خبرگزاری کار ایران

معاون راه‌های روستایی:

کاهش تلفات جاده‌ای در راه‌های روستایی/استفاده از گاردریل در راه‌های روستایی تجهیزات اشرافی است/افتتاح 1113 پروژه در هفته دولت

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۰۵۸

ریالی از اعتبارات استانی و ملی راه‌های روستایی تخصیص داده نشده است.

معاون راه‌های روستایی با بیان اینکه تنها 5 درصد از اعتبارات مورد نیاز برای ساخت راه‌های روستایی به عنوان بودجه تخصیص می‌یابد گفت: استفاده از گاردریل برای ارتقای ایمنی راه‌های روستایی با منابع موجود بسیار اشرافی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسین میرشفیع در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه جمعیت روستایی ما به 21 میلیون نفر می‌رسد و 37 هزار روستای کشور بالای 20 خانوار هستند گفت: در سه ماهه اول سال شاهد کاهش 27.5 درصدی تلفات جاده‌های روستایی بودیم امیدواریم در شهریور ماه اوج مخاطرات جاده‌ای است این آمار کاهش تلفات استمرار داشته باشد..

وی ادامه داد: در شهریور ماه خطر در جاده‌های روستایی بیشتر است چرا که تردد وسایل نقلیه روستایی و تردد دامداران در روستاها افزایش می‌یابد.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در حالی که بیش از 132 هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد تنها 2 هزار کیلومتر  شبکه آزادراهی موجود است چرا در دولت قبل منابع بیشتر به شبکه راه‌های روستایی اختصاص یافت گفت: توسعه راه‌های روستایی قطعا از حقوق شهروندی است و از حقوق اولیه ساکنان روستاست. طبق قانون  باید روستاییان هم از راه‌های آسفالته برخوردار باشند  که شبکه جاده‌ای روستاهای بالای 50 خانوار باید آسفالت باشد.

میرشفیع با بیان اینکه برای  احداث جاده‌های روستایی سرمایه‌ کافی وجود ندارد گفت:  اینکه روستاهای ما مجهز به راه آسفالت نباشند افتخار نخواهد بود البته ساخت آزادراه هم ضروری است اما احداث راه‌های روستایی وظیفه دولت است و ساخت آزادراه‌ها  عمدتا باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دو سال گذشته ظرفیت‌های خوبی برای ساخت آزادراه و توسعه شبکه آزادراهی انجام شده است اظهار کرد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی ظرفیت خوبی برای ساخت 1200 کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری به وجود آمده است اما توسعه آزادراه ها با توسعه راه های روستایی دو بخش جدا از هم هستند.

 

ریالی از اعتبارات استانی و ملی راه‌های روستایی تخصیص داده نشده است.

معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با گذشت 5 ماه از سال هنوز مبلغی از بودجه در نظر گرفته شده  برای حوزه راه‌های روستایی پرداخت نشده است،گفت: هنوز این حوزه تخصیص اعتبار نداشته است و تنها سهمیه قیر که مصوبه است در اختیارمان قرار داده‌اند.

 

وجود 107 هزار و 300 کیلومتر راه آسفالتی روستایی

معاون راه‌های روستایی کشور  با بیان اینکه طبق گزارش‌ اسفند ماه سال گذشته چیزی حدود 105 هزار کیلومتر راه روستایی  آسفالت شده در شبکه  جاده ای کشورمان وجود دارد که به این رقم 2300 کیلومتر اضافه شده است.

وی ادامه داد: طول راه‌های روستایی شوسه در حال حاضر 132 هزار کیلومتر است که این رقم تغییر نکرده است.

معاون راه روستایی با بیان اینکه طبق قانون باید 60 درصد درآمد حاصل از جریمه‌ها به سازمان راهداری برای ارتقای ایمنی جاده‌ها اختصاص یابد گفت: هنوز این سهم سازمان راهداری از جرایم راهنمایی و رانندگی برون‌شهرها اختصاص نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه منابع لازم را برای نگهداری از ثروت موجود را نداریم گفت: بخش قابل توجهی از راه‌های روستایی در خطر تخریب قرار دارند این در حالی است که هر 5،6 سال یک بار باید نسبت به ترمیم جاده‌ها  اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات استانی راه‌های روستایی بسیار ناچیز است گفت: این اعتبارات تنها 5 درصد از نیاز موجود را برطرف می‌سازد.

