خبرگزاری کار ایران

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت:

شاخص های رشد تولید براساس قابلیت ها، ظرفیت ها و صادرات پایش می شوند

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۳۲۰

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف ما این است که شاخص های رشد تولید را به نحوی پایش و کنترل کنیم تا رشد تولید براساس قابلیت ها و ظرفیت ها در ارتباط با تامین در داخل کشور و نیاز و بحث صادرات که اصلی ترین اهداف است، باشد.

به گزارش ایلنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محسن صالحی نیا افزود: امسال سال رونق تولید، صادرات و افزایش اشتغال به عنوان اصلی ترین هدف نامگذاری شده و بر این اساس در هر یک از سیاست ها و برنامه ها و روش های اجرایی ما بر این اساس عملیاتی می شود.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است وضعیت تولید و پایش آن در سال 93 نسبت به سال 92 در رشته های مختلف متفاوت است اما می توانیم بگوییم در مجموع روند افزایشی تولید وجود داشته و عمدتا در 80 تا 85 درصد رشته های صنعتی منتخب افزایش تولید داریم.

به گفته وی، در تولید انواع خودرو، لوزام خانگی و انواع فولاد و پتروشیمی، صنایع غذایی و غیره افزایش و در برخی رشته ها به دلیل برخی محدودیت ها با کاهش تولید مواجه بوده ایم.

صالحی نیا تصریح کرد: انتظار داریم ترویج هرچه بیشتر کالاهای داخلی در سطوح مختلف چه در واحدهای صنعتی و چه مراجع و منابع مصرف کننده محصولات صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با نظام تعرفه ای از تولید داخلی حمایت می کنیم و به همین منظور برای واردات کالاهایی که ساخت داخل نیز دارند حقوق ورودی تعلق می گیرد تا تولید داخل جوابگو باشد ولی آنچه مسلم است واحدهای تولیدی باید در جهت برآوردن کیفی شرایط به منظور مطلوبیت هرچه بهتر محصول تلاش کنند.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: تسهیلات و نقدینگی نسبت به سالهای قبل از افزایش نسبی برخوردار است اما صرفا از طریق بانک ها کفایت لازم را ندارد لذا باید روش های دیگری پیش بینی شود و باید منابع را به نحوی مدیریت کنیم که در چار چوب سیاستهای ما برای افزایش تولید و افزایش صادرات قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه منابع در اختیار بانک ها، صندوق توسعه ملی و منابع مربوط به هدفمندی یارانه ها به صورت محدود پیش بینی شده، گفت: براساس آیین نامه پیشنهادی می توانیم منابعی را جذب کنیم که در جهت توسعه آن بخش از تولید که ایجاد ارزش افزوده بیشتر می کند با تخصیص بخشی به عنوان یارانه و بخشی به عنوان پشتیبانی به عنوان تسهیلات فراهم شود.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت و کیفیت خودرو، اضافه کرد: تولید خودرو از سال 93 نسبت به سال 92 با افزایش حدود 60 درصدی مواجه بوده و از 730 هزار دستگاه در سال 92 به یک میلیون و 150 هزار دستگاه در سال گذشته رسیدیم و پیش بینی می کنیم این میزان امسال به یک میلیون و 420 هزار دستگاه برسد.

وی با بیان اینکه خودروهای تولیدی براساس استاندارد آلایندگی مصرف سوخت و ایمنی و کیفیت تولید می شود، افزود: واردات هم به موازات تولید انجام می شود و سال گذشته به موازات یک میلیون و 150 هزار دستگاه تولید، 100 هزار دستگاه خودرو نیز وارد شد.

به گفته صالحی نیا، تعرفه خودرو برای واردات خودروهای تا 1500 سی سی 40 درصد و برای خودروهای بالاتر از آن 75 درصد پیش بینی شده و خودروهای بالای 2500 سی سی هم طبق مصوبه دولت فعلا اجازه واردات ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز