خبرگزاری کار ایران

در سال آبی گذشته گزارش شد؛

کاهش بارش‌ها در 3 حوضه اصلی آبریز کشور

مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب کشور از کاهش بارش‌ها در 3 حوضه اصلی آبریز کشور در سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا راعی عزآبادی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در شش حوضه آبریز اصلی کشور در سال آبی 94-93 اظهار داشت: در سال آبی گذشته میزان بارندگی در سه حوضه آبریز دریای خزر، دریاچه ارومیه و قره قوم (سرخس) نسبت به سال گذشته از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است، ولی در سه حوضه اصلی دیگر یعنی فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق که مساحت عمده‌ای از کشور را در بر گرفته‌اند از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و نسبت به سال گذشته و درازمدت کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق سال آبی گذشته در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان روی داده است، گفت: میزان بارش در این حوضه 31 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، در این حوضه آبریز در مجموع 230 میلی‌متر بارندگی گزارش شده که این میزان بارش 38 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است و وضعیت نامناسبی را در این حوضه رقم زده است.

راعی ادامه داد: در دو حوضه اصلی دیگر یعنی فلات مرکزی و مرزی شرق نیز بارش‌های سال آبی گذشته منفی بوده و به‌ترتیب با ثبت 133 و 85 میلی‌متر بارندگی در یک سال، این حوضه‌ها نسبت به سال 93-92 حدود 10 و 18 درصد کاهش بارش داشته‌اند، در هر دو حوضه آبریز نسبت متوسط دراز مدت 18 درصد کاهش بارندگی گزارش شده است.

وی افزود: در سال آبی گذشته، از مهرماه سال 93 تا پایان شهریورماه سال جاری در حوضه آبریز دریای خزر 457 میلی‌متر بارندگی ثبت شد که نسبت به سال گذشته 25 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 8 درصد افزایش یافته است.

راعی ادامه داد: در دریاچه ارومیه و قره‌قوم نیز به ترتیب 319 و 195 میلی‌متر بارندگی گزارش شده است که نسبت به سال گذشته به‌ترتیب 39 درصد و 22 درصد افزایش بارش داشته‌اند، اما در مقایسه با درازمدت در حوضه دریاچه ارومیه 5 درصد و حوضه قره‌قوم 11 درصد کاهش بارش گزارش شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب کشور یادآور شد: هر چند در اوایل و اواخر سال آبی نزولات جوی نسبتا خوبی را در بعضی از مناطق کشور داشته‌ایم، ولی باید توجه داشته باشیم میزان بارش‌ها نسبت به میانگین سال گذشته که آن هم وضعیت خوبی نداشتیم، کاهش 10 درصدی را داریم یعنی از سال گذشته میزان بارندگی کمتری را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که کشاورزان خوب کشورمان با مصرف درست در کشاورزی آن هم با به‌کارگیری روش‌های مدرن آبیاری، صنایع با بکارگیری روش های بازچرخانی آب و استفاده از پساب و همچنین همه مردم عزیز کشورمان با مصرف آب در حد ضرورت و با استفاده از وسایل کاهنده در منزل و محل کار ..... به کمک آبخوان‌های کشور آمده و همه با هم مانع از کاهش ذخایر منابع آب شده تا بتوانیم بر بحران آب فائق آییم.

کد خبر : ۳۱۰۷۴۳