خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

خرید هفت میلیون و 950 هزار تن گندم از گندمکاران

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: متوسط بهره وری آب در دنیا 800 گرم در هر مترمکعب است این مقدار در ایران معادل 500 گرم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز در سومین گردهمایی سراسری مدیران وزرات جهادکشاورزی برای آغاز سال زراعی 95 - 94، گفت: مشکلات اساسی تولید گندم سهم بالایی در بخش زراعی کشور دارد به طوری که کمبود نارسایی سبب کاهش شدید عملکرد ما در این بخش شده است.

وی افزود: از ابتدای فصل کشت گندم تا صبح روز جاری(سه شنبه) هفت میلیون و 950 هزار تن گندم از گندمکاران سراسر کشور خریداری شده است.

کشاورز با تاکید بر ضرورت تامین منابع و تشکیل صندوق بذر گندم و جو  گفت: انتظار می رود اعتبارات مورد نیاز طرح های اقتصاد مقاومتی همچون گندم، دانه های روغنی تامین شود.

کشاورز گفت: طی پنج سال گذشته درصد خوداتکایی ما به 85 درصد رسیده از آنجا که گندم 42 درصد پروتئین مصرفی و 40 درصد کالری مصرفی جامعه را تشکیل می دهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: سیاستگذاری تولید گندم در برنامه اقتصاد مقاومتی بهینه سازی سطح زیرکشت آبی، گندم آبی و گندم دیم است.

وی، ضرورت تامین منابع و تشکیل صندوق بذر گندم و جو را پیشنهاد داد و گفت: انتظار می رود اعتبارات مورد نیاز طرح های اقتصاد مقاومتی همچون گندم، دانه های روغنی و کشاورزی حفاظتی تامین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید سازمان کار و استفاده از تجارب گندمکاران عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران در اجرای طرح گندم نیز تقویت شود.

کشاورز با اشاره وضعیت نامناسب تولید روغن گفت: درصد خوداتکایی دانه های روغنی بین سال های 74 تا 93 ماکزیمم 12 درصد بوده که هم اکنون این میزان به 6 درصد رسیده است.

وی در پایان تاکید کرد: تا سال 92 نیز 4 میلیارد دلار کالا وارد کشور می شد که این میزان در سال 93 کاهش یافت، هرچند طبق برنامه این میزان در سال 94 نیز با کاهش مواجه خواهد شد اما سهم عمده این واردات مربوط به روغن و کنجاله است.

کد خبر : ۳۰۳۵۵۶