خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آلایندگی‌های زیست محیطی در میادین نفتی سرزمینی کاهش می‌یاید/ جلوگیری از سوزاندن حدود 241 میلیون فوت مکعب گاز

عباسپور گفت: با اجرای طرح آماک گازهای سرچاهی در مناطق نفتخیز داخل سرزمینی که در گذشته مرسوم بود که سوزانده شده و ایجاد آلودگی می کرد، جمع آوری می شود.

مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مزیت های اجرایی شدن طرح آماک در مناطق نفت خیز گفت: این طرح  14 یا 15 سال است که در کشور مطرح شده اما هنوز بصورت جدی در دست اجرا قرار نگرفته است.

وی افزود: با اجرای این طرح گازهای سرچاهی در نفت سرزمینی که در گذشته مرسوم بود که سوزانده شده و ایجاد آلودگی می کرد، جمع آوری می شود.

عباسپور تصریح کرد: جمع آوری گازهای سرچاهی علاوه بر جلوگیری از هدررفت انرژی است در تولید انرژی و برق و همچنین کاهش آلایندگی و بهسازی محیط زیست  و هوا نقش دارد.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات اظهار داشت: گازهای جمع آوری شده در نیروگاه های گازی تولید برق و یا جهت جریان گاز در خطوط لوله استفاده می شود یعنی هر جا که نیاز به انرژی است به جای اینکه از سوخت گاز طبیعی استفاده شود، می توان از گازهای سرچاهی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن طرح آماک صرفه جویی خوبی در انرژی خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین اجرای طرح می تواند در کاهش آلایندگی هوا و محیط زیست موثر واقع شود و سرمایه گذاری در آن نیز بعد از 4 تا 5 سال بازگشت سرمایه خواهد داشت.

این فعال محیط زیست یادآور شد: به دلیل اینکه طرح مذکور در دو دولت نهم و دهم مورد توجه قرار نگرفت مدت زمان اجرایی شدن آن 15 سال به طول انجامید که آلایندگی های زیادی را برای محیط زیست منطقه در پی داشت.

 به گزارش ایلنا، نفت خام، منبع عظیمی از انواع هیدروکربورها است که از اعماق زمین به دست می آید. یکی از این هیدروکربورها که با تولید نفت خام همراه است، گازهای همراه آن است که جمع آوری و تبدیل آنها می تواند از نظر اقتصادی و زیست محیطی فواید فراوانی داشته باشد؛ از این رو شرکت ملی نفت ایران، برای جلوگیری از سوزاندن گازهای ترش همراه نفت و آلودگی محیط زیست، تأمین کمبود خوراک کارخانه های پتروشیمی، تولید عمده گاز سبک برای مصارف صنعتی و خانگی و سرانجام استفاده بهینه از این گازها، طرح جمع آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان (آماک) را در اولویت طرح های خود قرار داد که با وجود اهمیت بالای آن، اجرای این طرح به دلایل مختلف از جمله بروز جنگ تحمیلی و بروز مشکلات ارزی، به تعویق افتاد. این طرح که قرار بود در مدت سه سال راه اندازی شود، از سال 1379 آغاز شد و در شهریور ماه گذشته به بهره برداری رسید.

طرح آماک در میادین آب تیمور، منصوری و مارون، اهواز و کوپال اجرایی می شود که هدف آن جلوگیری از سوزاندن حدود 241 میلیون فوت مکعب (82/6 میلیون متر مکعب) گازهای ترش همراه نفت لایه بنگستان مخازن نفت اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون و پیشگیری از انتشار روزانه 18هزار تن مواد آلاینده محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا از طریق جمع آوری، آبزدایی و شیرین سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی، فرآورش گاز غنی تولیدی طرح در کارخانه های گاز و گاز مایع 800/700 و تولید مایعات گازی (row ngl) شیرین به منظور تامین کمبود خوراک مجتمع پتروشیمی بندر امام و گاز سبک به منظور تحویل به شرکت ملی گاز برای مصارف صنعتی و خانگی و افزایش تولید نفت خام از طریق برگشت مایعات گاز ترش تفکیکی به واحدهای بهره برداری نفت است.

کد خبر : ۳۰۳۲۵۱