خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

اقتصاد ایران از رکود خارج شد

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: کاهش قیمت محصولات اساسی و مواد معدنی و کاهش قیمت نفت تاثیر فراوانی بر اقتصاد جهانی داشته است، در ایران هم کاهش قیمت نفت آثاری داشته است که یکی از آثار آن کاهش رشد اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی طیب نیا در نشست مشترک خبری تشریح جزئیات بسته ۳۰ بندی سیاست اقتصادی جدید دولت بیان داشت: عاملی که باعث شد تقاضا برای کالاهای مصرفی کاهش یابد امید مردم به حذف تحریم‌ها و کاهش قیمت محصولات است.

وی افزود: مشکل کمبود تقاضا خود را در اقتصاد به صورت جدی نشان داده است از طرفی بحران در منطقه صادرات را به بسیاری از کشور‌ها تحت تاثیر قرار داده است؛ مانند صادرات به عراق که دلیل ناآرامی‌های منطقه تحت تاثیر قرارگرفت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیاست‌ها در خصوص دستیابی به رشد اقتصادی متمرکز شد؛ یعنی رشدی که همراه با کنترل تورم باشد را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: مشکل بدهی‌های دولت به بخش خصوصی که حجم بالایی دارد و ودولت توان پرداخت آن را ندارد موجب می‌شود که این مشکلات به بخش‌های دیگر نیز منتقل شود و یکی از دلایل بروز مشکل در اقتصاد کشور است و از طرفی رکود در بخش مسکن و مشکلاتی که در بازار سرمایه با آن روبرو هستیم مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای رفع مشکلات موجود طلب می‌کرد که در این بسته آورده شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تحریم‌ها در زمانی بر کشور اعمال شد که کشور در شرایط وابستگی به منابع نفتی و خارجی بود.

وی افزود: امروز با موفقیت از رکود تورمی خارج شده‌ایم؛ اما متأسفانه در نیمه سال گذشته با شرایط جدید و تکان‌های بین المللی روبرو شدیم که حتی اقتصادهای بزرگ نیز نتوانستند از آن خارج شوند.

طیب نیا یکی از مشکلات اعتباری در کشور را نرخ بالای سود در نظام بانکی عنوان کرد و گفت: نرخ بالای سود در نظام بانکی و کمبود منابع قابل وام دهی نشان می‌دهد در این بخش کشور مشکلی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ساختار اقتصادی بیمار کشور که قبل از انقلاب به ارث رسیده بود در کنار سیاستهای نامناسب و عدم تعادل در سیستم اقتصادی باعث شده بود که وابستگی کشور به نفت افزایش پیدا کرده بود در این شرایط واردات شدت گرفت و تولید کاهش پیدا کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در صدد بودیم برای رشد پایدار و مستمر در نظام اقتصادی بازارهای سرمایه‌ای را با ثبات روبرو کنیم، به همین منظور با اعمال سیاست‌هایی توانستیم افزایش نرخ تورم را مهار کنیم و امروز در آستانه تک رقمی شدن نرخ تورم هستیم.

طیب‌نیا تاکید کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه که امروز حدود ۱۱ و خورده‌ای است نشان می‌‌دهد تاحدودی توانسته‌ایم به اهداف خود دست پیدا کنیم. در حوزه دستیابی به رشد نیز برای چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد از رکود مسکن و مشکلات بازار سرمایه بعنوان دیگر مشکلات پیش روی نظام اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: این موضوعات باعث شد دولت مجموعه سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با این مشکلات و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و مستمر اتخاذ کند.

طیب نیا گفت: سعی دولت این است که با اجرای این سیاست‌ها علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی بتوانیم به رشدی مستمر و پایدار دست یابیم.

 

کد خبر : ۳۱۴۱۳۲