خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر نیرو با وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا مطرح شد؛

دعوت از شرکت‌های اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران

وزیر نیرو در دیدار با وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا از شرکت‌های اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران دعوت کرد.

به گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان"در دیدار با "خوزه مانوئل سوریا" وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا، در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان این مطلب که دولت ایران آماده همکاری‌های بیشتر اقتصادی با اسپانیا است، اظهار داشت:‌ این روابط می‌تواند در زمینه‌های تولید، توزیع و انتقال برق و همچنین در بخش‌های مختلف آب و فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش یابد.

وی با بیان اینکه توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر از سیاست‌های اصلی و مهم جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو است، بیان داشت: شرکت‌های اسپانیایی دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه انرژی‌های بادی و خورشیدی هستند که می‌تواند از عوامل مهم همکاری دو کشور باشد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه ساخت تجهیزات نیروگاه‌های آبی توسط شرکت‌های اسپانیایی و همچنین تجربیات این شرکت‌ها در زمینه‌های تولید،‌ انتقال و توزیع برق از دیگر موارد همکاری دو کشور به شمار می رود، افزود: همکاری و فعالیت موسسات و شرکت های اسپانیایی در ایران بایستی به‌صورت انتقال تکنولوژی ادامه یابد.

وی ادامه داد: از آنجا که سرزمین اسپانیا از نظر اقلیمی شباهت های زیادی با جمهوری اسلامی دارد می‌توانیم از تجربیات ارزشمند این کشور در زمینه مدیریت منابع آبی بهره‌مند شویم.

وزیر نیرو همکاری های دو کشور را در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت های اسپانیایی، فاینانس پروژه‌ها، انتقال تکنولوژی، نه خرید صرف تجهیزات و همکاری‌های علمی تخصصی و فنی دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی قانون مستحکمی را در حمایت از سرمایه گذاری مستقیم شرکت های خارجی در کشور تصویب کرده که هم اکنون در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در طول مدت زمان تحریم ها رفتار کشورهای مختلف با ایران یکسان نبوده و نوع رویکرد کشور اسپانیا در این سالها برای ما حائز اهمیت است، اظهار داشت: وزارت نیرو ضمن استقبال از حضور شرکت های اسپانیایی در ایران، حمایت‌های همه جانبه خود را از این شرکت‌ها اعلام می کند.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا نیز با ابراز خوشنودی از این دیدار و بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا دو کشور با فرهنگ دیرینه هستند و همین باعث شد تا در 400 سال قبل اسپانیا اولین سفیر خود را رسما راهی ایران کند، اظهار داشت: دیدار از جمهوری اسلامی از اهمیت سیاسی، صنعتی، فرهنگی خاصی برخوردار بوده که باعث تبادل مراودات اقتصادی و ارتباطات تجاری خواهد شد.

"خوزه مانوئل سوریا"با بیان اینکه شرکت‌های اسپانیایی با حمایت کامل دولت این کشور علاقه وافری برای حضور در ایران خواهند داشت گفت: ما آمادگی داریم در زمینه‌های، انرژی‌های نوین، کلاسیک، فتوولتائیک، سولار، هیدرولیک و ترمیک و همچنین در زمینه‌های مختلف آب و سیستم‌های آب شیرین‌کن با ایران همکاری های گسترده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال 2014، به میزان 43 درصد از انرژی‌های اسپانیا از طریق انرژی‌های نوین و تجدید پذیر تامین شده است، بیان داشت: می توانیم تجربیات خود را در سامانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و کلاسیک در اختیار شرکت‌های ایرانی بگذاریم و همانطوری‌که در طول سالیان دراز این تجربیات را در اختیارآمریکا، آمریکای لاتین، افریقا و اروپا گذاشته ایم، تعهد نمائیم در زمینه انتقال انرژی، تولید انرژی های نوین و تکنو لوژی های جدید در کاهش آلودگی فضا با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال های تحریم،‌ به‌رغم فشار زیادی که بر ایران تحمیل شد، اسپانیا همکاری خود را با جمهوری اسلامی قطع نکرد، گفت: امیدوارم با از بین رفتن فضای تحریم‌ها، روابط ایران و اسپانیا به‌صورت تصاعدی گسترش یابد.

کد خبر : ۳۰۳۵۴۶