معاون راه‌های روستایی با بیان اینکه 1200 کیلومتر از راه‌های روستایی در شش ماهه اول سال روکش ‌آسفالت شده است گفت: 54 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی عمر بیش از 10 سال دارند که باید برای نگهداری از آن هم  از آنها به اعتبار بیشتری تخصیص دهیم . همچنین تردد در راه‌های روستایی افزایش یافته بنابراین باید مشخصات این راه‌ها ارتقا یابند.

 

7 هزار کیلومتر راه روستایی در معرض تخریب معادن

معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 7 هزار کیلومتر از راه روستایی کشورمان در معرض تخریب معادن قرار دارند گفت:طبق قانون باید بخشی از درآمدهای حاصل از منابع معادن صرف پروژه‌های عمرانی شود که هنوز این منابع هم به ترمیم و نگهداری از راه‌های روستایی اختصاص نیافته است.  در افق 1404 طول راه‌های روستایی به 173 هزار کیلومتر می رسد.

میرشفیع با بیان اینکه در حال حاضر 210 کیلومتر  راه روستایی در سطح راه‌گشایی مسیرها وجود دارد تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده باید طول راه‌های روستایی در افق 1404 به 173 هزار کیلومتر برسد که در حال حاضر 132 هزار کیلومتر آن ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشخصات فنی راه‌های روستایی ارتقا یابد گفت: حدود 10 درصد از راه‌های روستایی موجود نیاز به ارتقای مشخصات دارند که البته 15 درصد هم می‌تواند با مشخصات پایین‌تر فعال باشند.

 

آخرین آمار تلفات جاده ای در راه‌های روستایی

میرشفیع با بیان اینکه طبق آخرین آمار 1297 نفر در تصادفات جاده‌ای در راه‌های روستایی جان خود را از دست داده اند گفت: هر ساله این ‌آمار رو به کاهش بوده به طوری که 6 سال گذشته این آمار چیزی حدود 2400 نفر بوده است.

 

گاردریل برای راه‌های روستایی بسیار اشرافی است

میرشفیع با اشاره به اینکه ساختار وزارت راه و شهرسازی در حال بازنگری است اظهار کرد:  پیشنهاد داده‌ایم در ساختار جدید بحث مسکن روستایی، حمل و نقل و و راه‌های روستایی در یک معاونت قرار بگیرند.

معاون راه روستایی کشور با اشاره به منابع محدود برای ارتقای مشخصات فنی  راه های روستایی کشور گفت: با توجه به منابع محدود قطعا استفاده از گاردریل به جای اجسام بتنی بسیار اشرافی است و اگر منابع برای ارتقای مشخصات فنی داشته باشیم صرف  ارتقای عرض راه، شعاع قوس‌ها و ضخامت راه‌های روستایی می‌شود. مفیدترین اقدام می‌توان برای ارتقا راه‌های روستایی با توجه به وضعیت منابعی داشت این است که خط کشی‌ها به موقع انجام شود.

 

افتتاح 4400 کیلومتر راه روستایی در هفته دولت

وی با اشاره به بودجه 550 میلیارد تومانی راه های روستایی برای سال جاری گفت: هر چند هنوز این بودجه اختصاص داده نشده است اما در هفته دولت مجموعا 1113 پروژه به طول 4400 کیلومتر راه روستایی افتتاح خواهد شد.

میرشفیع با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز برای ساخت این حجم از پروژه‌ها 818 میلیارد تومان است ادامه داد: بخشی از این پروژه‌ها به طول 2 هزار کیلومتر مربوط به روکش آسفالت روستایی و 2300 کیلومتر مربوط به آسفالت راه‌های  جدید است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز