاد ثبات در قیمت ارز، جاده ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور را هموار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه محلی قانونمند برای انجام معاملات ارزی راه اندازی شود، کار بسیار درستی است، گفت: چرا که در این بازار، مشتریان، ارز را از کارگزاران بورس ارز خریداری می کنند و احتمال عرضه دلار تقلبی نیز به صفر می رسد.

پیش از این؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، هم از آماده شدن نرم افزارها و زیرساخت های لازم برای راه اندازی بورس ارز خبر داد و افزود: از وزیر اقتصاد درخواست کرده ایم هماهنگی ها و کمک های لازم را برای راه اندازی این بورس انجام دهد.

محمد فطانت درباره سازو کار راه اندازی بورس ارز، خاطرنشان کرد: بورس ارز در قالب معاملات آتی ارز خواهد بود و در گام نخست سعی می کنیم مثل سکه طلا به عنوان یک تابلوی مجزا روی تابلوی یکی از بورس ها آن را معامله کنیم؛ اما قطعا این پتانسیل هم وجود دارد که خود به یک بازار ثابت در کشور تبدیل شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در شرایط فعلی که فضای بورس بازتر شده هیات های خارجی از حضور در بازار سرمایه ایران استقبال کرده اند و البته همزمان انتظار دارند که چشم انداز روشنی از آینده نرخ ارز داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز