خبرگزاری کار ایران

محمد باقر نوبخت:

اقدامات دولت برای زمستان سرد امسال/اجرای بسته سیاستی اقتصادی برای ماه‌های پایانی سال

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۱۲۱

سخنگوی دولت در مورد پول‌های بلوکه شده و صحبت‌های رئیس جمهور مبنی براینکه ریال این پول‌ها به خزانه آمده است٬ گفت: این حرف کاملا درست است٬ البته پول‌های بلوکه شده که ریال آن به خزانه آمد مربوط به دوره ما نیست.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ در مهلت قانونی به روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است که دولت در مهلت قانونی آن را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

برنامه ششم از آغاز سال ۹۵ اجرایی می‌شود

نوبخت تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم از آغاز سال ۹۵ اجرایی می‌شود، این برنامه مهم از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال تهیه و تنظیم است.

برای اجرای برجام احتیاط و مراقبت می‌کنیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود اعلام لغو یا دستور برای آغاز روند توقف تحریم‌ها از سوی رئیس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا را در چارچوب برنامه زمان‌بندی شده اجرای برجام دانست و گفت: البته باید در این فضای بی‌اعتمادی، احتیاط، دقت و مراقبت از سوی مسئولان ذیربط در امر اجرای برجام صورت گیرد.

اجرای بسته سیاستی اقتصادی برای ماه‌های پایانی سال

وی ادامه داد: برای ماه‌های پایانی باقیمانده تا پایان سال٬ دولت بسته سیاستی متناسبی را برای سرعت‌بخشی و خروج از رکود همراه با مهار تورم اجرا کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در جلسه‌ای که با حضور همکاران آقایان طیب‌نیا و سیف انجام شد٬ چگونگی اهداف و روش‌های بسته سیاستی و مبنای نظری آن توضیح داده شد.

نوبخت در توضیح بسته اقتصادی دولت گفت: ما برای این بسته اهداف بلندی تعریف نکردیم. اهداف این بسته افزایش رشد اقتصادی به همراه مهار تورم است رشد اقتصادی بیشتر باید از طریق سرمایه‌گذاری صورت گیرد. برای همین برنامه ما در شش ماه آینده این است که به اقتصاد حرکت بدهیم.

وی با بیان اینکه بسته فعلی در راستای‌‌ همان بسته قبلی است٬ گفت: لازم بود برای مدت ۶ ماهه بر تزریق منابع به طرح‌های عمرانی و تولیدی بخش‌خصوصی تمرکز داشته باشیم. فراموش نکنیم در چند ماه آینده نیز تحریم‌ها همچنان برقرار است و ما روزهای پرکاری را در دولت سپری کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خوشحالیم که این بار٬ روی دوش ما گذاشته شده تا اندوخته‌های خود را برای مردم به کار گیریم اطمینان دارم که روزی را خواهیم دید که من آمار تاثیر اجرای این سیاست‌ها را به گزارش خواهم داد اگر تجار و بازرگانان نکات تکمیلی در مورد این بسته دارند٬ می‌توانند به ما چه به صورت مجازی و چه به صورت حقیقی منعکس کنند و ما از آنها استفاده خواهیم کرد.

دولت باید حرف خودروسازان را بشنود

وی در مورد تسهیلات خودرو گفت: این تسهیلات در اقتصاد سهم قابل توجهی دارد اگر بخش خودرو فعال شود٬ صنعت ما نیز فعال خواهد شد. البته مطالبات و انتظارهای مصرف‌کنندگان نیز منطقی است. من در ایام انتخابات برای دفاع از برنامه اقتصادی آقای روحانی تاکید کردم که خودرو باید با قیمت مناسب‌تر و کیفیت‌ بهتر در اختیار مردم قرار گیرد الان هم این حرف را تکرار می‌کنم در بازدید از ایران خودرو نیز این مطالبات را به مسئولان آن بیان کردم٬ اما چون ما دولت هستیم باید حرف خودروسازان را نیز بشنویم.

نوبخت تاکید کرد: صنعت خودرو تا چند ماه می‌تواند رکود را تحمل کند٬ اما واحدهای کوچک قطعه‌سازی چنین توانایی را ندارند. بنابراین افزایش کیفیت و قیمت مناسب توسط دولت دنبال می‌شود هفته گذشته نیز در دیدار با جمعی از مدیران شرکت‌های ژاپنی تاکید کردیم که هدف ما ایجاد بازار برای آنها نیست.

برای واردات روغن پالم سقف تعیین شد

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه روز گذشته شورای اقتصاد یادآور شد: در جلسه روز گذشته در مورد روغن پالم بحث شد و گفته شد که این طور نیست که اساسا روغن پالم مضر باشد٬ بلکه نباید مقدار آن بیش از حد معینی باشد٬ برای همین وزیر بهداشت برای واردات روغن پالم سقفی را تعیین کرده است.

قیمت ۱۳ سنت خوراک پتروشیمی مصوبه مجلس بود

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی در مورد قیمت خوراک پتروشیمی که ۱۳ سنت تعیین شده بود٬ گفت: این مصوبه مجلس بود که اولین شوک را به بورس وارد کرد. البته دولت با این قیمت بار‌ها مخالفت کرد٬ اما نحوه اجرای آن به شرکت نفت واسپاری شد که الان در حد کمتر از ۱۳ سنت اعمال می‌شود.

