خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت:

یک درصد ازدیاد برداشت مساوی 500 میلیارد دلار درآمد برای کشور

حسینی گفت: تنها یک درصد ازدیاد برداشت از مخازن نفتی متعارف کشور که 650 میلیارد بشکه ظرفیت دارند، 500 میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرعباس حسینی که در نشستی خبری دومین همایش بین المللی فرصت های فناورانه صنعت نفت و گاز با موضوع ازدیاد برداشت و تجهیزات مرتبط گفت:هدفگذاری‌ ما افزایش 11 درصدی ضریب برداشت از میادین نفتی است.

وی با بیان اینکه این فاصله زیاد بین ضریب برداشت فعلی با میزان هدفگذاری شده به دلیل فاصله فناورانه کشور در حوزه ازدیاد برداشت است، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت در صدد است تا به عنوان یک راهبرد اساسی در این حوزه فعالیت کند.

هدفگذاری پژوهشگاه برای افزایش ضریب برداشت میادین از 24 درصد فعلی به 35 درصد

حسینی گفت: در حال حاضر ضریب ازدیاد برداشت از مخازن کشور 24 درصد است  وهدفگذاری پژوهشگاه برای افزایش ضریب برداشت میادین از 24 درصد فعلی به 35 درصد است و با این میزان برداشت 450 میلیون بشکه نفت در مخازن باقی می‌ماند که اگر نتوانیم فناوری‌های مربوط به ازدیاد برداشت را توسعه دهیم این مخازن در نیمه دوم عمر خود با کاهش تولید و در نهایت مرگ مخزن مواجه خواهند شد.

معاون امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت کوتاه‌ترین روش برای افزایش ازدیاد برداشت را استفاده از فناوری‌های روز چاه محور عنوان کرد و افزود: کوتاه‌ترین روش برای افزایش ازدیاد برداشت کاربردی کردن فناوری‌های چاه محور است که ظرف مدت دو تا سه سال به ثمر می‌رسد.

وی همچنین گفت: اولویت بعدی استفاده از فناوری‌های سطح‌الارضی است که ظرف پنج سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی تصریح کرد: یکی از مهمترین ارکان افزایش ازدیاد برداشت از مخازن نفتی استفاده از متدولوژی‌های ازدیاد برداشت است که در مدت هفت تا 10 سال به اهداف مورد نظر در زمینه ازدیاد برداشت دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا چاه‌های مشابه ایران دارای هدف‌گذاری ازدیاد برداشت تا ضریب 70 درصد را دارند، گفت: این پژوهشگاه به دلیل داشتن نیروهای متخصص و تجهیزات منحصر به فرد می‌تواند گام‌های اساسی در زمینه توسعه روش‌های ازدیاد برداشت بردارد.

حسینی برگزاری این همایش را آغاز یک حرکت اساسی برای توسعه یکپارچه میادین نفتی دانست و ادامه داد: در حال حاضر بررسی و مطالعه بر روی میدان نفت و گاز اهواز به این پژوهشگاه واگذار شده است که برگزاری این همایش می‌تواند به راهکارهای مناسب و استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای این منظور کمک کند.

وی بررسی قراردادهای نفتی را از دیگر زمینه‌های بحث در دومین همایش فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز ذکر کرد و اظهار داشت: براساس تأکیدات دولت از این پس قراردادهای نفتی همراه با پیوست تکنولوژی میادین نفتی است که در این پیوست در استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت و توانمندی‌های داخلی دانشگاه‌ها خواهد بود و این پیوست به عنوان یک الگو در این همایش مطرح خواهد شد.

حسینی از حضور شرکت‌های خارجی مانند شرکت ONV اتریش و شرکت سینرژی انگلیس در این همایش خبر داد.

دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز  با محوریت فناوری‌های ازدیاد برداشت در هشتم مهرماه برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۰۶۸۵۳