خبرگزاری کار ایران

بابک زنجانی متهم به فساد فی‌الارض شد

دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی آغاز شد و نماینده دادستان اتهام افساد فی‌الارض را برای متهمان ردیف اول دوم و سوم قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. خاطرنشان می‌شود محسنی اژه‌ای در مورد پرونده زنجانی گفته است که پرونده دارای اوراق زیادی است و در حدود ۲۰۹ جلد به همراه ملزومات آن است که هر جلد پرونده کمتر از ۲۰۰ صفحه نیست و وکلای متهمان در حال خواندن و بررسی پرونده هستند که برای ۱۱ مهرماه سال جاری تاریخ رسیدگی دادگاه قرار داده شده است.

ساعت ۰۸:۱۸

آغاز جلسه علنی دادگاه

این دادگاه به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شد و بابک زنجانی نیز با تدابیر امنیتی وارد دادگاه شد.

در جلسه دادگاه؛ برخی از اعضای خانواده و وکیل مدافع متهم در جلسه دادگاه حضور دارند.

ساعت ۰۹:۰۲

صدور کیفرخواست

نجفی نماینده مدعی‌العموم کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران را قرائت کرد. براساس اظهارات نماینده مدعی‌العموم، بابک زنجانی بیش از ۴۰ نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

اتهامات بابک زنجانی نیز عبارت است از: افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

معاون دادستان در قرائت کیفرخواست  گفت که این کیفرخواست برای سه نفر و در ۲۳۷ صفحه تنظیم شده است که بر این اساس٬ بابک زنجانی و همچنین متهمان ردیف دوم و سوم نیز متهم به افساد فی‌الارض هستند.

بر اساس این گزارش متهمان ردیف اول، دوم و سوم «ب.ز»، «ح . ف» و  «م. ش» هستند که بر اساس اظهارات معاون دادستان تهران٬ پولشویی وزارت نفت پرونده‌ای در اوایل سال 92 مفتوح شد و با توجه به اینکه در حساب‌های شرکتی در کیش وجوه کلانی جابجا شده است٬ رسیدگی از طریق مراجع قضایی تقاضا شد.

نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند و برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

ساعت ۱۰:۰۰

اتهام افساد فی‌الارض  برای متهمان ردیف اول دوم و سوم

اتهامات متهمان ردیف اول و دوم و سوم قرائت شد که طی آن اتهامات متهم ردیف اول٬ آبان ۹۳ با شکایت وزارت نفت ثبت شد. همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه ۲۶ ناحیه بازپرسی دولت قرار گرفت. شعبه بازپرسی بیش از ۴۰ نوبت فرد را مورد بازرسی قرار داد و ۲۰۰ فرد مطلع در مورد شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند.

اتهامات «م.ش» متهم ردیف دوم با عنوان مشارکت در پولشویی، افساد فی‌لارض به طور کلان با علم به ضربه زدن به نظام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و سازمان بازنشستگی نفت و مشارکت در پولشویی از طریق عواید شرکت نیکو قرائت شد.

اتهامات ح. ف. ه متهم ردیف سوم: متهم فاقد محکومیت قبلی است. تاریخ بازداشت ۲۸ اسفند ۹۲، به اتهام افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته مشارکت در کلاهبردی از کلاهبردی در شرکت HR، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ بیش از ۴۴۴ میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی.

ساعت ۱۱:۰۰

معامله بین زنجانی و شرکت الف

معاون دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست گفت که متهم در طول بازپرسی گفته است که منبع ۱۵ میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد. معاون دادستان تهران با اشاره به ابهامات گفته‌های زنجانی در مورد شرکت «الف» گفت: یکی از ابهامات مرتبط با این رابطه این است که متهم چگونه به شرکت «الف» معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت به چه طریق بوده است و زنجانی چه وثیقه‌هایی را نزد این شرکت گذشته بود. طبق گفته‌های متهم، معامله‌ای بین زنجانی و شرکت «الف» صورت گرفته است. ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسی است و مدیران شرکت مذکور چه کسانی هستند.

قرائت کیفرخواست بابک زنجانی بیش از ۸۰ دقیقه طول کشید.

ساعت ۱۱:۳۰

بابک زنجانی به خواهرش: با خانم (چ) ارتباط نگیر به بازپرس اطلاعات داده است

معاون دادستان تهران در ادامه قرائت متن کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای «ب. ز» گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است  و نامه‌ای به خواهرش نوشته که در آن گفته «با خانم «چ» ارتباط نگیر؛ کلی اطلاعات به بازپرس داده است.

معاون دادستان تهران گفت: متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.

ساعت ۱۲

پایان جلسه نخست دادگاه

با اعلام قاضی صلواتی اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی راس ساعت ۱۲ ظهر پایان یافت.

کد خبر : ۳۱۰۳۲۶