خبرگزاری کار ایران

ساسانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایده ادغام وزارت صنعت و بازرگانی پیشرو بود اما در عمل موفق نبود/ الزام بازتعریف نظام اقتصادی

ما هم اکنون در همه موضوعاتی که پیشنهاد می دهیم در سطح حرکت می کنیم و در عمق کاری از پیش نمی بریم .

حسین ساسانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص رشد اقتصادی و توسعه پایدار اظهار داشت : در ایران معمولا بر روی واژه رشد و توسعه توافق نظر مشترکی وجود ندارد و زمانی که صحبت از رشد اقتصادی می شود آن را توسعه می دانند اما سالهاست که ما از توسعه پایدار دور شده ایم ، هر چند در مقاطعی به رشدهای اقتصادی دست یافته ایم و در مقاطعی به رشدهای اقتصادی 5.5 تا 8 درصد هم رسیده ایم اما این رشد پایدار نبوده است .

وی افزود: تولید ناخالص ملی که نشانگر رشد اقتصادی است در تاریخ ایران دائمی نبوده و همواره نوساناتی داشته است .

ساسانی با اشاره به بحران رکود تورمی در کشور گفت: در مقاطعی کشور وارد بحران و رکود همراه با تورم شده است و شاهد آن بودیم که طی سالهای گذشته نرخ تورم  بین40 تا 45 درصد شد .

تعریف رشد اقتصادی با توسعه پایدار متفاوت است

وی با بیان اینکه رشد یک کشور به عوامل اقتصادی آن برمی گردد اما توسعه پایدار به عوامل اقتصادی به اضافه عوامل اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی برمی گردد گفت: هم اکنون وضعیت ایران در شاخص های توسعه پایدار و رقابت پذیری در شرایط مطلوبی قرار ندارد .

وی ادامه داد: طی سه سال اخیر که با رکود زیادی مواجه شدیم اغلب صنایع ما نتوانستند با ظرفیت کامل کار کنند و بسیاری از این صنایع تعطیل شدند و برخی نیز با ظرفیت بسیار پایین ادامه حیات دادند و تولیدات خود را به شدت کاهش داده اند.

ساسانی تصریح کرد: تولیدات ایران قابل رقابت با کشورهای دیگر نیست و وضعیت ما در مقایسه با کشورهای منطقه و خاورمیانه هم از نظر اقتصادی چندان مساعد نیست این در حالی است که در چشم انداز 20 ساله باید نسبت به کشورهای منطقه رتبه برتر را کسب کنیم اما در حال حاضر از بسیاری از کشورها عقبتر هستیم.

وضعیت صنایع ما بحرانی است

عضو انجمن مدیران صنایع ایران افزود: وضعیت صنایع ما بسیار بحرانی است زیرا سالها تورم و رکود با هم همراه بوده اند و فعالین اقتصادی و صاحبان صنایع ما نتواستند منابع مالی لازم را تامین کنند و عدم تامین منابع مالی آنها را به سمت بحران برده است .

وی ادامه داد: شاهد آن بودیم که سالها ارتباطات بین المللی ما  قطع بود و منع ارتباطات بانکی با جهان بیرون تامین مالی را با مشکل مواجه کرد و همین موضوع باعث شد نتوانیم تکنولوژی لازم و به روز را هم برای کارخانجات بیاوریم  و وضعیت صنعت ما در یک وضعیت نامناسبی قرار گرفت.

قوانین و ارده قوی برای حمایت از سرمایه گذاران وجود ندارد

ساسانی با بیان اینکه در بخش فساد اداری و شفافیت سیاستهای دولتی وضعیت ما با سایر کشورها بسیار فاصله دارد گفت : در آخرین گزارش "بنیاد هریتج " که از سال 1978 به اندازه گیری شاخص های فضای کسب و کار می پردازد و شاخص های آزادی اقتصادی را بررسی می کند رتبه ایران در این اندازه گیری از بین 178 کشور 171 اعلام شده است .

