خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت در گفت‌وگو با ایلنا:

تورم تک رقمی رکود را تشدید می‌کند/نامه‌نگاری با رییس‌جمهور راهکار خوبی برای حل مشکلات است

در صورتی که بخشهای پیشران اقتصاد فعال‌تر شوند می‌توانند بخشهای دیگر را به دنبال خود بکشند.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص رکود حاکم بر اقتصاد کشور اظهار داشت: این تفکر که اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران نیاید وضعمان همین گونه خواهد ماند اشتباه است .

وی با بیان اینکه ما باید نگاهمان نگاه اقتصاد مقاومتی باشد افزود: در تلاشیم تا از همه ظرفیت‌ها به صورت حداکثری استفاده کنیم که نه تنها از رکود خارج خواهیم شد بلکه به رشد نیز دست می‌یابیم.ما باید زمینه را برای جهش و جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فراهم کنیم.

دودانگه با تاکید براینکه ضرورت دارد انگیزه و علاقه کافی برای سرمایه گذاری در طرح‌های مختلف اقتصادی ایجاد شود، تصریح کرد: نگاه به بیرون و اینکه رونق را تنها در جذب سرمایه گذاری خارجی ببنیم مسلما پروسه‌ای زمانبر است و چارچوب خاص خود را دارد این در حالی است که در این مدت نباید اقتصاد کشور معطل بماند!

وی با اشاره به مکاتبه چهار وزیر دولت یازدهم با رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مسلما رکود بوجود آمده در کشور باعث نگرانی مسئولین شده است و باید از همه امکانات برای به وجود آوردن رونق در کشور کمک گرفت که اولین گام می‌تواند فعالیت بیشتر بنگاه‌های اقتصادی باشد تا با حداکثر ظرفیت خود تولید کرده و بازار داخلی و خارجی را پوشش دهند وحضور جدی و تاثیرگذاری در بازارها داشته باشند.

دودانگه تصریح کرد: اینکه وزراء مسائل خود را در قالب نامه به رییس جمهور ارائه دهند راهکار خوبی است و می تواند در درازمدت مؤثر باشد.

دودانگه با تاکید براینکه با نگاه بخشی نمی‌توان راه به جایی برد، گفت: نگاه کلان وجامع نگر به کل اقتصاد می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری داشته باشد اینکه هر دستگاهی ملاحظات خود را داشته باشد مسلما چالش‌هایی را بوجود خواهد آورد این درحالی است که با نگاهی جامع می‌توان سیاست‌های درست و اصولی را پیگیری کرد و با سیاست‌های متوازن‌تر و متعادلتر به برنامه‌ها دست یافت.

مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه اگر بانک مرکزی و سازمان مدیریت وزارت اقتصاد و همچنین وزارتخانه ‌های صنعت و نفت که از بخشهای اصلی کشور هستند هماهنگ تر شوند به رونق اقتصادی دست خواهیم یافت و از رکود خارج خواهیم شد گفت: هر چند منابع مالی ما محدودند و باید از کلیه ظرفیت‌های اقتصادیه به صورت بهینه استفاده شود اما در صورتی که بخشهای پیشران اقتصاد فعال‌تر شوند می‌توانند بخشهای دیگر را به دنبال خود بکشند.

دو دانگه با بیان اینکه ضرورت دارد سیاست کنترل تورم نیز بازنگری شود گفت: کاهش تورم بیش از آنچه که هست رکود مزمن را به همراه دارد .

وی افزود: هم اکنون میزان تورم 15درصد برآورد می‌شود و نباید انتظار داشت که این میزان تک رقمی شود زیرا این موضوع باعث شدت رکود خواهد شد و باید نگران عواقب آن نیز بود !

وی در خاتمه گفت: برای دست یافتن به رونق اقتصادی و کاهش تورم تنها می‌توان با افزایش تولید و عرضه در بازار موفق بود.

کد خبر : ۳۱۰۸۰۹