خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی مطرح کرد:

خودکفایی غذایی تا 80 درصد طی پنج سال آینده

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی بیان داشت: باید ظرفیت خودکفایی غذایی را از 55 درصد به 80 درصد برسانیم و مجموعه مدیران ارشد کشاورزی این وعده را داده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدحسین شریعتمدار در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور در کرج، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به شخص رییس جمهوری این قول را داده است که ظرف مدت پنج سال به این مهم دست یابد.

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آثار و علائم تحقق این وعده درسال گذشته و امسال به چشم می خورد، اگرچه تنگناهای مالی داریم، اما تکلیف فعالان عرصه کشاورزی بسیاری سخت است و نمی توان از وعده هایی که دراین زمینه داده شده، عدول کرد.

شریعتمدار با تاکید بر ضرورت تدبیر در امر کشاورزی و خودکفایی غذایی، اظهار داشت: اگر دربخش کشاورزی دچار رکود می شویم، باید با تلاش بیشتر در بخش تحقیقات مسایل را حل کنیم و شرایط فعلی زودگذر است و باید به دنبال گشایش برای کشور باشیم.

وی اضافه کرد: در هشت محصول اساسی تعهد شده در اقتصاد مقاومتی از جمله گندم، شکر، ذرت، روغن و حبوبات باید تلاش کنیم که خود را به هدفی که اعلام شده برسانیم. با کاهش فاصله بین تولید و نیاز، امکان دست یابی به درصدی از خوداتکایی که قابل قبول باشد برای گندم قابل وصول تر است.

وی خاطرنشان کرد: تا هشت سال پیش در بخش حبوبات صادر کننده بودیم، اکنون سالانه 200 هزار تن نیاز به واردات داریم که این موضوع در جو نوسان دارد.

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی گفت: درگندم امکان دستیابی به هدف تعیین شده بیشتر است زیرا که در این محصول از ابتدا سابقه آن وجود داشته و علاوه بر این مصرف با هدفمندی یارانه ها متعادل شده و راهکارها خیلی مشخص است.

وی افزود: ما درگندم دو مشکل داریم که یکی مشکل عملکرد در هکتار است، در سابقه رشد گندم درسال های 75تا 85 جزو کشورهای پیشرو بودیم که ازسال 85 دچار نقصان شدیم و مشکل دیگر روش بهره وری از آب که بزرگترین مشکل کشور است.

شریعتمدار با اشاره به مساله بذر نیز گفت: همیشه نظریه ای که داشتم این بود که باید موسسه اصلاح بذر بجای تولید ارقام مسوولیت تامین ارقام را برعهده بگیرد. درشرایط حاضرباید مساله عملکرد موردتوجه قرار گیرد و عملکردهای کم در شان دستگاه های تحقیقاتی از گذشته تا حال نیست.

مشاورعالی وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: حداقل عملکردگندم آبی در متوسط نباید از 4.5 میلیون تن کمتر باشد و باید برنامه نظارت را در مزارع از امسال با حضور محققان و نظارت در عرصه های تولید، شاهد باشیم.

شریعتمدارتاکیدکرد: اکنون چشم امید همه مسوولان به ما دوخته شده و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر این موضوع مهم تاکید دارند و به این منظور باید به مساله بهره وری آب به صورت ویژه بپردازیم.

وی افزود: کشور با خشکسالی مواجه است، اما هنوز فرصت داریم، بنابراین باید از فرصت ها نهایت بهره را برده و بهره وری منابع آبی را بالا ببریم. اگر فرصت را از دست بدهیم، تهدیدی برای ما خواهد بود.

در این گردهمایی دو روزه که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر کرج برگزار می شود، کمیته های برنامه ریزی بذرگندم نان و دوروم (اقلیم گرم و خشک جنوب کشور) و بذر جو ( اقلیم معتدل)، برنامه ریزی گندم نان (اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور) و بذرجو (اقلیم گرم) نشست های تخصصی خواهند داشت.

کد خبر : ۳۰۴۷۸۲