خبرگزاری کار ایران

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد:

سوآپ کود اوره به زودی راه اندازی می‌شود/رشد 4 درصدی تولید محصولات پتروشیمی

بساق زاده گفت: 14 درصد عدم تولید مربوط به کمبود خوراک، 28 درصد تعمیرات و 16.5 درصد مربوط به اشکالات فرایندی بوده است که البته نسبت به سال گذشته کمبودها رفع شده و شرایط مناسب‌تری داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی‌محمد بساق‌زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد مجتمع‌های پتروشیمی طی سال گذشته اظهار داشت: تا 18 مرداد سال جاری 18 میلیون تن تولید در محصولات پتروشیمی داشته‌ایم که نسبت به ظرفیت اسمی 74 درصد و نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد یافته است.  

وی افزود: مجتمعهای تولیدی در پارس جنوبی ٧ درصد، ماهشهر یک درصد و در دیگر مناطق ٣ درصد رشد داشته اند.

بساق زاده تصریح کرد: مجتمعهای پتروشیمی مهر، لاله، شیراز، خراسان، پردیس، شازند، کرمانشاه، خارک و پلیمر کرمانشاه در چهارماه نخست سال با بالای ٩٠درصد ظرفیت خود تولید داشته اند.

وی همچنین گفت: مجتمعهای نوری، آریا ساسول، تبریز، اصفهان، غدیر، ایلام، کارون، فارابی، رازی و ارومیه نیر حدود ١٠ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید داشته اند.

وی در ادامه به دلایل عدم تولید اشاره و تصریح کرد: 14 درصد عدم تولید مربوط به کمبود خوراک، 28 درصد تعمیرات و 16.5 درصد مربوط به اشکالات فرایندی بوده است که البته نسبت به سال گذشته کمبودها رفع شده و شرایط مناسب‌تری داشته‌ایم.

مدیر کنترل و تولید صنایع ملی پتروشیمی همچنین به مجتمع‌های آماده افتتاح اشاره و اظهار داشت: واحد تصفیه آب پتروشیمی فجر واحد سولفورزدایی پتروشیمی نوری ، پتروشیمی تخت‌جمشید، ماهشهر، لرستان، واحد بوتان، پلی اتیلن، اسید سولفوریک، پتروشیمی ارومیه از جمله واحدهای آماده افتتاح هستند.

وی ادامه داد: فاز 2 پتروشیمی کاویان فاز یک پتروشیمی دماوند خط دو اتیلن غرب تا مهاباد فاز 2 پتروشیمی کارون، پتروشیمی مهاباد، کردستان و اوره و آمونیاک شیراز، ام ای جی پتروشیمی مروارید نیز از جمله واحدهای در حال تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه در تیرماه نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته بالاترین تولید را داشته ایم،  گفت: در چهار ماه نخست امسال 4.4 تن محصولات پتروشیمی به ارزش 86 هزار میلیارد ریال فروش داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 6 درصد رشد داشته است.  

وی ادامه داد: همچنین  در این مدت 6.5 میلیون تن محصول به ارزش 3.6 میلیارد دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 تا 12 درصد رشد داشته است.

بساق زاده در خصوص حجم صارات محصولات پتروشیمی نیز اظهار داشت: پتروشیمی نوری 17 درصد زاگرس 14  و بندر امام 11.5 درصد تولید داشته اند که از نظر ارزش تولیدات واحدهای پتروشیمی نوری،  بندرامام و پارس به ترتیب با 17.5، 10.5 و 11.2 درصد در صدر قرار دارند.  

وی ادامه داد: تناژ واحدهای پتروشیمی پارس، نوری و مارون نیز هر کدام به ترتیب 13.3، 11.5 و 9 بوده است.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بازارهای هدف صادراتی در بخش پتروشیمی تغییر نکرده است، گفت: البته با رفع موانع تحریم می‌توانیم صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را افزایش دهیم در حال حاضر حجم صادرات به این قاره بسیار کم است؛ در واقع محصولات پتروشیمی به صورت بانکر به کشور دومی صادر و از آنجا با تغییر بسته بندی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

بساق‌زاده در خصوص مشکلات مربوط به تولید کود اوره به دور بودن منطقه تولید کود با منطقه مصرف آن اشاره و اظهار داشت: در بخش حمل و نقل کود اوره مشکلاتی وجود دارد که در صورت انبارداری مناسب و تأمین در زمان‌های نیاز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

وی مشخص نشدن تعیین قیمت کود اوره در ابتدای سال را از دیگر دلایل مشکلات موبوط به کود اوره برشمرد و افزود: مشکل در پرداخت هزینه کود مورد نیاز بخش کشاورزی موجب اخلال در تأمین این محصول می‌شود.

بساق زاده از سوآپ 200 هزار تن کود اوره در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توافقی که بین جهادکشاورزی و تولیدکننده کوداوره پردیس داشته ایم سوآپ کود اوره انجام خواهد شد و به این ترتیب این محصول از کشورهای شمالی وارد کشور و در استان‌های شمالی توزیع می‌شود و در مقابل کود تولید شده از جنوب کشور صادر می شود.

