خبرگزاری کار ایران

رونمایی از مدل پیش بینی بازار جی.یی.سی.اف در تهران/بازار جهانی گاز زیر ذره بین

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز از احتمال معرفی مدل جهانی گاز این مجمع در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران خبر داد و گفت: این مدل همانند پرچم برای این مجمع خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمدحسین عادلی با اشاره به این که مدل جهانی تدوین شده از سوی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفته است، تصریح کرد: در این مدل پیش بینی بر اساس واقعیتهای مربوط به ١٣٣ کشور جهان، میدانها و همه چاههای آنها انجام می شود در حالی که مدلهای دیگر یک جامع آماری را پیش بینی می کند و بر اساس آن می گوید چه اتفاقی می افتد.

وی با بیان این که دومین ویژگی این مدل این است که پیش بینی آن بر اساس پیش فرضهایی است که به واقعیت نزدیکتر است، افزود: چون این مجمع  با ١٨ کشور صادر کننده گاز جهان ارتباط مستقیم دارد در نتیجه اطلاعات و پیش فرضهای ما به واقعیت نزدیکتر است.

عادلی با اشاره به این که ٧٠ درصد ذخایر جهانی گاز، ٦٥ درصد تجارت ال ان جی و ٤٠ درصد تجارت خط لوله در اختیار اعضای این مجمع است، تصریح کرد: با این توضیحات مدل ما، مدلی است که هم اطلاعات درستی دارد و هم از نظر مکانیکی سطحش بالاست و اعتماد کاملی به آن داریم .البته همه مدلها هر ٦ ماه یکبار براساس تحولات واقعی که در بازار رخ می دهد پیش بینیها را بازنگری می کنند.

به گفته وی، تکمیل و ارائه مدل جهانی گاز از مهمترین دستاوردهای این سازمان است زیرا همانند یک پرچم برای این سازمان خواهد شد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره مهمترین کارهای محتوایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم گفت: مهمترین کار این مجمع، ایجاد یک پایگاه برای مبادله اطلاعات، داده های مربوط به بازار گاز و تجربه های مربوط به کشورهاست و کار دیگر آن، رصد کردن تحولات بازارهای جهانی گاز از نظر تجارت و قراردادهای گازی، فناوری، عرضه و تقاضا و قیمت گاز در سراسر دنیا در کوتاه مدت است.

وی افزود: نتایج این رصد در اختیار کشورهای عضو این مجمع  قرار می گیرد تا کشورها بتوانند از طریق این پیش بینیها، سیاستگذاری مربوط به تولید و صادرات گاز را انجام دهند و تصمیم بگیرند گاز خود را در چه بازاری و با چه قیمتی عرضه کنند؛ بعضی از این کارها پایه اش از ٢٠١٢ و ٢٠١٣ آغاز شده و برخی از آنها هم به تازگی آغاز شده و از ٢٠١٤ به منصه ظهور رسیده است.

اجلاس سران مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز آذرماه امسال با حضور سران ١٨ عضو کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار خواهد شد و موضوعهای مختلف مرتبط با مجمع و وضع بازار جهانی گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای ١٨ عضو اصلی و ناظر است که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات از اعضای اصلی این مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور خواهند داشت.

کد خبر : ۳۱۵۳۷۶