خبرگزاری کار ایران

مجری طرح مولدهای تولید پراکنده برق ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تلفات برق کاهش می‌یابد/تعریف تولید 300 مگاوات نیورگاه تولید پراکنده در تهران

پورباقری تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه های بزرگ 35 تا 40 درصد راندمان دارند و تلفات مسیر را پوشش می دهند و نهایتا به مصرف کننده می رسد اما به این طریق این تلفات کاهش می یابد.

پورباقری شهری، مجری طرح مولدهای تولید پراکنده برق ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مزیت های احداث و راه اندازی نیروگاه های تولید پراکنده گفت: برقی که در نیروگاه های خارج از شهر تولید می شود و با تلفاتی به مصرف کنننده می رسد اما این نیروگاه ها با توجه به اینکه در محل مصرف احداث می شوند از تلفات کاسته می شود.

وی افزود: تبدیل انرژی مزیت دیگر دیگر این نیروگاه هاست که قرار است در فازهای بعدی از گرمایش آن برای منازل مسکونی استفاده می شود که به راندمان انرژی نیز کمک کرده و همچنین پارامترهای فنی شبکه را اصلاح می کنند و به این ترتیب ظرفیت بالا دست شبکه نیز خالی می شود.

پورباقری همچنین اظهار داشت: این طرح ها به بخش دولتی کمک می کند که به پروژه های توسعه وتقویت فکر کنند و همچنین با توجه به اینکه بخش خصوصی این طرح ها را اجرا می کند بهره وری انرژی نسبت به سیستم دولتی بهتر است و کمک بزرگی به سیستم شبکه خواهد بود.

وی در ادامه گفت: از مهر ماه 87 با ابلاغ و دستور العمل توسعه تولید پراکنده شکل جدی گرفته و بعد از دو تا 3 سال طرح به بازار آمده است.

 مجری طرح مولدهای تولید پراکنده برق ایران تصریح کرد: نیروگاه های بزرگ در جایی احداث می شود که نزدیک منابع سوختی است و یا سوخت با قیمت مناسب در دسترس است و سوخت تبدیل به انرژی الکتریکی و از طریق خطوط انتقال پست های توزیع و فوق توریع تبدیل و به مصرف کننده فرستاده می شود اما الان مقرون به صرفه است که تولید نزدیک به محل مصرف انجام شود تا برای سرمایه گذاری قابل توجیه باشد.

وی یاداور شد: کاهش تلفات، افزایش راندمان، تبدیل انرژی اصلاح پروفیل ولتاژ مصرف کننده و جلب مشارکت بخش خصوصی برای بنا نهادن تاسیسات از جمله اهداف این طرح است.

پورباقری تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه های بزرگ 35 تا 40 درصد راندمان دارند  تلفات مسیر را پوشش می دهد و نهایتا به مصرف کننده می رسد اما به این طریق این تلفات کاهش می یابد.  

وی اظهار داشت: اکنون 100 مگاوات از برق نیروگاه های تولید پراکنده به شبکه متصل شده و از لحاظ تعداد  10 نیروگاه گاز سوز و در رنج های پایین تر سلولهای خورشیدی نیز داریم.

پورباقری همچنین گفت: طبق آخرین مذاکرات 300 مگاوات نیز فاینانس برق تهران برای سال جاری و سال آینده  تعریف شده است.

کد خبر : ۲۹۸۹۰۷