خبرگزاری کار ایران

تاکید نماینده گرگان و آق قلا بر نقش شرکت دخانیات ایران در تولید؛

افزایش مالیات ، باعث قاچاق بیشتر محصولات دخانی می‌شود

همسایگی استان گلستان با کشورهای آسیای میانه فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی توتونی را توسعه دهیم که در صورت حمایت مسئولین ، این استان توان توسعه فعالیت های کشاورزی توتونی را دارا است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن ابراز تاسف از نحوه واگذاری شرکت دخانیات ایران به بخش خصوصی گفت : در برنامه ششم توسعه بایستی نگاه دقیق تری به شرکت دخانیات ایران از سوی نمایندگان محترم مجلس شود و سعی گردد اشکالات احتمالی برنامه پنجم در این حوزه اصلاح شود که این موضوع را بطور جدی با همکاری سایر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد .

وی ضمن تاکید بر نقش شرکت دخانیات ایران در تولید و اشتغال استان گلستان گفت : حمایت شرکت دخانیات ایران از صنعت و توسعه کشاورزی استان گلستان نشان دهنده اهتمام این شرکت برای رشد و توسعه صنعت و کشاورزی استان است که امیدوارم این حمایت ها در آینده نیز ادامه یابد .

نماینده گرگان و آق قلا استان گلستان را یکی از استانها مهم از لحاظ کشت توتون بر شمرد و افزود : همسایگی استان گلستان با کشورهای آسیای میانه فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی توتونی را توسعه دهیم که در صورت حمایت مسئولین ، این استان توان توسعه فعالیت های کشاورزی توتونی را دارا است.

طاهری در ادامه با تاکید بر نقش شایستگی مدیران در ساماندهی امور و پیشرفت و توسعه شرکت دخانیات ایران اذعان داشت : مدیران بایستی با برنامه ریزی و نظارت کامل به سمت شایستگی پیش بروند و در انتصاب مدیران لایق قطعاً از تصمیم مدیر عامل شرکت دخانیات ایران حمایت می کنیم .

نماینده گرگان و آق قالا در خصوص بحث های اخیری که در موضوع افزایش مالیات برسیگار اظهار می شود افزود : متاسفانه در بحث افزایش مالیات بر سیگار ، مطابق گزارش ها و آمارهای موجود در کشور واقعیت امر این است که بر خلاف نظر متولیان بهداشت اتفاقی که در حال رخ دادن است ، افزایش مالیات باعث قاچاق بیشتر محصولات دخانی می گردد . لذا لازم است قبل از طرح این گونه مباحث ابتدا زیر ساخت های لازم فراهم گردد تا شاهد افزایش روز افزون قاچاق سیگار نباشیم.

همچنین در ادامه نماینده سیرجان و بردسیر عنوان کرد: شرکت دخانیات ایران می تواند یکی از منابع عظیم درآمدی کشور در بخش صادرات باشد .

حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر از اعطاء مجوزهای بی ضابطه و غیرکارشناسی واردات و عاملیت صنعتی سیگار و واگذاری امور تولید سیگار کشور به شرکت های خارجی انتقاد کرد.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن انتقاد از اعطاء مجوزهای بی ضابطه و غیرکارشناسی واردات و عاملیت صنعتی سیگار و واگذاری امور تولید سیگار کشور به شرکت های خارجی گفت: بطور کلی اعتقادم بر این است که با توجه به جمعیت جوان تحصیل کرده و متعهد کشور و اینکه در حال حاضر در نوع ارتباطمان با دنیا تغییراتی نسبت به گذشته پدید آمده بایستی مواظبت کنیم که کار را به نیروی داخلی بسپاریم و از توان متخصصین داخلی حداکثر استفاده را کرده و به سمت تولید کالاهای با کیفیت و برند ایرانی برای بخش صادرات حرکت کنیم و محصولات داخلی کشور را برای صادرات تولید کنیم.

وی افزود: واردات در حوزه صنعت و اقتصاد باعث وابستگی بیشتر شده و سبب گردید خود اتکایی و خود باوری در یکسری از بخش ها از جمله دخانیات حاصل نگردد.

حسن پور با اشاره به معضل قاچاق سیگار اظهار داشت: امروز می بایست دخانیات کشور بجای بالاترین حجم وابستگی به واردات به عنوان یک سازمان پویا ، یکی از منابع عظیم در آمدی برای کشور در بخش صادرات باشد اما متاسفانه این مهم تا کنون اتفاق نیافتاده است بلکه ما امروز با معظلی و فسادی به نام قاچاق در کشور روبرو هستیم و یک عده دلالی که همه منافع خود را در وابستگی کشور به اجانب می دانند . ما امروز بازار اشتغالی برای سایر کشورها در منطقه فراهم کرده ایم این در حالی است که با توجه به توانمندی و هوش سرشار جوانان عزیز و برومند کشورمان می توانیم با رویکرد جدید نه تنها وارد کننده نباشیم بلکه آنچنان کالاهای با کیفیت تولید کنیم که بتوانیم با دنیا رقابت هم بکنیم و به سمتی حرکت کنیم که اصلا برای هیچ کس قاچاق کالا به داخل کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد .

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ضمن انتقاد از حوزه های متولی امر مبارزه با قاچاق کالای دخانی افزود: من مبارزه با هر نوع کالای قاچاق را از وظایف حاکمیتی می دانم ، حکومت بایستی متولی این امر مهم بوده و پیشگیری تاثیر گذار داشته باشد . متاسفانه ما شاهد هستیم برخوردهای سلیقه ای در دولت های مختلف ، بخشنامه های زائد در این رابطه نه تنها موفق نبوده است بلکه این برخوردهای سلیقه ای باعث تعطیلی بعضی از واحدهای تولیدی مهم شده است.

وی افزود: امروز بایستی کار به کسانی که اهلیت کامل و تخصص لازم و دلسوزی نسبت به کشور را دارند واگذار شده و از بحث های حاشیه ای به شدت پرهیز کنیم. اما بپذیریم تنها راه نجات کشور تولید کالاهای با کیفیت داخلی و محور قرار گرفتن صادرات نه در حرف ، بلکه در عمل است و بایستی به گونه ای عمل کنیم که موازنه صادرات بر موازنه واردات افزایش پیدا کند و این تنها راه نجات کشور در موقعیت حساس کنونی است.

وی در پایان اظهار داشت: در کشور ما همه امکانات و پتانسیل ها برای یک جهش بزرگ اقتصادی در جهت رفاه و آسایش هر چه بیشتر مردم فراهم است به شرطی که خود کمک به خود تحریمی نکنیم.

کد خبر : ۲۹۹۲۹۹