خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

ایران از بازگشت اندونزی به اوپک حمایت می کند

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۵۹۷

وزیر نفت گفت: ایران از پیوستن اندونزی به اوپک در اجلاس آتی این سازمان حمایت می کند و مذاکره با مدیران شرکتهای اندونزی از روز پنجشنبه (فردا) آغاز می شود.

به گزارش ایلنا ، بیژن زنگنه عصر چهارشنبه پس از دیدار با سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی در جمع خبرنگاران، حضور اندونزی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در گذشته یادآور شد و اظهار داشت: به تازگی تقاضای بازگشت این کشور به اوپک مطرح شده و جمهوری اسلامی ایران از بازگشت اندونزی به این سازمان حمایت می کند.

وی اظهار امیدواری کرد: حمایت ایران در اجلاس آتی اوپک، بازگشت این کشور به سازمان کشورهای صادرکننده نفت نهایی شود و به این ترتیب ایران و اندونزی بار دیگر در چارچوب اوپک به همکاری خود در سطح بازار جهانی نفت ادامه دهند.

وزیر نفت، جمعیت بیش از 200 میلیون نفری اندونزی را بعنوان یک کشور مسلمان با رشد بالا در آسیای جنوب شرقی یادآور شد و گفت: همکاری با اندونزی برای ایران بسیار مهم است.

زنگنه افزود: ایران علاقمند به همکاری با اندونزی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی مانند گاز مایع است و اندونزی نیز می تواند در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کند.

وی بازار روبه رشد فرآورده های نفتی در اندونزی را خاطرنشان ساخت و گفت: ایران می تواند در زمینه ساخت پالایشگاه در این کشور به گونه ای که برای دو طرف جذاب باشد، مشارکت کند.

وزیر نفت با بیان اینکه دو طرف در این دیدار بر روی کلیات به توافق رسیدند، افزود: قرار شد مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی اندونزی از روز پنجشنبه(فردا) مذاکرات خود را با شرکتهای ایرانی آغاز کنند و گام به گام جلو بروند.

وی به مشارکت اندونزی در طرح تولید اوره در ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم این طرح متوقف شد و قرار است مشارکت دو کشور بار دیگر فعال شود.

زنگنه گفت: اندونزی علاقمند به خرید ال ان جی از ایران است و این کشور برای تامین نیازهای روبه رشد خود برای تولید برق خواستار ال.ان.جی است.

وزیر نفت فضای کلی مذاکرات برای همکاری را مطلوب خواند و درباره اینکه چه زمانی توافقهای انجام شده بین دو کشور عملیاتی می شود، گفت: بحثها در این زمینه متفاوت است، بخشی مانند خرید فرآورده های نفتی، نفت خام و میعانات گازی به سرعت عملیاتی می شود، اما مذاکرات در خصوص سرمایه گذاری به زمان نیاز دارد.

زنگنه درباره ماجرای دومین دکل نفتی گمشده که یکی از رسانه ها آن را به نقل از وی منتشر کرده است، با تکذیب اینکه چنین چیزی را بیان نکرده، گفت: آنچه که عنوان شد این بود که مشکلات دیگری در بحث دکلها وجود دارد که به معاون اول رئیس جمهوری برای بررسی منعکس شده است.

وی اضافه کرد: موضوع گم شدن دکل نفتی را بررسی و نتایج آن را نیز منعکس کرده ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز