خبرگزاری کار ایران

رییس بخش تحقیقات غلات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

معرفی 9 رقم گندم برای سال زراعی آینده

رییس بخش تحقیقات غلات وزارت جهاد کشاورزی از معرفی 9 رقم گندم برای سال زراعی آینده خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن اسماعیل زاده مقدم در برنامه گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور در کرج، گفت: بخش تحقیقات غلات آبی کشور در سال زراعی گذشته پنج رقم درعرصه های تولید معرفی کرد.

وی ادامه داد: ارقام گندم نان برای عرصه های گرم و خشک جنوب کشور، ارقام گندم نان برای مناطق معتدل، اقلیم سرد و یک رقم نان دوروم برای مناطق گرم و خشک جنوب کشور از جمله این ارقام به شمار می رود.

اسماعیل زاده مقدم گفت: در زمینه جو آبی نیز پنج رقم براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی معرفی می شود که درتلاش برای حرکت درمسیر خوداتکایی در این زمینه هستیم .

وی تاکید کرد: طرح هایی مورد توجه است که خوداتکایی را افزایش دهد و رویکرد ما دراین زمینه بهبود هرچه بیشتر چرخه تولید کشور است.

اسماعیل زاده مقدم اضافه کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی کشور و محدود شدن منابع آبی و گرم شدن تدریجی هوا، سیاست های تولیدی وزارتخانه به سمت ارقام زودرس و مقاوم به تنش های خشکی است.

وی خاطرنشان کرد: دراین بین با توجه به شوری برخی از منابع آبی توجه به ارقام مقاوم دربرابر شوری آب نیز مورد توجه قرار گرفته است که بیشتر طرح های تحقیقاتی دراین زمینه اجرایی می شود .

دراین گردهمایی دو روزه که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر کرج ، کمیته برنامه ریزی بذرگندم نان و دوروم (اقلیم گرم و خشک جنوب کشور) و بذر جو ( اقلیم معتدل ) ، کمیته برنامه ریزی گندم نان (اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور)و بذرجو (اقلیم گرم ) نشست های تخصصی خواهند داشت .

کد خبر : ۳۰۴۸۱۸