خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

باروی ابرها مستلزم لغو تحریم‌ها است / عقب ماندن ایران از همسایگان در شیرین کردن آب دریا

احمدی گفت: در حال حاضر ما با وضعیت بحران آب مواجهیم و توانایی لازم جهت بارور کردن ابرها را نداریم لذا چاره‌ای جز احداث سد و شیرین کردن آب دریا نداریم که البته باروری ابرها نیز مستلزم لغو تحریم‌ها و ورود تکنولوژی جهت اجرایی شدن این هدف است.

موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تبعات منفی برخی سدسازی‌ها و انتقال آب از شهری به شهر دیگر گفت: در حال حاضر به خاطر عدم توانایی مهار آب‌های سطحی و روان آبها، این آبها روانه دریا می‌شوند و منابع و ذخایر زیرزمینی نیز از بین می‌رود ضمن اینکه تبعات منفی در بحث آبرفت‌ها و فرسایش زمین را نیز بدنبال دارد و همچنین سفره‌های آب زیرزمینی نیز در حال تحلیل رفتن هستند که تمامی این عوامل باعث شده تامین آب کشاورزی و شرب با مشکل مواجه شود.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم آبهایی که در حال هدر رفتن و غیر قابل استفاده ماندن هستند را مهار و به بهره برداری برسانیم نیاز به احداث سد داریم اما مکان یابی احداث سد نیاز به کار کارشناسی دارد زیرا بعضا بدون مطالعه و بررسی اقدام به ساخت سد کرده‌اند که تبعات منفی و زیانباری را در پی داشته است.

احمدی تصریح کرد: مجلس قانون مهار آبهای سطحی و آبهایی که به دریا می‌ریزند را تصویب کرده و اعتبار خوبی هم بابت این موضوع در نظر گرفته اما با این وجود شاهدیم که به جای تمرکز روی این مباحث تمرکز شود به کارهای آبخیزداری و آبخوان داری روی آورده‌اند که جای بحث دارد.

وی در ادامه به مباحث مربوط به انتقال آب از جایی به جای دیگر اشاره و اظهار داشت: این مسئله نیز یکسری مزایا و مضراتی دارد که باید بررسی شود که آیا سرمایه گذاری در این روشها مشکلاتی برای استان‌های مبدا بوجود خواهد آورد یا خیر؟

این نماینده مجلس با اشاره به عقب ماندن ایران از برخی کشورهای همسایه جهت شیرین سازی و استقفاده از آب دریا جهت شرب، گفت: بسیاری از کشورها بدنبال شیرین کردن آب دریا با RO  و آب شیرین کن هستند البته اکنون بخش خصوصی در کشور ما فعال شده و پیشرفت های خوبی نیز داشته‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان ، عسلویه، بندرعباس و بوشهر از از آب شیرین کن استفاده می‌شود و رویکرد این است که استان‌های همجوار سواحل از آب دریا جهت شرب استفاده شود.

احمدی گفت: در حال حاضر ما  با وضعیت بحران آب مواجهیم  و توانایی لازم جهت بارور کردن ابرها را نداریم لذا چاره‌ای جز احداث سد و شیرین کردن آب دریا نداریم که البته باروری ابرها نیز مستلزم لغو تحریم‌ها و ورود تکنولوژی جهت اجرایی شدن این هدف است.

کد خبر : ۳۱۷۴۱۵