خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایلنا:

مردم هنوز بازار سرمایه را به عنوان جایگزین بازار پول نمی‌شناسند / کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی موجب رونق بورس نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۸۱۹

هنوز اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی ورود به بازار سرمایه در ایران انجام نشده است و به همین دلیل، مردم هنوز بازار سرمایه را به عنوان جایگزین بازار پول نمی‌شناسند.

کاهش نرخ سود بانکی در سال‌های گذشته یکی از مطالبات بازار سرمایه بوده است. یک تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس گفت: هنوز اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی ورود به بازار سرمایه در ایران انجام نشده است و به همین دلیل، مردم هنوز بازار سرمایه را به عنوان جایگزین بازار پول نمی‌شناسند. رمضانعلی سلمانی‌نژاد اظهار داشت: فرهنگ عمومی در ایران به گونه‌ای است که مردم به بازار طلا، ارز و مسکن به عنوان جایگزین بازار پول نگاه می‌کنند. در حالی که براساس آموخته‌های آکادمیک اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، نقدینگی باید به سمت بازار سرمایه نیز به عنوان یک جایگزین نقش‌آفرین سوق پیدا کند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: آنچه در پی عدم فرهنگ‌سازی کافی و مناسب اتفاق می‌افتد، انتظار نادرست از بازار سرمایه است. زیرا تصور عمومی این است که اگر پولی را به بازار سرمایه می‌آورند، در عرض چند هفته باید سود معناداری کسب کنند. در حالی که نکته حائز اهمیت آن است که زمان کنونی بهترین موقع برای خرید سهامی است که شرایط بنیادی مناسبی دارند، مشروط به این‌که سهامداران انتظار افزایش ناگهانی و بازدهی کوتاه‌مدت از خریدهای خود نداشته و حداقل برای یک سال آینده آمادگی هرگونه تولرانس در قیمت سهام خریداری‌شده را داشته باشند. اما به دلیل انتظارات سوددهی کوتاه‌مدت و عدم تمایل به رویارویی با کاهش ارزش سهام خریداری‌شده (حتی در کوتاه‌مدت)، با وجود کاهش نرخ سود بانکی، که البته یکی از پیش‌نیازهای اساسی رونق بازار سرمایه است، مردم نقدینگی خود را به بازارهایی سوق می‌دهند که انتظار جهش‌های ناگهانی و کوتاه‌مدت از آنها دارند.

سلمانی‌نژاد تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، تأثیر آنی بر بازار سرمایه نمی‌گذارد، زیرا مردم کماکان سپرده‌گذاری در بانک را مطمئن‌ترین روش سرمایه‌گذاری می‌دانند و ریسک سپرده‌گذاری در بانک را کمتر از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، ارزیابی می‌کنند.

وی افزود: انتظارات نادرست از بازار سرمایه موجب چنین شکل‌گیری چنین نگاهی شده است و این در حالی است که افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند، باید زمان لازم برای آنچه که به اصطلاح، خواب سرمایه نامیده می‌شود را در نظر بگیرند و به جای خرید و فروش سهم بدون پشتوانه علمی و تحلیلی، به دنبال سهام‌داری (خرید و نگهداری سهام مناسب از نظر بنیادی) باشند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، گفت: در کنار کاهش نرخ سود بانکی باید سایر سیاست‌های حمایتی مورد نیاز نیز اتخاذ شود که یکی از آنها فرهنگ‌سازی، افزایش آگاهی‌های عمومی و استفاده از ابزار متنوع و مناسب در این راستاست. به عبارت دیگر کاهش نرخ سود بانکی یک مورد از چندین موارد مورد نیاز در راستای رونق بازار سرمایه است و اجرای سایر سیاست‌های حمایتی نیز ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز