خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

زنگ خطر کمبود عرضه در بازار مسکن تا 2 سال آینده/ شروع اجرای طرح مسکن اجتماعی

با ثبات قیمت‌ها و کاهش سود در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و با خطر کمبود عرضه تا دو سال آینده در این بازار مواجه هستیم.

معاون وزیر راه و  شهرسازی با بیان اینکه ادامه ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن ممکن است به نفع مردم و متقاضایان تمام نشود گفت: با ثبات قیمت‌ها و کاهش سود در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و با خطر کمبود عرضه تا دو سال آینده در این بازار مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان در نشست خبری پنجمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه در چند ماه آینده افت و خیزی در بازار مسکن نخواهیم داشت گفت: روند قیمت‌ها در بازار مسکن مانند شش ماه گذشته خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در حال حاضر واقعی شده و به قیمت‌های سال 89 رسیده است گفت: هرچند که خروج و تخلیه حباب اتفاق مثبت و به نفع مردم است اما کاهش سود در این بازار ممکن است به کاهش سرمایه‌گذاری منجر شود و  با ادامه این روند زنگ خطر کمبود عرضه تا دو سال آینده در بازار به صدا در می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است گفت: قطعاً بازار مسکن هم باید با شاخص‌های اقتصادی حرکت کند و اگر نرخ تورم به 15 درصد می‌رسد باید نرخ تورم مسکن هم همین عدد را نشان دهد.

وی افزایش قدرت خرید را یکی از راهکارهای خروج رکود مسکن دانست و گفت: موضوعی که در بسته خروج از رکود بر آن اتفاق نظر حاصل شد این است که باید قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و قطعاً وقتی خریداری برای بازار وجود نداشته باشد بازار به سمت رکود می‌رود. اما می‌توان بخشی از این کاهش قدرت خرید را با ارائه تسهیلات بانکی جبران کرد.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه با افزایش تقاضا از طریق ارتقای قدرت خرید انگیزه سازندگان هم افزایش پیدا می‌کند اظهار کرد: وقتی تقاضا بالا رود تولید هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: معلوم نیست این ثبات قیمت‌های حال حاضربه نفع مردم باشد یا نه چرا که در دو سال آینده با کاهش تولید تعادل بازار به هم می‌ریزد.

مظاهریان همچنین از شروع پروژه مسکن اجتماعی خبر داد و گفت: طرح مسکن اجتماعی با تفاهم دو وزارتخانه راه و  شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع شده است.

وی افزود: مسکن اجتماعی جزو سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است و طرح مسکن اجتماعی در یک برنامه مشترک عملیاتی و اقدامی به امضای دو وزیر راه و شهرسازی و رفاه اجتماعی رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این برنامه عملیاتی مشخص شده نیاز به چند واحد داریم و نظام تامین مالی آن چه خواهد بود و در چه مساحتی و در چه جانمایی این طرح باید اجرا شود.

مظاهریان با بیان اینکه برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی برای سایر گروه‌ها متکی بر پرداخت تسهیلات و پس‌انداز است تصریح کرد: گروه‌های کم‌درآمد و قشر یک و دو جامعه تسهیلات پذیر نیستند و امکان پرداخت اقساط وام‌های ارزان‌قیمت را هم ندارند بنابراین باید برنامه‌ای به غیر از برنامه‌های حمایتی متکی بر پس‌انداز و تسهیلات داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل برای اجرای مسکن اجتماعی مشکل اعتبارات است گفت: متاسفانه بانک‌ها توان ارائه تسهیلات را ندارند و اقتصاد کشور از این حیث در مذیقه است این در حالی است که اقتصاد ایران به ویژه بازار مسکن متکی به بانک است و در غیاب بورس و بازار سرمایه هم مشکل اعتبارات بانک‌ها پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: از این رو دو وزارتخانه تصمیم گرفتند از منابع داخلی خودشان نسبت به اجرای طرح مسکن اجتماعی اقدام کنند. این طرح شروع شده و اقدامات انجام شده هرچند که قابل توجه است اما تبلیغاتی در این زمینه نشده است.

کد خبر : ۳۱۷۲۷۴