خبرگزاری کار ایران

وزارت اقتصاد خبر داد:

تهیه طرح اصلاح نظام بانکی در 4 محور

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۶۷۴

وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تشکیل کمیته طرح اصلاح نظام بانکی در بانک مرکزی اعلام کرد: این طرح در چهار محور تهیه و فرآیند عملیاتی آن شروع شده است.

به گزارش ایلنا، وزارت اقتصاد با انتشار اطلاعیه ای در خصوص طرح اصلاح در نظام بانکی نوشت: براساس ابلاغیه ریاست جمهوری به معاون اول رئیس جمهور مأموریت داده شد با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع اصلاح نظام بانکی کشور را در چندین محور تهیه و عملیاتی نمایند که کمیته مربوطه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و آغاز بکار کرده است.

ساماندهی مناسب تأمین مالی کوتاه مدت و میان مدت فعالیتهای اقتصادی از طریق نظام بانکی، وصول مطالبات غیرجاری، ایجاد زمینه رقابت در فعالیتهای اقتصادی و بنگاهداری، انتظام بخشی به بازار پول از طریق ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز و افزایش قدرت وام دهی بانک ها از طریق افزایش سرمایه بانک ها از جمله این محورها می باشد.

همچنین، طرح اصلاح نظام بانکی با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با هدف شناسایی و از بین بردن چالش های رویاروی نظام بانکی کشور و افزایش قابلیتهای بخش بانکداری و ایجاد زمینه های لازم برای ایفای نقش مؤثر آن در پشتیبانی از توسعه اقتصادی کشور در چهار محور زیر تهیه و فرآیند عملیاتی آن شروع شده است.

محور اول با عنوان حوزه ارکان نظام پولی شامل زیر محورهای بهبود ایفای نقش مؤثر بانک مرکزی در اقتصاد، حدود مناسب برای استقلال بانک مرکزی در اقتصاد، بهبود نظارت بانک مرکزی، سیاست پولی مؤثر و بهبود کارایی مقامات پولی (هیات نظارت، شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و ... )می باشد.

محور دوم با عنوان حوزه عملیات بانکی نیز شامل زیر محورهای: تحقق حاکمیت بخش واقعی اقتصاد بر بخش پولی، تحقق مأموریت واسطه گری مالی نظام بانکی، ساده سازی فرآیند ها و عملیات، افزایش کارایی و اثر بخشی، التفات ویژه به شرایط اقتصادی کشور و استانداردهای بانکداری اسلامی و واقعی کردن نرخ های سود بانکی می باشد.

محور سوم حوزه نهادی – ساختاری بانک ها با عناوین ایفای نقش مؤثر نظام بانکی در تأمین مالی اقتصاد، بهبود ساختارهای مالکیتی و مدیریتی بانک ها، بهبود وضعیت مشارکت مالی دولت در سیستم بانکی، ایجاد فضای رقابت سالم در نظام بانکی کشور، اصلاح قوانین و مقررات مؤثر بر بانک ها و بازتعریف مأموریت ها و اصلاح اساسنامه ها منطبق با اصلاحات پیشنهادی از جمله زیر محورهای آن می باشد.

محور چهارم با عنوان حوزه سیستم یکپارچه بانکی شامل زیر محورهای: بستر سازی برای استقرار سیستم های یکپارچه بانکی در کشور، ارائه معماری کلان ارکان فناوری اطلاعات نظام بانکی کشور، کمک به جاری سازی اطلاعات عملکردی بانک ها به سوی تصمیم گیران و مدیران نظام بانکی و اقتصادی کشور و بهبود سیستم های نظارتی نظام بانکی کشور می باشد.

شایان ذکر است تاکنون و در اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، گزارش های مربوط به گام اول طرح یادشده به شرح زیر تهیه گردیده و اقدامات مربوط به سایر گام ها نیز در دست انجام است:

1 - تجزیه و تحلیل چالش های نظام بانکی کشور

2 - تجزیه و تحلیل ساختار و ارکان نظام پولی و بانکی کشور

3 - تجزیه و تحلیل فرآیندها، عملیات، قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های بانکی

4 - تجزیه و تحلیل فناوری اطلاعات نظام بانکی کشور

5 - بررسی روند صنعت بانکداری در جهان

6 - تدوین مشخصه های مطلوب بانکداری اسلامی

7 - مطالعه تطبیقی از طرح تحول در نظام بانکی کشور

8 - تدوین مأموریت و چشم انداز نظام بانکی کشور

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز