خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی؛

صورت‌های مالی بانک سپه تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۵۲۶

با حضور اعضای مجمع عمومی بانک سپه، عملکرد سال گذشته بانک سپه تصویب شد.

به گزارش ایلنا، این مجمع با حضور دکتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع، دکتر ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی، دکتر پاریزی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی،دکتر سیدحمید پورمحمدی معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، مسکن، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین نمایندگان سازمان حسابرسی در محل ساختمان مرکزی بانک سپه برگزار شد.

در این مجمع سیدکامل تقوی نژاد رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک سپه گزارشی از عملکرد این بانک طی سال گذشته ارائه داد.

* افزایش 9 برابری سرمایه بانک

مدیرعامل بانک سپه گفت: با مساعدت دولت تدبیر و امید و اجرای احکام و قوانین بودجه عمومی، سرمایه این بانک از محل فروش اموال مازاد و تجدید ارزیابی  داراییها طی دو سال اخیر حدود 9 برابر شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه بانک در سال 93 به رقم 75 هزار و 532 میلیارد ریال رسید.

* رشد 3.75 واحد درصدی نسبت کفایت سرمایه بانک

تقوی نژاد ضمن اشاره به روند رو به رشد سرمایه پایه بانک در دو سال اخیر، یادآور شد: سرمایه پایه بانک در سال 92، 4 هزار و 995 میلیارد ریال بود که با رشد 356 درصدی در سال گذشته به رقم 22 هزار و 789 میلیارد ریال رسید.

وی در خصوص نسبت کفایت سرمایه بانک اظهار داشت: نسبت کفایت سرمایه بانک سپه در سال 92، 1.33 درصد بود که در سال گذشته با 3.75 واحد درصد رشد به 5.08 درصد افزایش یافت.

مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: این بانک برای رساندن نسبت کفایت سرمایه خود به استانداردهای مورد نظر بانک مرکزی، نهایت تلاش خود را می کند برای اینکه نسبت کفایت سرمایه این بانک به استانداردهای لازم برسد باید بیش از 1200 میلیارد تومان منابع به بانک تزریق شود.

 * کاهش 124.5 واحد درصدی نسبت سرمایه گذاری ها در سهام شرکتها
تقوی نژاد با تأکید بر خروج بانکها از بنگاهداری، تصریح کرد: این بانک، نسبت سرمایه گذاری ها در سهام شرکتها و سایر اوراق بهادار خود را از 199 درصد در سال  92، با 124.5 واحد درصد کاهش به 74.5 درصد در سال گذشته کاهش داد.
 
* 28 هزار میلیارد ریال منابع بانک درگیر اوراق مشارکت است
مدیرعامل بانک سپه گفت: سال گذشته، 28 هزار و 418 میلیارد ریال منابع بانک درگیر اوراق مشارکت بود که نسبت به سال 92، 31.4 درصد افزایش داشت.

* افزایش 17 درصدی مانده کل سپرده بانک

مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: بانک سپه به عنوان بانک پیشتاز در رعایت قوانین و مقررات بانک مرکزی بدون نرخ شکنی در فضای رقابت ناسالم بازار پولی توانست سپرده های خود را در سال گذشته 17 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش دهد که این امر ناشی از تلاش کلیه همکاران بوده است.

* پرداخت 309 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخشهای مختلف اقتصادی

مدیرعامل بانک سپه گفت: سال گذشته 309 هزار و 312 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک سپه به فعالان بخشهای مختلف اقتصادی در کشور پرداخت شد.

بیشترین میزان تسهیلات اعطایی بانک سپه در این مدت به بخش های صنعت و معدن و کشاورزی اختصاص یافته است.

وی افزود: تسهیلات اعطایی بانک سپه به بخش کشاورزی در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 50 درصد رشد داشت.

مدیرعامل بانک سپه گفت: تسهیلات پرداختی این بانک از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی و صنعت در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به ترتیب 66 و 36 درصد رشد داشته است.

تقوی نژاد با بیان اینکه استراتژی بانک سپه استفاده از منابع داخلی بانک برای کمک به توسعه بخش های کوچک اقتصادی و بر طرف کردن مشکل سرمایه در گردش آنها است، اظهار داشت: این بانک سعی می کند برای رفع نیازهای مالی مشتریان کلان خود از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.

وی در این باره افزود: بانک سپه از ابتدای سال 91 تا انتهای سال گذشته 23 هزار و 293 میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین نیازهای خانوارها پرداخت کرده است.

* انعقاد قرارداد 9 میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی

مدیرعامل بانک سپه گفت: این بانک سال گذشته در مجموع 9 میلیارد دلار قرارداد عاملیت تأمین مالی طرح های بزرگ اقتصادی در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، بخش های نیروگاهی و فولاد با صندوق توسعه ملی امضاء کرد.

* عاملیت بانک سپه در طرح پتروشیمی لردگان

تقوی نژاد در ادامه با اشاره به طرح عظیم پتروشیمی لردگان گفت: بانک سپه بمنظور بهره مندی فعالان اقتصاد از منابع مالی خارجی و فاینانس چین، عاملیت طرح پتروشیمی لردگان را برای استفاده از منابع مذکور به مبلغ 3 میلیارد و 569 میلیون یوآن معادل 500 میلیون دلار برای اجرا و تولید کود شیمیایی در این منطقه محروم از توابع استان چهارمحال و بختیاری پذیرفته است.

* تشکیل پرونده برای 250 بدهکار بزرگ بانک سپه

تقوی نژاد ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسریع و تسهیل وصول مطالبات غیرجاری در بانک سپه، اظهار داشت: مجموعه بانک سپه در کنار اقدامات داخلی نظیر طراحی سامانه وصول مطالبات، تشکیل شورای عالی سیاستگذاری وصول مطالبات و ایجاد واحد تخصصی به همین نام در مدیریت های مناطق و شعب ممتاز، از کلیه ظرفیت های موجود برای وصول مطالبات معوق استفاده می کند.

 

 
* کاهش 6.3 واحد درصدی مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات
وی از کاهش نسبت مطالبات غیرجاری بانک به کل تسهیلات خبر داد و گفت: این نسبت در سال 92 معادل 22.7 درصد بود که با 6.3 واحد درصد کاهش به 16.4 درصد در پایان سال 93 رسید.

وی ضمن تأکید بر برخورد تخصصی با بدهکاران بانکی، یادآور شد: بانک سپه برای تسریع و تسهیل در وصول مطالبات از توانمندی و تخصص شرکتهای بخش خصوصی فعال در این زمینه هم بهره می گیرد.

تقوی نژاد از تشکیل پرونده برای 250 بدهکار دارای بالای 5 میلیارد تومان بدهی به بانک سپه خبر داد و افزود: بانک سپه برای کمک به آن دسته از تولیدکنندگانی که به خاطر مسائل اقتصادی قادر به پرداخت بدهی خود نیستند از آنها اعتبار سنجی مجدد بعمل می آورد تا بتواند برای کمک به ادامه تولید با آنها همکاری بیشتری کند.

وی در این باره افزود: بانک سپه 17 گروه کارشناسی برای برخورد با آن دسته از بدهکارانی که به صورت ارادی نمی خواهند بدهی بانک را بدهند تشکیل داده است و تا کنون توانسته است بسیاری از پرونده ها را تعیین تکلیف کند.

رئیس هیات مدیره بانک سپه به جریان انداختن 850 پرونده راکد مطالبات معوق در این بانک اشاره کرد و افزود: بسیاری از پرونده ها برای وصول، نیاز به اقدامات خاص دارد در این راستا 40 پرونده در بانک سپه مورد پیگیری های خاص قرار گرفت که 25 فقره از این پرونده ها به صدور حکم منجر شد.

* صدور 34 هزار میلیارد ریال ضمانت نامه ریالی

مدیرعامل بانک سپه گفت: حجم خدمات ارائه شده بابت ضمانت نامه های ریالی از سوی این بانک در سال گذشته معادل 34 هزار و 675 میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن حدود 50 درصد رشد نشان می دهد.

* بانک سپه تکیه گاه بخش خصوصی در فعالیت های ارزی

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به روند روبه رشد فعالیت های ارزی این بانک در سال گذشته، اظهار داشت: مجموع فعالیتهای ارزی نخستین بانک ایرانی در سال 92 حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بود که به رقم 3 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 93 رسید.

وی افزود: بانک سپه به واسطه داشتن نیروهای متخصص در بخش ارزی می تواند تکیه گاه بانکها و بخش خصوصی اقتصادی کشور باشد.

تقوی نژاد موفقیت در صدور ضمانتنامه های ارزی بانک را حاصل مجاهدت کارکنان بانک سپه در شرایط تحریم دانست و تصریح کرد: مجموع ضمانتنامه های ارزی بانک سپه سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن رشد حدود 90 درصدی داشت. سال 93 معادل 10 هزار و 525 میلیارد ریال ضمانت ارزی در بانک سپه صادر شد.