وی افزود : در این اندازه گیری آزادی کسب و کار ، آزادی تجاری ، آزادی مالیاتی ، آزادی پولی و تامین منابع مالی و آزادی سرمایه گذاری و حقوق مالکیت و رهایی از فساد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت سرمایه ثابت را چطور ارزیابی می کنید ؟ گفت : قوانین و اراده ای که بتواند سرمایه گذار را در کشور حمایت کند وجود ندارد و در این مدت سرمایه گذاران داخلی سرمایه های خود را از کشور بیرون بردند که این موضوع هم به دلیل نبود مسائل مربوط به حمایت از سرمایه گذاران بوده است.

الزام بازتعریف نظام اقتصادی

وی با بیان اینکه ما جزء کشورهای آخر به لحاظ حمایت از سرمایه گذاران هستیم افزود: ابتدا باید نظام اقتصادی را بازتعریف کنیم.

وی ادامه داد:ما نمی دانیم در حال حاضر این نظام اقتصادی در ایران دولتی است یا با اقتصاد آزاد است ؟  یا مابین اینهاست !

وی ادامه داد: البته طی سالهای گذشته ایران به سمت اقتصاد آزاد تحرکاتی داشت اما در اجرای اصل 44 دیدیم که تجربه موفقی نداشتیم.

این تحلیل گر مهندسی توسعه تصریح کرد: تا زمانی که این موضوعات روشن و شفاف نباشد، مدیران اقتصادی و سیاست گذاران نمی توانند تصمیمات درستی در این راستا بگیرند.

تکلیف سیاست های اقتصادی روشن نیست

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آزاد سازی اقتصادی مقدم است یا خصوصی سازی؟ افزود: اولویت این است که تکلیف سیاست های اقتصادی روشن شود و تکلیف باید در ابتدا روشن شود این در حالی است که چارچوب اقتصادی ما تعریف روشنی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون سرمایه گذاران و بازیگران جدید میتوانند وارد میدان سرمایه گذاری شوند کما اینکه در دولت قبل هم سرمایه گذاران جدیدی آمدند که جنس متفاوتی نسبت به سرمایه گذاران قبلی داشتند اما هم اکنون ما بین اقتصاد آزاد و دولتی بلاتکلیف مانده ایم.

ادغام وزارت بازرگانی و صنعت در عمل موفق نبود

ساسانی با اشاره به ادغام وزارت صنعت و بازرگانی افزود: طی سالهای گذشته شاهد ادغام وزرات بازرگانی و وزارت صنایع بودیم که یکی از فعالیت های پیشرو بود اما در عمل این ایده موفق نبود.

وی ادامه داد: این اتفاق برای کاهش سایز و هزینه های دولت رخ داد که کار خوبی هم بود اما درعمل موفقیت آمیز نبود زیرا اتفاقی که افتاد این بود که تنها ساختمان و اسمشان ادغام شدند و در عمل یک سازمان با دو عنوان و بسیار حجیم بوجود آمد این در حالی است که فرایندهای آنها ادغام نشدند.

وی ادامه داد: ما هم اکنون در همه موضوعاتی که پیشنهاد می دهیم در سطح حرکت می کنیم و در عمق کاری از پیش نمی بریم به عنوان مثال ایده هایی که در سالهای گذشته مطرح می شد ایده های پیشرویی بود اما به دلیل سوء مدیریت و نبود بسترهای مناسب درست اجرا نشد . مانند هدفمندی یارانه ها ، دورکاری و ... که زیرساختشان وجود نداشت و در اجرا نتوانستیم کاری از پیش ببریم.

عضو انجمن مدیران صنایع ایران با بیان اینکه توان مدیریتی و باور ما در سطح پایینی است گفت: اثر بخشی مدیران ما از بین 148 کشور 127 است و کیفیت دانشکده های ما جزء رتبه های آخر در دنیا است زیرا ما در 50 سال اخیر به دنبال مدیران خوب و کارشناسان با مهارت بالا نبودیم و وضعیت نامناسبی داشتیم که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

گفت‌وگو : ندا جعفری

کد خبر : ۳۱۴۷۰۱