بساق‌زاده با اشاره به اینکه قیمت کود اوره وارداتی ارزان‌تر از محصول مشابه صادراتی است، گفت: پیش از این نیز سوآپ کود اوره صورت می‌گرفت اما چهارسال پیش که شرکت بازرگانی پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد، این عملیات متوقف شد.  

وی در ادامه با اشاره به ارزان بودن قیمت محصولات پتروشیمی در عربستان  گفت: این کشور محصولات صادراتی خود را با تخفیف عرضه می‌کند که این مسئله موجب تأثیر بر روی کشورهای همجوار می‌شود البته سعی شده است که شرکت‌های داخلی با تعیین قیمت مناسب با این موضوع مقابله کنند.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه نیاز بخش کشاورزی داخلی به کود اوره 1.8 تا 2 میلیون تن است، گفت: از سال 90 پرداخت هزینه کود اوره به خوبی صورت گرفته و از آن زمان تا کنون بدهی در این زمینه وجود ندارد اما بین سالهای 86تا89 مبلغی طلب وجود دارد که به دنبال راه حلی برای تسویه آن هستیم.

وی با اعلام اینکه چهار طرح جی.تی. تی.پی در حال اجرا است گفت: یکی از ظرفیت‌های خالی خوراک مربوط به اتان است؛ با توجه به اینکه در سال گذشته اولویت با تأمین سوخت بود به گونه‌ای عمل می‌شد که راندمان تولید اتان پایین می‌آمد.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال 93 با راه اندازی فازهای 12، 15 و 16، 17 و18 پارس جنوبی تولید گاز افزایش یافت در نتیجه با هماهنگی‌های صورت گرفته راندمان تولید اتان نیز بالا رفت.

بساق‌زاده ابراز امیدواری کرد در سال جاری بتوانیم یک میلیون تن اتان بیشتر از پارس جنوبی دریافت کنیم و این در حالی است که در حال حاضر از این مجتمع 2.8 میلیون تن اتان دریافت می کنیم.

وی با اشاره به مزایا و معایب عرضه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: از جمله مزایای عرضه محصولات در بورس شفاف سازی در قیمت، رقابت، سرعت در تصمیم‌گیری، ارائه ضمانت نامه است.

بساق زاده ادامه داد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس معیاری برای صادرات محصولات مشخص کرده است و ضمن اینکه با آزادسازی قیمت ارز در بورس دلال‌ها از این بخش خارج شده‌اند.

وی در خصوص معایب عرضه نیز تصریح کرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس برای تناژ بالا مناسب است اما در تناژ محدود شرکت‌های کوچک دچار مشکل می‌شوند به همین علت باید برای حضور در بورس به تشکیل تعاونی و یا اتحادیه اقدام کنند یا با واسطه ها کار کنند  البته گاهی نیز پول شان بلوکه می شود لذا باید برای خرده فروشی در بورس باید راه حلی پیدا کرد و یا اجازه داده شود واحدها درصدی از تولیدات خود را به صورت خرده فروشی خارج از بورس عرضه کنند.

وی در خصوص اینکه در زمان تحریم ترکیه توانست بازار عراق را به نفع خود کسب کند و ایران سهم محدودی در این کشور دارد، گفت: ایران و ترکیه در بازار عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند اما بیشترین صادرات محصولات پتروشیمی مربوط به ایران است.

وی همچنین گفت: طرح های بالادستی پتروشیمی نیز در کنفرانس لندن معرفی و رونمایی خواهند شد.

بساق‌زاده در مورد صادرات ریفرمیت دو واحد پتروشیمی نوری و بندرامام خمینی گفت: این دو واحد ریفرمیت را به محصولات دیگر تبدیل آنگاه آن را صادر می‌کند در واقع پتروشیمی نوری 99.7 درصد از ریفرمیت تولیدی خود را به آروماتیک تبدیل و بعد آن را صادر می‌کند. واحد امام خمینی نیز با توجه به شرایط بازار منطقه ریفرمیت صادر می‌کند.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بسته به شرایط پالایشگاه‌های عراق و یمن و نیاز آنها به این محصول صادرات صورت می‌گیرد. امارات نیز  ریفرمیت دریافتی از ایران را بر روی کشتی تبدیل به سوخت‌هایی مانند بنزین می کند.

وی با بیان اینکه مقررشده که به محصولات وارداتی که مازاد داخلی دارند ارز دولتی داده نشود، گفت: در صورت واردات چنین محصولاتی از آنها تعرفه گرفته می شود.

بساق‌زاده با بیان اینکه سه وزارتخانه نفت، صنعت معدن و تجارت و اقتصاد در تعیین نرخ خوراک دخیل هستند، افزود: وزارتخانه‌های دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ذی‌نفع هستند. 

وی ادامه داد: هیئت دولت آیین نامه قرارداد خوراک را تصویب کرده است که به موجب آن در صورت ایجاد واحدهای پتروشیمی در مناطق محروم و تکمیل زنجیره ارزش خوراک تحویلی تا 30 درصد شامل تخفیف می‌شود. البته تاکنون فرمول قیمت خوراک در دولت تصویب نشده است. 

بساق زاده مدت زمان تعیین نرخ خوراک را برای 10 سال مناسب دانست.

 

کد خبر : ۲۹۸۲۳۵