خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در گفتگو با ایلنا:

ابلاغیه وزارت صنعت در مورد قیمت گندله تنها یک مسکن مقطعی است

ضعف و کمبود سیاست های دراز مدت در بخش صنایع فولادی به شدت حس می‌شود.

سید رضا شهرستانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت‌گذاری گندله و آهن اسفنجی اظهار داشت: این نوع سیاست ها تنها تنها یک مسکن مقطعی است زیرا در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا در بازار است و قیمت‌ها به قدری پایین آمده که تولیدکنندگان در حاشیه زیان هستند و تولیدات خود را به قدری کاهش داده‌اند که در معرض تعطیلی قرار دارند.

وی افزود: این مشکل اساسی است و ضعف و کمبود سیاست های دراز مدت در بخش صنایع فولادی به شدت حس می‌شود.

شهرستانی با بیان اینکه قیمت یک محصول باید در فضای رقابتی تعیین شود افزود: هفته گذشته قیمت میلگرد و بیلت حدود 25 تومان کاهش یافت و باید فکری اساسی برای آن کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین اقدام در این راستا ممنوعیت ورود جنس‌های خارجی و خروج از رکود است گفت: هم اکنون چین تلاش دارد تا بازارهای دیگر را اشغال کند و برنامه صادرات 130 میلیون تن فولاد هم در دستور دارد

این عضو انجمن فولاد ایران ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون چین توانسته 70 میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد. هم اکنون نیز دارای مازاد تولید است.

ویگفت: چین در وضعیتی قرار دارد که رشد اقتصادی‌اش کاسته شده و استارت تصاحب بازارهای دیگر را زده است.

شهرستانی افزود: به نظر می‌رسد شرایطی که برای سنگ آهن و فولاد به وجود آمده تا دو تا سه سال آینده به همین گونه باقی بماند.

وی ادامه داد: ایران در گذشته وضعیتی داشت که مصرف داخلی اش تا 24 میلیون تن فولاد رسیده بود اما در حال حاضر به دلیل کاهش ساخت و ساز ها تنها 16 میلیون تن تولید فولاد دارد.

وی افزود: موضوعی که باید به آن توجه شود کاهش خام‌فروشی است که تاحدودی موفق هم بوده ایم تا دو سال گذشته میزان صادرات سنگ آهن 24 میلیون تن بود که سال گذشته صادرات آن به 12 میلیون تن کاهش یافت و امسال نیز میزان صادرات آن مطمئنا به زیر 10 میلیون تن خواهد رسید.

وی قیمت سنگ آهن صادراتی را 40 دلار در بنادر اعلام کرد و گفت: باید برای حمایت از کالایی با ارزش افزوده از خام فروشی جلوگیری کرد.

شایان ذکر است؛ وزارت صنعت، معدن تجارت طی بخشنامه ای در تیرماه گذشته شیوه تعیین قیمت گندله و آهن اسفنجی را مشخص ساخت و براساس آن، حمایت از فولادسازان بخش خصوصی در کنار حمایت از فولادسازان بزرگ و عمده از سیاست های جاری وزارت متبوع است و در این جهت برای متعادل سازی قیمت تمام شده آهن اسفنجی در جهت قیمت های جهانی و توزیع عادلانه سود در چرخه فولاد و با توجه به گزارش نهایی موسسه حسابرسی و خدمات مالی مورد تایید بورس، قیمت فروش گندله آهن(با خلوص) ۶۶ درصدی در سال جاری برای مصرف واحد های فولادی کشور ۲۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد.

ابلاغیه تیرماه امسال وزیر صنعت، معدن وتجارت در خصوص نسبتهای قیمتی زنجیره فولاد موجب می شود تا سودآوری در همه حلقه های زنجیره فولاد بطور متوازن تقسیم شود و به گونه ای نباشد که برخی بخش ها سودآوری بالا داشته باشند و برخی دیگر برای جلوگیری از زیان بیشتر مجبور به تعطیلی شوند.

کد خبر : ۳۰۲۶۱۴