خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد:

اشتیاق حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی در بورس

asdasd
کد خبر : ۳۰۹۰۰۸

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از اشتیاق حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی در بورس خبر داد وگفت:در بین این سرمایه گذاران، مدیران دارایی از کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی با مبالغ تحت مدیریت (AUM) بالا دیده می شود و نکته قابل توجه در این بین، حضور آگاهانه و برگرفته از تحلیل آنها از فضای سرمایه گذاری و بازده و ریسک بازار سرمایه ایران است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی سعیدی افزود: اشتیاق این گروه ­ها به گونه ­ای است که به دنبال دریافت مجوز برای خرید بخشی از سهام شرکای داخلی شان (نهادهای مالی داخلی) هستند.

نایب رییس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این سرمایه ­گذاران برخی صنایع را به برخی دیگر بیشتر ترجیح می ­دهند که در این خصوص به متغیرهایی از جمله ساختار جمعیتی کشور، مزیت­ های رقابتی اقتصاد و مواردی از این دست توجه دارند.

سعیدی با تأکید بر اینکه سرمایه­ گذاران فقط به اطلاعات تاریخی شرکت ­ها توجه ندارند، گفت: سرمایه گذاران داوطلب و علاقه مند بیش از اتکا به اطلاعات تاریخی به فرصت­ های رشد ناشی از رفع تحریم ­ها توجه می ­کنند.

وی افزود: هرچند سازمان بورس بیشتر به جذب سرمایه­ گذاران خارجی به بازار اولیه توجه دارد، اما در عین حال سرمایه­ گذاری در بازار ثانویه از طریق ایجاد صندوق ­های سرمایه­ گذاری از سوی سازمان حمایت می ­شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی اظهار داشت: یکی از مدل ­ها که اخیراً تجربه شده، ثبت صندوق سرمایه­ گذاری در کشوری دیگر براساس مقررات نظارتی کشور مبدأ و جذب سرمایه و ثبت صندوق سرمایه­ گذاری دیگری در ایران و سپس سرمایه­ گذاری در بورس با وجوه خارجی است. در این مدل صندوق خارجی به عنوان صندوق تغذیه ­کننده (Feeder Fund) و صندوق داخلی به عنوان صندوق اصلی (Master Fund) عمل می ­کند.

این مقام مسوول در پایان اظهار داشت: اخیراً برخی مشاوران سرمایه ­گذاری ایرانی که تا پیش از این در بازارهای بین­ المللی فعالیت می­ کردند، به ایران بازگشتند و بخش عمده­ ای از وقت خود را برای آماده ­سازی مقدمات حضور مشتریان خارجیشان صرف می­ کنند. سازمان بورس نیز با استفاده از تجارب خود و برگزاری جلسات هم­ اندیشی با متخصصین دارای تجارب بین ­المللی در حال آماده­ سازی و شکل­ دهی رویه ­ها است تا بتواند فضای استانداردی را برای سرمایه­ گذاران خارجی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات تمامی فعالان بازار و همچنین تصمیم­ گیران در این مسیر می­ تواند افق­ های جدیدی برای بازار سرمایه کشور و اقتصاد ایران رقم بزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز