خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم کالای بی‌کیفیت چین را تحریم کنند

یک کارشناس اقتصادی گفت: مردم بهتر است کالای های بی کیفیت چینی را تحریم کنند تا کسانی که از این راه میلیاردها تومان درآمد کسب کرده اند دیگر قادر به ادامه فعالیت بر ضد حقوق مصرف کننده ایرانی نباشند.

محمد احمدی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص حرکت کشور به سمت مصرف گرایی در دولت نهم و دهم، گفت: سیاست غلط دولت و همچنین سو استفاده برخی تجار در آن مقطع زمانی موجب شد که بازار کشورمان در اختیار تولید کنندگان چینی قرار گیرد و آنان میلیاردها تومان سود کسب کنند.

وی ادامه داد: اینکه در ایران کمپین هایی برای دفاع از حقوق مصرف کننده تشکیل شود مطلوب است اما بهتر است هدف تحریم کالاهای بی کیفیت چینی باشد. براساس اعلام برخی از دستگاه ها کالاهای بی کیفیت تولید کشور چین دارای هیچ استانداردی نیست و آنان از نظر بهداشتی نیز مورد تایید هیچ دستگاهی نبوده اند.

وی بیان داشت: برخی این سئوال را مطرح می کنند که چرا کالاهای بی کیفیت چینی به بازار ایران می آیند، پاسخ آنان این است که اولا برخی از تجار ایرانی این قبیل سفارش ها را به طرف های چینی می دهند چراکه چینی ها کالاهایی با درجه کیفی بالا نیز تولید می کنند اما از نظر قیمتی کالاهای درجه کیفی مطلوب برای آن دست از تجار سود های میلیاردی به همراه ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دوما اینکه در ایران بسیاری از مردم هستند که به قیمت توجه داشته و برای آنان کیفیت مهم نیست و تنها می خواهند که کالای مورد نیاز را تهیه و استفاده کنند که نتیجه آن رساندن میلیارد ها تومان به حساب سودجویان است.

وی همچنین در خصوص دیگر تولیدات کشور چین نیز گفت: تولیدات دیگر کشور چین نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان دولت دهم باید پاسخگو باشند که چرا اجازه ورود هر گونه کالا را صادر کرده اند. همچنین براساس اعلام میزان قاچاق کالا در دولت گذشته از 6 میلیارد به 20 میلیارد رسید که انان باز هم باید بگویند که چرا این اتفاق تخریبی برای ایران رخ داده است. کشور چین چه از مرز های قانونی و چه زیرزمینی اجناس خود را به ایران ارسال کرده است بنابراین آنان مصرف کنندگان ما را به خوبی شناسایی و مورد هدف قرار داده اند.

وی در پایان به حضور خودروهای چینی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در دولت اصلاحات صحبت هایی مبنی بر واردات خودروی چینی به کشور مطرح بود اما در آن مقطع زمانی دولت مانع از ورود این خودرو به کشور شد با این همه استارت حضور خودروی چینی به کشور در دولت احمدی نژاد زده شد و تیم دولت نهم و دهم به چینی ها اجازه حضور دادند.

کد خبر : ۳۰۲۶۱۶