خبرگزاری کار ایران

کمال اطهاری در گفتگو با ایلنا:

عمده تسهیلات بسته رونق اقتصادی، نصیب دولتی‌ها و خصولتی‌ها می‌شود / این طرح حرکت مجدد به سوی نظام سهمیه‌بندی است

صنایع بزرگ و ناکارآمد موجود را نمی‌توان بخش واقعی اقتصاد نامید زیرا رقابتی و نوآور نیستند و در گذشته نیز تمام یارانه‌های دریافتی را تلف کرده‌اند.

کمال اطهاری در گفتگو با ایلنا در خصوص بسته تسریع در ایجاد رونقا اقتصادی گفت: وزیر اقتصاد در خصوص این بسته تصریح می‌کند که هدف‌شان ایجاد رونق در بخش واقعی اقتصاد است اما نمایندگان بخش خصوصی در خصوص این بسته ابزار نگرانی کرده اند. زیرا دو نرخ کردن برای خرید کالاهای بادوام عملا شامل کارخانه‌ها و صنایع بزرگ می‌شود و این واقعا جای نگرانی دارد زیرا صنایع دولتی و خصولتی که در گذشته نیز از انواع یارانه‌ها استفاده می‌کردند باز هم قرار است از تسهیلات استفاده کنند.
این پژوهشگر اقتصادی افزود: صنایع بزرگ و ناکارآمد موجود را نمی‌توان بخش واقعی اقتصاد نامید زیرا رقابتی و نوآور نیستند و در گذشته نیز تمام یارانه‌های دریافتی را تلف کرده‌اند. هیچگاه نیز نتوانسته‌اند بهای تمام شده را کاهش و کیفیت‌شان را افزایش دهند. مثلا در این بسته قرار است بخش بزرگی از تسهیلات به خودروسازها پرداخت شود در حالی که خودروسازان داخلی برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی، نه رقابتی هستند و نه دانش بنیاد. این طرح در واقع حرکت مجدد به سوی نظام سهمیه‌بندی است.
اطهاری عنوان کرد: من تا این مرحله به بسته تسریع در رونق، خوش‌بین نیستم و آن را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رنق نمی‌بینم. این سیاست همان آش و همان کاسه گذشته است.
 

کد خبر : ۳۱۵۳۴۴