خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

رونمایی از مدل جدید پروژه‌های وزارت نیرو/ پیشنهاد طرح توسعه سد و نیروگاه بختیاری به خارجی‌ها

رضازاده با اشاره به اصرار و علاقمندی شرکت های به نام اروپا و آسیایی برای ورود به پروژه های آب و برق ایران گفت: تا کنون با شرکت هایی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، اتریش، هند، چین و کره جنوبی وارد مذاکره شده و اولویت ما نیز برای حضور این شرکت ها، جذب سرمایه گذاری خواهد بود.

محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مذاکرات شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری و حضور در پروژه های صنعت آب و برق ایران گفت: در طول چند ماه گذشته شرکتهای متعدد اروپایی به ما مراجعه و برای ورود به پروژه ها اعلام آمادگی کرده اند و با بعضی از آنها نیز MOU اولیه تنظیم و به امضا رسیده است.

وی افزود: تاکنون شرکتهایی از اسپانیا، اتریش، ایتالیا، چین، کره جنوبی و هند وارد مذاکره و رایزنی شده اند و ما هم اطلاعات پروژه های را که داشته ایم در اختیارشان قرار داده ایم تا بتوانند مدل مالی پیشنهادی خودشان را ارائه کنند.

رضازاده با بیان اینکه برخی از این کشورها دائم با ما در تماس هستند که به محض برداشته شدن تحریم ها به سرعت وارد پروژه های ما شوند، تصریح کرد: آنچه برداشت ماست اینکه آنها مشتاق حضور در بازار ایران هستند و بعضی کشورها از سالهای قبل از تحریم با ما همکاری داشته اند و برخی نیز در سالهای تحریم بصورت غیر مستقیم با ما همکاری داشته اند. 

وی سد و نیروگاه بختیاری را از جمله پروژه های پیشنهادی ایران جهت ارائه به کشورهای خارجی عنوان و اظهار داشت: سد و نیروگاه یاد شده از مواردی است که اگر به  تفاهم برسیم و هدف اصلی ما بیشتر جذب سرمایه است چون ما در کارهای مهندسی نیازی به آنها نداریم.

 مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: ما اکثر امور مربوط به تجهیزات را خودمان قادر به انجام هستیم اما اگر این کشورها در تامین سرمایه مشارکت داشته باشند طبیعی است که مشارکت در بخشی از کارها را نیز به آنها می سپاریم تا بتوانیم زمان اجرای پروژه هایمان را کوتاهتر کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو جهت ارائه پروژه های جدید برای رونمایی به شرکت های خارجی بعد از لغو تحریم ها خاطرنشان کرد: مهم این است که ما بتوانیم اطلاعات فنی و میزان سرمایه گذاری پروژه هایی را که پیش روی خود داریم، در اختیار کشورها قرار دهیم تا آنها نیز بتوانند چگونگی تامین سرمایه و ظرفیت فنی و مالی خود را برای ما اثبات کنند.

 رضازاده با بیان اینکه هنوز با هیچ کشوری وارد قرارداد نهایی نشده ایم، یادآور شد: البته شرکت هایی که تا کنون صحبت کرده اند شرکتهای شناخته شده ای هستند و ما هم توانایی فنی را بررسی و مدل مالی را مورد دقت قرار می دهیم که شرایط به لحاظ اقتصادی و فنی مناسب باشد.vv

کد خبر : ۳۰۳۰۳۳