خبرگزاری کار ایران

معاون سفیر روسیه در گفتگو با ایلنا؛

ایران فاقد شرکت‌های بزرگ تامین کننده میوه و صیفی‌جات است / هیچ شرکتی در ایران نتوانست یک کشتی سیب به ما تحویل بدهد

مجبور شدیم برای تامین میوه به سوی کشورهای آمریکای لاتین برویم و عمده مواد خود را از آرژانتین و شیلی تهیه کنیم.

والری لوانسکی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا هیئت تجاری روسیه با وجود ابراز تمایل مقامات سیاسی این کشور، کالاهای غذایی و خصوصا صیفی‌جات و میوه را از ایران خریداری نکرد گفت: متاسفانه کشور شما فاقد شرکت های بزرگ و تامین کننده میوه و سیفی در سطح کلان است.

لوانسکی افزود: پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد روسیه و دستور وی برای دادن اولویت به ایران برای تامین میوه و صیفی‌جات هیئت تجاری روسیه به ایران سفر کرد اما این هیئت نتوانست یک شرکت برای خرید عمده میوه پیدا کند.

معاون سفیر روسیه تصریح کرد: ما اینجا نتوانستیم یک شرکت را پیدا کنیم که بتواند یک کشتی سیب به ما تحویل بدهد ما در نظر داشتیم کشتی‌های میوه را در جنوب ایران تحویل بگیریم اما با تمام رایزنی‌هایی که کردیم هیچ فرد و یا شرکتی نتوانست حتی به اندازه یک کشتی به ما بار تحویل بدهد در صورتی که نیاز ما خیلی بیشتر از یک کشتی بود.

لوانسکی گفت: برای همین ما مجبور شدیم برای تامین میوه به سوی کشورهای آمریکای لاتین برویم و عمده مواد خود را از آرژانتین و شیلی تهیه کنیم.

معاون سفیر روسیه با تشریح چگونگی فروش میوه و صیفی‌جات گفت: ما بر خلاف ایران و سایر کشورهای منطقه، خرده فروشی نداریم و عرضه میوه ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ است و نیاز روزانه این فروشگاه‌ها روزی چند کامیون است بنابر این برای ما به صرفه نیست که به صورت کامیونی بار خریداری کنیم و سود ما در خرید عمده است.

وی در خصوص میزان واردات این کشور در سال گذشته میلادی گفت:ما در سال گذشته فقط 100 میلیارد دلار از چین واردات داشته ایم، کالاهایی که در ایران نیز وجود دارد.

بازار روسیه کیفیت کالای ایرانی را بهتر از کالای چینی می‌داند و چه به لحاظ صرفه اقتصادی و چه به لحاظ مسافتی، منفعت ما در واردات از ایران است، نه چین.

معاون سفیر روسیه ابراز امیدواری کرد که با وجود اراده مقامات سیاسی دو کشور مبنی بر گسترش سطح همکاری‌ها و تلاش اتاق مشترک ایران و روسیه سطح تجارت دو کشور افزایش پیدا کند.

کد خبر : ۳۰۴۸۵۴