خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون صرافان در گفتگو با ایلنا بیان کرد:

آخرین جزئیات از کلاهبرداری 20 میلیاردی

در آخرین روز هفته گذشته کلاهبرداری 20 میلیاردی بازار صرافان در چهار راه استانبول را به لرزه در آورد.

در آخرین روزهای هفته گذشته کلاهبرداردی 20 میلیارد تومانی در بازار ارز تهران سبب شد که تعداد زیادی از فعالان این بازار دچار ضرر و زیان شوند.

مجتهدی رئیس کانون صرافان در گفتگو با ایلنا در این خصوص گفت:متاسفانه با وجود تذکرات کانون صرافان و بانک مرکزی در خصوص معامله با صرافی های مجاز عده ای از مردم با فریب برخی از صرافی های فاقد مجوز متحمل ضررهای مادی زیادی شدند و سبب شد کام این مردم در آستانه عید سعید غدیر خم تلخ شود.

وی در خصوص نحوه این کلاهبرداری گفت:عده در بازار ارز، که ممکن است حتی دارای مکان ثابت باشند بعد از چندین بار معامله کردن و اعتماد سازی در بازار شروع به خرید و فروش های خارج از عرف می کنند.

مجتهدی تصریح کرد:آنها با استفاده از طمع مردم ارز را به قیمت بالاتر از بازار می خریدند و به قیمت ارزانتر نیز می فروختند و با چند بار خرید و فروش توانستند سرمایه زیادی از بازار جذب کنند و سرانجام با استفاده از یک فرصت مناسب ناپدید شدند.

وی افزود:با توجه به ایننکه ای متخلفان جزو صرافی های دراری مجوز از بانک مرکزی و این کانون نبوده اند تنها مرجع رسیدیگ برای شکایات مردم مالباخته قوه قضائیه است و این کانون هیچ کمکی نمی تواند در این زمینه انجام دهد.

مجتهدی با اشاره به نحوه رسیدگی به شکایات مردمی در این کانون گفت:این کانون دارای کمیته داوری و نهاد نظارتی بانک مرکزی است و تمام صرافی های دارای مجوز ضمانت هایی را در این نهاد دارند که درصورت لزوم می توان آن ضمانتها را به نفع فرد شاکی به جریان انداخت.

رئیس کانون صرافان با بیان اینکه این کانون تنها مرجع رسمی شناسایی مراکز خرید و فروش ارز با مجوز بانک مرکزی است گفت: مشتریان محترم می توانند با مراجعه به سایتwww.kanoonsarafan.com لیست صرافیهای مجاز را در اقصی نقاط کشور را جستجو نمایند و با خیالی آسوده معاملات ارزی مورد نظر خود را با دریافت فاکتور رسمی انجام دهند.

مجتهدی از کسانیکه در بازار غیر رسمی مشغول فعالیت هستند دعوت کرد که با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی ودر چهارچوب مقررات تعیین شده فعالیت کنند تا بدین وسیله عرصه بر افراد فرصت طلب و سود جو تنگ گردد.

وی تاکید کرد:امیدواریم با ارگانها و نهاد های ذیربط در کنترل مبادی خروج ارز اعم از گمرگ و فرودگاهها و ارتباط با سیستم سنا بتوانیم معاملات ارزی را شفاف سازی نماییم و فرهنگ دریافت فاکتور را برای همه مشتریان ایجاد نماییم که با اطمینان کامل ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

کانون صرافان پاسخگوی هر گونه سئوال ،پیشنهاد و یا انتقاد در این خصوص میباشد و تلفنهای 88347131-4آماده خدمتگزاری است.

کد خبر : ۳۰۹۸۸۷