* طلب 7هزار و 899 میلیارد ریالی بانک سپه از دولت بابت خرید گندم

تقوی نژاد گفت: بانک سپه با مشارکت برخی بانکهای دیگر طرح ملی خرید تضمینی گندم را سال گذشته با موفقیت اجرا و مطالبات گندمکاران را به موقع پرداخت کرد و از این محل 7هزار و 899 میلیارد ریال از دولت طلب دارد.

وی یادآور شد، این بانک بابت خرید تضمینی گندم در سال گذشته، حدود 71 هزار میلیارد به گندمکاران پرداخت کرد که این امر مورد قدردانی مسئولان ارشد دولت قرار گرفت.

* اجرای طرح ملی تنظیم آبهای مرزی با مشارکت بانک سپه در دوازده استان

تقوی نژاد اظهار داشت: براساس تفاهم نامه امضاء شده بین بانک سپه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این بانک تا پایان سال 93، 17 هزار و 900 میلیارد ریال از منابع طرح ملی مهار و تنظیم آبهای مرزی را پرداخت کرده است.

رئیس هیات مدیره بانک سپه افزود: این میزان منابع بابت 95 طرح به وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پرداخت شده که در دوازده استان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: برای ثبت اطلاعات و نظارت بر عملکرد دستگاههای ذی ربط اجرا کننده این طرحها، سامانه الکترونیکی متمرکزی در بانک سپه استقرار یافته است.

* ارائه محصولات جدید در حوزه فناوری اطلاعات

رئیس هیأت مدیره بانک سپه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک در بانک سپه، توضیح داد: در دو سال اخیر کارهای زیربنایی مطلوبی برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک سپه انجام و در کنار آن سال گذشته 22 محصول جدید در این حوزه به مشتریان خود ارائه داده است.

* بانک «استراتژی محور» هستیم

تقوی نژاد با تأکید بر تبدیل بانک سپه به سازمان استراتژی محور گفت: بانک سپه با درک عمیق از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و به منظور بهره برداری حداکثری از ظرفیت شرایط اقتصادی پسا تحریم، «برنامه محوری» را به عنوان اصلی ترین رویکرد مدیریتی مورد توجه ویژه قرار داده است.

وی افزود: برنامه راهبردی بانک سپه همراه با مدلی جامع و اختصاصی براساس رویکرد کارت ارزیابی متوازن (BSC) برای اجرای استراتژی های کلان بانک تدوین شده است.

* نقش آفرینی در اقتصاد ملی و بین المللی

مدیرعامل بانک در خصوص ارزش های بنیادین حاکم در این بانک اظهار داشت: نوآوری و رقابت پذیری، پایبندی به اخلاق حرفه ای و مشتری مداری، ایفای مسئولیت های اجتماعی، نقش آفرینی در اقتصاد ملی و بین المللی و همچنین همسویی با سیاست های کلان دولت از ارزش های اساسی حاکم در بانک سپه است.

* همسویی برنامه های بانک با اسناد بالادستی

مدیرعامل بانک سپه تاکید کرد: تدوین برنامه های راهبردی این بانک براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ها و سیاست های کلان دولت، سیاست ها و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اولویت های راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی (اولویت های راهبردی 7 گانه ابلاغی مقام عالی وزارت) بوده است.

وی ضمن اشاره به تدوین برنامه راهبردی بانک سپه، تصریح کرد: براساس چشم انداز این برنامه، بانک سپه تا سال 1400 باید به انتخاب اول مشتریان تبدیل شود.

وی در خصوص اهداف کلان بانک سپه گفت: افزایش و پایدارسازی سودآوری، ارتقاء و تثبیت جایگاه برند، افزایش و حفظ سهم بازار و همچنین توانمندسازی و سرآمدی سرمایه انسانی به عنوان اهداف کلان بانک سپه تعیین شده است.

مدیرعامل بانک سپه استقرار نظام بازاریابی حرفه ای، اصلاح ساختار و فرایندهای سازمانی، مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی ها، توسعه سرمایه انسانی، بانکداری بین الملل و بانکداری الکترونیک و همچنین توسعه محصولات و خدمات بانکی را از جمله استراتژی های کلان بانک سپه برشمرد.

تقوی نژاد افزود: با تدوین برنامه استراتژیک بانک با مد نظر قرار گرفتن اسناد بالا دستی، 20 پروژه و 80 اقدام راهبردی جدید برای بانک تعریف کرده ایم و در صدد هستیم از یک بانک «وظیفه محور» به بانک «استراتژی محور» تبدیل شویم.

