خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ؛

۳۰۰ شرکت شرکت بین‌المللی متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: بعد از توافق هسته‌ای، ۳۰۰ شرکت بین‌المللی تقاضای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند را کرده‌اند.‌

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، هوشمند صفائی در دیدار با مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار کرد: خوزستان، استان ثروتمندی است. قابلیت‌های زیادی در زمینهٔ آب، خاک و صنایع دارد. از سوی دیگر، وجود نیروی انسانی متخصص- که بسترساز توسعه است- و نیز دستیابی خوزستان به آب‌های بین‌المللی، استان را شایسته‌ توسعه‌ همه‌جانبه کرده است.

او افزود: خوزستان علاوه بر این‌که با احتساب نفت، ازنظر تولید ملی دومین استان کشور است، یک استان صنعتی و کارگری و دومین استان کارگری کشور بعد از تهران است. یکی از راهبردهای ما در اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان حفظ اشتغال موجود است و دراین‌باره کوشش کردیم با توجه بیش‌تر به مشکل‌های واحدهای تولیدی، برای تثبیت اشتغال گام‌های موثری برداریم.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خوزستان گفت: تلاش کردیم تا یک سری از راه‌های قانونی برای ایجاد اشتغال بدون صرف هزینه پیدا کنیم. ازاین‌رو ماده ۸۰ قانون برنامه‌ی ۵ ساله‌ی چهارم را اجرایی کردیم.

او افزود: در این قانون آمده است: اگر کارفرمایان نیروی موردنیاز خود را از طریق کاریابی‌ها بگیرند مشمول معافیت پرداخت سهم کارفرما می‌شوند. ما با فعال کردن این ماده‌ قانونی، بستر لازم برای ایجاد اشتغال بدون صرف هزینه فراهم کردیم و از این طریق آمار اشتغال در استان افزایش پیدا کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: اکنون در استان، شرکت‌هایی داریم که به سبب فعالیتی که انجام می‌دهند باید از نیروهای متخصص خارجی استفاده کنند. ما در اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خارجیان پروانه‌ کار صادر می‌کنیم و از این امتیاز استفاده کردیم و شرکت‌های مربوط موظف شدند به ازای هر پروانه‌ کاری که برای اتباع خارجی صادر می‌شود، ۳ نیروی بومی را به کار بگیرند. این راه دیگری برای ایجاد اشتغال بدون صرف هزینه بود که با پیشنهاد از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملی شد.

او افزود: در نیمه‌ دوم آذرماه سال گذشته، ۴۰۰۰ مهندس از اتباع بیگانه در استان حضور داشتند که این رقم اکنون از مرز ده هزار نفر می‌گذرد و همین نکته رشد چشمگیری در اشتغال استان ایجاد کرد.

وی گفت: خوشبختانه بعد از توافق هسته‌ای، شاهد علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ خارجی برای ورود به بازار ایران بوده‌ایم. خوزستان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است. اکنون ۳۰۰ شرکت بین‌المللی تقاضای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند را کرده‌اند.‌ این موضوع امسال ظرفیتی را ایجاد کرد که بسیاری از شرکت‌ها که نیروی کار خارجی استفاده می‌کردند و از توان مالی بالایی هم برخوردارند اقدام به استخدام نیروی کار داخلی از طریق کاریابی‌ها کنند.

صفائی درباره نرخ بالای بیکاری در استان گفت: اگرچه سال گذشته در رشد اقتصاد آمار خوبی داشتیم و در دولت یازده شاهد حرکت روبه جلویی برای مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی هستیم و درمجموع دولت تدبیر و امید توانست تورم را کنترل کند و با وضع قوانین حمایتی برای کمک به مجموعه‌های صنعتی شرایط را مطلوب نگه داشته است؛ اما خوزستان بااین‌همه ظرفیت و منابع مالی باید شرایط بهتری داشته باشد.

او افزود: متأسفانه نرخ بیکاری خیلی نگران کننده است و به کار و تلاش و حمایت همه‌جانبه از صنایع نیاز جدی دارد. چراکه در یک مقطعی بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک کاملاً آسیب دیده‌اند. بر همین اساس کارگروه تسهیل و رسیدگی واحدهای مشکل‌دار تشکیل شد. در این کارگروه به مشکل بانکی و مالیاتی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها رسیدگی می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان دبه نقش گروه ملی صنعتی فولاد ایران در توسعه استان اشاره کرد و یکی از عوامل موفقیت این شرکت را وجود نیروهای علاقه‌مند، کارآمد و متخصص برشمرد و گفت: گروه ملی از شرکت‌های با سابقه و در توسعه و اشتغال‌زایی استان تأثیرگذار بوده است.

کد خبر : ۳۰۲۶۹۶