خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

سند چشم انداز صنایع دیگر نیز تدوین خواهد شد

سند به مجلس، قوه قضاییه، اتاق بازرگانی، اتاق صنعت و معدن ،‌اتاق اصناف و 144 انجمن و تشکل تخصصی و 31 استان کشور ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابویی مهریزی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به سند چشم انداز هفت صنعت خودروسازی،‌ فولاد، نساجی، سیمان ،‌لوازم خانگی، تایر و تیوپ و سرامیک گفت: این صنایع به دلیل ارزش افزوده بالا نسبت به دیگر صنایع انتخاب شدند اما مابقی صنایع نظیر نانو و ... نیز اسنادشان تدوین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تدوین این سند یک و نیم سال طول کشید افزود: بخش خصوصی نیز در تدوین آن نظرات خود را اعلام کردند و سند به مجلس،  قوه قضاییه، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن ،‌اتاق اصناف و 144 انجمن و تشکل تخصصی و 31 استان کشور و همچنین به کلیه معاونین و زیرمجموعه‌های وزارت صنعت ابلاغ شده و برنامه راهبردی خود را به وزارت خانه اعلام خواهند کرد.

ابویی مهریزی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت اجرایی برای اجرای این برنامه وجود دارد ؟ گفت: به لحاظ علمی و فنی و تجربی تا حد امکان این برنامه اجرا خواهد شد و آن بخش از برنامه که باید به صورت قانونی مطرح شود به مجلس ارسال شده همچنین در این برنامه منابع و توانمندی کشور و مقتضیات آن در نظر گرفته شده و باید گفت کشورهایی که تشابهات نزدیکی با ما دارند به این اهداف دست یافته اند اما در هر صورت باید کاستیها جبران شوند.

وی در مورد ارزش صادرات غیر نفتی در سال گذشته افزود: ارزش صادرات غیرنفتی(کالا و خدمات) در سال 93 بالغ بر 63 میلیارد دلار بود و قرار است در سال 99 به رقم 130 میلیارد دلار برسد.

به گفته وی، براساس سند چشم انداز 1404 انتظار می رود ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 180 میلیارد دلار بالغ شود.

ابویی ادامه داد: ارزش صادرات صنعتی و معدنی در سال 93 برابر با 32 میلیارد دلار بود که پیش بینی شده در سال 96 این میزان به 61 میلیارد دلار برسد.

ابویی مهریزی افزود: قرار است در سال 99 ارزش صادرات صنعتی و معدنی به رقم 84.5 میلیارد دلار برسد و در چارچوب سند چشم انداز 1404 ارزش این بخش 121 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

معاون وزیرصنعت معدن و تجارت با مقایسه برنامه پنجم و ششم گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری و با روی کار آمدن دولت یازدهم در سازمان گسترش مطالعاتی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که برنامه پنجم نیاز به بازنگری دارد  زیرا برنامه پنجم تفاوت رویکردی با برنامه ما داشت و مورد قبول دولت یازدهم نبود هر چند برنامه های مهم نباید دستخوش تغییرات زیادی شود اما برنامه قبلی با اشکالاتی همراه بود.

وی با بیان اینکه حجم تجارت دنیا بالغ بر 46 هزار میلیارد دلار است گفت: ایران با یک درصد جمعیت دنیا نتوانسته سهم قابل قبولی از تجارت دنیا داشته باشد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خاطر نشان کرد: صنعت بخش پیشران اقتصاد است و ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید به رشد اقتصادی کمک می کند وبرای رسیدن به رشد اقتصادی 8  درصدی باید با ایجاد توازن در بخش عرضه و تقاضا و بخصوص تقاضای خارجی به این بخش کمک شود.

وی همچنین در مورد فرهنگ صنعتی شدن گفت: تنها استفاده از تولیدات داخل به معنای صنعتی شدن نیست بلکه با رشد و پیشرفت می توان فرهنگ متناسب را در جامعه بوجود آورد ما می توانیم با حفظ کلیه اعتقادات و ارزشهایمان با کلیه کشورها تعامل داشته باشیم.

ابویی مهریزی در مورد تدوین سند خودرو نیز گفت:این برنامه با حضور بخش خصوصی و انجمن خودروسازان تدوین شده و وضعیت موجود و همچنین آسیب شناسی ها در آن لحاظ شده است در هیچ جای دنیا مانندایران دولت و خودروسازان اینگونه نیستند بلکه دولت باید پشتیبان و هدایتگر صنعت خودرو باشد و اتکای خودرو سازان به دولت کمتر شود.

وی افزود: در هیچ جای دنیا به راحتی درها را برای بازار کشورهای دیگر باز نمی کنند ما نیز باید به دنبال واردات تکنولوژی به روز، ماشین آلات و آوردن سرمایه به کشور باشیم.

وی با بیان اینکه متوسط وزنی تعرفه های ما نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است گفت: اگر سند چشم انداز خودرو تدوین شده به دلیل سهم این صنعت در اشتغال، ارزش افزوده و زنجیره تولید خودرو بوده است.

وی در خصوص رکود در بازار گفت: در حالی که میزان تولید و کیفیت محصولات از سه ماه گذشته تغییری نداشته اما رکود در بازار وجود دارد اما انتظار می رود این رکود به زودی از بین برود.

ابویی با بیان اینکه نباید تصور کرد رکودی که ایجاد شده به دلیل کاهش تورم بوده گفت: اگر به سیاستهای اقتصادی دولت برگردیم دولت مصمم بود تا نرخ تورم را کاهش دهد.

وی افزود: ضرورت توازن بین سیاستهای عرضه و تقاضا در کشور وجود دارد اما طی دو سال گذشته شاید تصور شود که  نگاه به بخش عرضه بیش از تقاضا بوده اما با نگاه به رشد 18 درصدی صادرات در می یابیم که بخش تقاضا نیز مورد توجه بوده است.

وی در مورد برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص پساتحریم خاطر نشان کرد: ما آماده همکاری با کل دنیا هستیم و آمادگی آن را داریم که با کلیه هیاتها مذاکره داشته باشیم.

وی در خصوص طرح هایی که در هفته دولت به بهره برداری رسید گفت: 312 طرح با حجم سرمایه گذاری 6 هزار و 500 میلیارد تومان و اشتغال زایی 15 هزار نفر تجاری سازی و به بهره برداری رسید که امیدواریم همه این طرح ها به تولید و صادرات بیانجامد.

معاون وزیر صنعت در خصوص چگونگی اولویت بندی هفت صنعت برتر در سند چشم انداز افزود: این هفت رشته با توجه به توزیع منابع در آنها و سهم این صنایع در بخش صادرات اولویت بندی شده اما به نظر ما این صنایع منتخب محسوب نمی شوند و تنها براساس شاخص هایی که مطرح بودند انتخاب شدند و برای تعیین تکلیف انتخاب آن از مشورت بخش خصوصی نیز بهره برده ایم.

 

 

کد خبر : ۳۰۰۸۵۱