خبرگزاری کار ایران

قاچاق لوازم خانگی سازمان یافته است/ قاچاق به بانه ختم نمی‌شود

عضو گروه صنعتی انتخاب گفت: قاچاق لوازم خانگی به صورت سازمان یافته انجام می شود و تنها به قاچاق لوازم خانگی از بانه ختم نمی شود.

محمد کریمیان در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای توسعه تجهیزات صنعت لوازم خانگی در کشور چیست؟، اظهار داشت: دولت پس از سال‌ها بالاخره صنعت لوازم خانگی را به عنوان صنعتی استراتژیک معرفی کرد و سند چشم انداز این صنعت نیز تدوین شد.

وی افزود: در صورتی که سند چشم انداز لوازم خانگی به مرحله اجرا درآید وضعیت لوازم خانگی دگرگون خواهد شد .

کریمیان ادامه داد: در این سند سهم صادرات و برنامه ده ساله پیش روی صنعت لوازم خانگی مشخص شده است ، در سند منتشر شده حفظ جایگاه دوم منطقه در بخش لوازم خانگی، با تولید سالانه 16 میلیون دستگاه و صادرات 3 میلیارد دلار برنامه‌ای است که برای صنعت لوازم خانگی در سند راهبردی در نظر گرفته شده است.

این فعال در حوزه لوازم خانگی گفت: تحقق 5 هدف کلی از جمله ایجاد حداقل یک نام و نشان تجاری در سطح بین‌المللی، ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات در سطح جهانی و رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید در این سند در نظر گرفته شده است .

کریمیان همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مردم در استفاده از لوازم خانگی برندهای خارجی را به برندهای داخلی ترجیح می دهند ؟ تصریح کرد: تولیدکنندگان خارجی هزینه های هنگفتی در سطح بین المللی برای معرفی محصولات خود می کنند و به نوعی چشم و گوش مردم را از نام محصولاتشان پر کرده اند، در کشور ما هم در کلیه نقاط پر تردد نظیر ورزشگاهها ، فرودگاهها و خیایان های اصلی شهر پر است از تبلیغات شرکت های مختلف خارجی که محصولات خود را با کیفیت و با تکنولوژی روز معرفی می کنند !

وی در پاسخ به این پرسش که برای عبور از این مشکل چه باید کرد ؟ ادامه داد: در کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی ابتدا محصولات خود را در کشورشان به درستی معرفی می کنند و الگوی مصرف مردم را تغییر می دهند و استفاده از لوازم خانگی با برند داخلی را به درستی مطرح می کنند سپس با افزایش سرمایه گذاری ها محصولاتشان را به بازارهای جهانی ارسال می کنند اما در کشور ما این گونه نیست !

مدیر صنعت صوتی تصویری گروه صنعتی انتخاب در پاسخ به این پرسش که چند درصد از نیاز کشور تولیدات داخل است؟  افزود: در بسیاری از محصولات ظرفیت اسمی و تولیدی از ظرفیت بازار بیشتر است به عنوان مثال در محصول یخچال پروانه بهره برداری 1 میلیون و 900 هزار دستگاه صادر شده این در حالی است که مصرف این محصول حدود 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است که این موضوع در سایر محصولات نیز به چشم می خورد.

کریمیان همچنین در مورد قاچاق لوازم خانگی گفت: قاچاق لوازم خانگی به صورت سازمان یافته انجام می شود و تنها به قاچاق لوازم خانگی از بانه ختم نمی شود !

وی ادامه داد: نکته ای که حائز اهمیت است این است که نوع تولیدات لوازم خانگی متفاوت است زیرا تولیدکننده ای که با واردات ورق و مواد اولیه پتروشیمی یخچال تولید می کند با مثلا تولیدکننده ای که یخچال 4 تکه ای را مانند پازل به هم وصل کرده و مونتاژ می کند متفاوت است اما به هر دو تولیدکننده می گویند !

این عضو گروه انتخاب افزود: همچنین شفاف سازی در زمینه نمایندگی های فروش مهم است اینکه متولی اصلی فلان برند در کشور کیست ؟ یا میزان واردات فلان محصول چقدر بوده و آیا خدمات پس از فروش دارد یا خیر؟

وی در مورد تعداد افرادی که در بخش صنعت لوازم خانگی مشغول فعالیت هستند افزود: در شرایط فعلی بر اساس برآوردها حدود 30 هزار نفر در این بخش فعالند اما در سند چشم انداز تا 300 هزار نفر پیش بینی شده است.

کریمیان در خاتمه بر حمایت از تولیدات داخل با تبلیغات گسترده و فرهنگ سازی عمومی و تغییر الگوی مصرف مردم و نیز پشتیبانی صدا و سیما از محصولات داخلی با حذف تبلیغات لوازم خانگی خارجی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، راهبرد توسعه صنعتی پس از 15 سال از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت نهایی شد. متولیان این حوزه برای اولین‌بار مشخص کردند که در روند توسعه صنعتی روی چه صنایعی تکیه خواهند کرد. «خودرو»، «فولاد»، «نساجی و پوشاک»، «سیمان»، «تایر و تیوب»، «لوازم‌ خانگی» و «کاشی و سرامیک» هفت صنعت انتخابی استراتژیک است که بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین (به‌عنوان مواد اولیه یا کالاهای نهایی) و سطح دانش و فناوری دارند.

 

 

کد خبر : ۲۹۹۳۸۰