منابع مالی بسته اقتصادی

سخنگوی دولت در مورد اینکه منابع مالی بسته اقتصادی از کجا تامین می‌شود که منجر به ایجاد تورم نشود٬ گفت: قطعا ما مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم تا تولید افزایش پیدا کند و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود. یکی از دستاوردهای این دولت کاهش نرخ تورم است٬ بنابراین نمی‌‌خواهیم دستاورد خود را از بین ببریم. رئیس جمهور به ریزه‌کاری‌های مسائل اقتصادی واقف است و دائما در این مورد از ما سوال می‌کند و اگر بداند تصمیمی منجر به تورم می‌شود٬ جلوی آن را خواهد گرفت. فکر نمی‌کنم دستگاهی بتواند به آسانی رئیس‌جمهور را راضی به افزایش قیمت کند٬ مگر آنکه منطقی پشت حرف‌هایش باشد.

برای برنامه ششم بیشترین تلاش را می‌کنیم

وی در مورد برنامه‌ریزی‌های عمرانی دولت گفت: قطعا برنامه ششم تنها معطوف به مباحث عمرانی نیست٬ بلکه در آن توسعه اقتصادی، اجتماعی‌و فرهنگی نیز لحاظ شده است. ما آسیب‌های برنامه‌های گذشته را مطالعه کرده و آنها را در تدوین برنامه جدید لحاظ می‌کنیم. هر برنامه منصوب به دولتی می‌شود. برنامه ششم مربوط به دولت تدبیر و امید است. ما هم دوست داریم فرجام کار به‌گونه‌ای باشد که وقتی دیگران قضاوت می‌کنند بیشترین خدمت را به مردم کرده باشیم.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

نوبخت در مورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: پیشرفت اجرای این سیاست‌ها ما را هم راضی نکرده است اقتصادی که بخواهد مقاوم باشد ساختار‌هایش باید بیشتر متحول شود برخی رسانه‌ها در مورد پرداخت یارانه‌ها اعلام کرده‌اند که دولت وقتی پول مردم را می‌دهد عزا می‌گیرد اینطور نیست. ما خیلی هم خوشحال می‌شویم که بتوانیم به مردم کمک کنیم دیروز هم یارانه بین مردم توزیع شد اما نباید فراموش کردکه اگر این پول در حوزه‌های عمرانی و اشتغال مصرف می‌شد٬ مردم هم راضی‌تر بودند.

برای کمک به اقتصاد کشور راهی جز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نداریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برنامه ششم به نحوی تدوین شود که اقتصاد مقاومتی به شکل شایسته اجرا شود. بعد از مطالبه رهبری در این مورد٬ ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و بعداز ظهر امروز هم جلسه دارد اگر کسی بگوید دولت با اقتصاد مقاومتی موافق نیست قطعا نمی‌داند اقتصاد مقاومتی چیست. دولت معتقد است برای کمک به اقتصاد کشور راهی جز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد.

اموال و دارایی مسئولان باید مشخص باشد

سخنگوی دولت در مورد اعلام دارایی‌های مسئولان گفت: حتما باید اموال و دارایی مسئولان مشخص باشد و به مرجع مربوطه اعلام شود همه ما باید تحت مراقبت باشیم اما شاید اینکه بیایند در رسانه‌ها بگویند من چند کفش دارم٬ خیلی مقتضی نباشد.

بسته اقتصادی دولت باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شود

نوبخت در مورد اینکه بسته اقتصادی دولت باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شود٬ گفت: تورم یکی از عوامل کاهش قدرت خرید است و برای جلوگیری از این اتفاق ما هر سال به اندازه نرخ تورم به حقوق مردم اضافه می‌کنیم. البته امسال برای بازنشسته‌ها برنامه ویژه‌ای داریم که آن را اعلام خواهیم کرد. ما در حال مطالعه نظام پرداخت‌ها هستیم تا توزیع عادلانه باشد.

دستگاه اقتصادی دولت معتقد به کاهش نرخ سود بانکی هستند

وی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار بعد از ظهر در رابطه با نرخ سود جلسه‌ای خواهد داشت٬ گفت: مواضع دولت مشخص است. هر سه دستگاه وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت، و بانک مرکزی معتقد به کاهش نرخ سود بانکی هستیم اما نباید دستوری باشد امیدواریم بتوانیم نرخ سود را نهایی کنیم.

اقدامات دولت برای زمستان سرد امسال

نوبخت در خصوص اینکه گفته می‌شود امسال خاورمیانه زمستان سختی را تجربه خواهد کرد٬ گفت: در این مورد وزیر نیرو نیز به همکاران خود اطلاعیه داده است. ما با توجه به اطلاعات تکمیلی تلاش می‌کنیم مراقبت‌های لازم را داشته باشیم. البته قانون هم این اجازه را می‌دهد که درصدی از سرجمع منابع کشور را برای پیشگیری از این حوادث استفاده کنیم.

تاییدیه مرحله دوم آزمون استخدامی نیامده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد برگزاری مرحله دوم آزمون استخدامی گفت: من هنوز در مورد برگزاری مرحله دوم این آزمون در سازمان مدیریت تاییدیه را نداشتم.

پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان به بیمه

وی در مورد بدهی دولت به شرکت‌های بیمه گفت: مطالبات سازمان بیمه از دولت مطالباتی انباشته از سال‌های قبل است ما هفته قبل ۸۵۰ میلیارد تومان به بیمه دادیم و مراقبت‌های لازم را داریم که بیمه‌ها به نحو شایسته به مردم خدماتی را ارائه دهند٬ ضمن اینکه طرح تحول سلامت نیز همچنان در حال پیگیری است.

پول‌های بلوکه شده که ریال آن به خزانه آمد مربوط به دوره ما نیست

نوبخت در مورد پول‌های بلوکه شده و صحبت‌های رئیس جمهور مبنی براینکه ریال این پول‌ها به خزانه آمده است٬ گفت: این حرف کاملا درست است٬ البته پول‌های بلوکه شده که ریال آن به خزانه آمد مربوط به دوره ما نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز