خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت در گفتگو با ایلنا :

کاهش حقوق دولتی برای حفظ بازار صادراتی ضروری است

در حال حاضر به علت کاهش قیمت جهانی محصولاتی چون فولاد، مس و سنگ آهن که در صدر کاهش قیمت ها قرار دارد، فعالان بخش معدن را دچار چالش کرده است و صادرات در برخی حوزه‌ها دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

مهدی کرباسیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش حقوق دولتی معادن و تاثیر آن بر معادن اظهار داشت : کاهش حقوق دولتی برای حفظ بازار صادرات و کنترل بازار واردات برای گذر از بحران کاهش قیمت های مواد و صنایع معدنی ضروری است و با توجه به کاهش قیمت های جهانی محصولات صنایع معدنی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم ، لازم است قیمت تمام شده کاهش یابد تا بازارهای بین‌المللی خود را هم در عرصه صادرات و در عرصه واردات هم تعادل ایجاد کنیم و یکی از مسیرهای صحیح در این زمینه کاهش حقوق دولتی است.

وی افزود : در حال حاضر به علت کاهش قیمت جهانی محصولاتی چون فولاد، مس و سنگ آهن که در صدر کاهش قیمت ها قرار دارد، فعالان بخش معدن را دچار چالش کرده است و صادرات در برخی حوزه‌ها دیگر توجیه اقتصادی ندارد. لذا دولت باید تدابیر لازم را در این زمینه بیاندیشد و حمایت های لازم را به عمل آورد.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه طرح های معدنی امسال به بهره برداری خواهند رسید خاطر نشان کرد: برای امسال راه اندازی 10 طرح معدنی و صنایع معدنی تا پایان سال  پیش بینی شده است. برخی از این طرح ها افتتاح و به بهره برداری رسیده است که از جمله آنها فاز دو اسکله منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس در استان هرمزگان و‌ پالایشگاه قطران زرند در راه اندازی کارخانه پتاس خور و بیابانک در استان کرمان است.

کرباسیان تصریح کرد: تولید فلز استراتژیک آنتیموان در سیستان و بلوچستان ، ‌طرح نیمه صنعتی پترولیوم کک،‌ کارخانه زغالشویی سوادکوه،‌ طرح نیمه صنعتی تیتانیوم کهنوج،‌ طرح زیربنایی خطوط برق در معادن و دو کارخانه احیای مستقیم فولاد نیز از دیگر طرح هایی است که بتدریج بهره برداری از آنها آغاز خواهد شد. 

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری ارزی این طرح ها بالغ بر 372 میلیون دلار است که در این میان، طرح های آهن اسفنجی هر کدام با رقم 120 میلیون دلار و  کارخانه تولید پتاس با  سرمایه گذاری 51.2 میلیون دلار به ترتیب بیشترین رقم سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند.

 

کد خبر : ۳۰۶۳۰۷