 

* استقرار بانکداری شخصی

مدیرعامل بانک سپه گفت: این بانک برای دستیابی به استراتژی توسعه محصولات و خدمات بانکی پروژه های طراحی و ایجاد پایگاه داده مشتریان، ارزشگذاری مشتریان، توسعه بانکداری تجاری و همچنین استقرار بانکداری شخصی را تعریف کرده است.

تقوی نژاد با تاکید بر اجرای استرتژی مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی ها، اظهارداشت: بانک سپه برای موفقیت در این خصوص شش پروژه مدیریت دارایی-بدهی، حسابداری مدیریت، بانکداری متمرکز مشتری گرا، طراحی و ایجاد انباره اطلاعات مالی، و همچنین ساماندهی سرمایه گذاری ها و شرکت های تابعه و ساماندهی و واگذاری املاک و اموال را عملیاتی می کند.

* استقرار سامانه جامع اعتباری

رئیس هیأت مدیره بانک گفت: استقرار نظام جامع مدیریت مطالبات غیرجاری، کاراسازی شبکه شعب، استقرار سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری و همچنین طراحی و استقرار سامانه جامع اعتباری (اتوماسیون تسهیلات خرد و کلان) پروژه هایی است که بانک سپه برای دستیابی به استراتژی اصلاح ساختار و فرآیندهای سازمانی اجرا خواهد کرد.

تقوی نژاد با تاکید بر توسعه بانکداری الکترونیک، خاطر نشان کرد: بانک سپه قصد دارد با بکارگیری

تکنولوژی های جدید، مکان یابی بهینه کانال های پرداخت الکترونیک حضوری، توسعه کمی و کیفی سایت های شبانه روزی و همچنین ارائه طرح های انگیزشی با رویکرد جذب و حفظ منابع وافزایش درآمدهای کارمزدی بانکداری الکترونیک؛ استراتژی توسعه بانکداری الکترونیک را محقق کند.

وی با اشاره به توانمندی های نیروی انسانی بانک سپه یادآور شد: برای اینکه از کلیه ظرفیت های نیروی انسانی این بانک به صورت بهینه استفاده شود دو پروژه راهبردی طراحی و استقرار نظام پرداخت عملکردی و طراحی و اجرای بسته های آموزشی مضامین استراتژی تعریف شده است.

* توسعه فعالیت شعب برون مرزی

مدیر عامل بانک سپه اظهار داشت: بانک سپه برای تحقق استراتژی نظام بازاریابی حرفه ای چهار پروژه تحقیقات جامع بازار، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ، تحلیل داده مشتریان و مدیریت برند را عملیاتی می کند.

وی با اشاره به توانمندی های بانک سپه در زمینه فعالیت های ارزی و تمایل بانک های خارجی برای ارتباط کاری بیشتر با بانک سپه اعلام کرد: این بانک با اقداماتی نظیر استقرار سامانه جامع و متمرکز (Core) ارزی، گسترش روابط کارگزاری با بانک های خارجی و توسعه فعالیت شعب برون مرزی زمینه تحقق استراتژی بانکداری بین الملل را فراهم خواهد کرد.

* فروش 300 میلیارد تومان اموال مازاد

رئیس هیات مدیره بانک سپه ضمن تاکید بر ضرورت خروج بانکها از بنگاهداری تصریح کرد: بانک سپه در راستای همگامی با سیاست های دولت تدبیر و امید مبنی بر خروج بانکها از بنگاهداری، نسبت سرمایه گذاری ها در سهام شرکت ها را در سال گذشته کاهش داد.

وی در این باره افزود: طی دو سال اخیر، این بانک 300 میلیارد تومان از اموال مازاد خود را به فروش رساند و هزار ملک شناسایی شده را برای فروش در سالجاری در دست بررسی دارد.

وی با بیان اینکه بانک سپه سهامدار شرکت های تولید کننده محصولات استراتژی در کشور است افزود: این بانک به جای بنگاهداری سعی می کند در تولید محصولاتی مشارکت کند که از اهمیت بالایی در کمک به توسعه اقتصادی و اشتغال برخوردار باشد.

تقوی نژاد اظهار داشت: برای جلوگیری از خام فروشی و کمک به تکمیل زنجیره تولید فولاد طرحهای جدیدی در دست اجرا دارد که با عملیاتی شدن آنها 102 هزار نفر در نقاط مختلف کشور مشغول به کار خواهند شد.

وی به شفافیت مالی شرکت های تحت پوشش بانک سپه اشاره کرد و گفت: شرکتهای بورسی بانک سپه به لحاظ شفافیت فعالیت همواره جزو 10 شرکت اول بورس کشور هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز